אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החלון עומד להיסגר צילום: אוראל כהן

החלון עומד להיסגר

שינויי רגולציה והעלייה הנמשכת בשער הדולר צפויים לייקר את רוב דגמי הרכב החל מספטמבר

24.07.2012, 08:21 | תומר הדר

לא מדובר בסוד, ענף הרכב הישראלי נמצא כרגע על הקרשים. מאז תחילת השנה ירדה כמות מסירות הרכב בכ־10% בהשוואה לאשתקד ודחפה כמעט את כל היבואנים להציע את מרכולתם בהנחות ניכרות. דוגמאות לא חסרות: החל מהשבוע יבואנית פולקסווגן מציעה את דגמי הטורבו בהנחה, באלפא רומיאו יוצאים במבצע לחברי מועדון "הייטק זון" ובלקסוס מעניקים דלק חינם לשנתיים לרוכשי ה־CT ההיברידית. אך חגיגת המבצעים צפויה להגיע בעוד כמה חודשים לסיום, ומי שיביאו לסיומה יהיו דווקא הרגולטורים, הצרכנים וציי הרכב.

עליית שער הדולר גורמת הפסדים ליבואנים

ענף הרכב עומד בפני שינוי רגולטורי חשוב: בינואר הקרוב צפוי להיכנס לתוקפו עדכון למיסוי הירוק, שיקשיח את הקריטריונים לקבלת הטבות מס על סמך פליטת מזהמים נמוכה של הרכב. כתוצאה מכך, יעלו מחיריהם של רוב דגמי הרכבים הנמכרים בישראל בכמה אלפי שקלים. במקביל, יבואנים הרוכשים את רכביהם בדולרים, כמו יבואני יונדאי וקיה, לא יוכלו לספוג לאורך זמן את ההפסדים הנגרמים להם מהעלייה בשער המטבע האמריקאי. ולכן, אם תמשיך המגמה הנוכחית בשער המטבע, עשויה זו להעלות מחירים עם פרסום המחירונים החדשים בתחילת השנה.

עד כאן היבואנים, אך כיצד הציבור וציי הרכב ישפיעו על המגמה? כבר בימים אלה מיידעים היבואנים את ציי הרכב הגדולים על עלייה צפויה במחירי דגמים רבים ובתוך כמה חודשים תחלחל ההבנה שזו המגמה הצפויה גם לקונה הפרטי. הציבור הישראלי נמצא כעת במצב של חוסר ודאות המונע ממנו לרכוש מכונית חדשה. הקונה הפרטי ממתין לראות כיצד יושמו מסקנות ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב וכיצד יתפתח המשבר הכלכלי העולמי, ומפגין אדישות לנוכח שלל המבצעים המוצעים. אך הידיעה הברורה שהמכוניות יתייקרו בשנה הבאה עשויה בהחלט להיות הקטליזטור שיגרום לישראלים לפתוח את הארנק.

אולם תצוגה של רכבים חדשים. היבואנים תקועים עם מלאי, צילום: אוראל כהן אולם תצוגה של רכבים חדשים. היבואנים תקועים עם מלאי | צילום: אוראל כהן אולם תצוגה של רכבים חדשים. היבואנים תקועים עם מלאי, צילום: אוראל כהן

 

ציי הרכב יתחילו לקנות בקרוב

במקרה של ציי הרכב, מדובר במצב שונה לחלוטין, כזה שכבר היינו עדים לו ב־2009. בציי הרכב מודעים היטב לעלייה הצפויה במחירי הרכבים וגם למלאי שעמו יבואני הרכב תקועים, אך בינתיים מעדיפים להחזיק את הקלפים קרוב לחזה. אולם בחודשים הקרובים, לאחר שיבואני הרכב ייחשפו למיסוי הירוק החדש ויציגו תחזיות אמינות לגבי שיעור ההתייקרות הצפוי, ציי הרכב יתעוררו ויבקשו לרכוש מכוניות לפני השינוי במחירון בינואר.

הלחץ להצטייד ברכבים חדשים צפוי להגיע גם מהמשתמשים הסופיים. כידוע, התייקרות של מכונית גוררת אחריה התייקרות של עד מאות שקלים בשווי השימוש החודשי. לכן, מחזיקי רכב צמוד ילחצו על חברות הליסינג לחדש חוזים עוד לפני סוף השנה, כדי להימנע מתשלום שווי שימוש גבוה ב־2013.

ההמלצה הטובה ביותר שניתן לתת כרגע היא לנצל את המבצעים וההנחות שיבואני הרכב מעניקים כרגע כדי לקנות מכונית חדשה. זאת מכיוון שאחרי ספטמבר, כששוק הרכב יתחזק, חלק ניכר מהמבצעים כבר לא יהיה רלבנטי.

תגיות