אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תפנית דרמטית: החברה לישראל פרשה מהמכרז להפעלת נמל אילת צילום: ג'ו קוט

תפנית דרמטית: החברה לישראל פרשה מהמכרז להפעלת נמל אילת

כיל שבשליטת החברה לישראל הודיעה על פרישה לאחר "הפקת לקחים מההתמודדות במכרז והתגובה הציבורית שהתעוררה בגינו"

30.07.2012, 12:17 | ליאור גוטמן

המכרז על מכירת פעילות נמל אילת מקבל תפנית דרמטית – חברת כיל שבשליטת החברה לישראל הודיעה הבוקר (ב') למשרד האוצר על פרישה מהמכרז להפעלת הנמל הדרומי של מדינת ישראל.

כיל היתה היחידה מבין ארבע מתמודדות שהגישה ערבויות לרשות החברות הממשלתיות במטרה להשיג את זיכיון הפעלת הנמל, זאת לאחר ששלוש המתמודדות האחרות – גולדבונד, גדות ופפו ספנות – לא הגישו את הערבויות האמורות ואף איימו לפרוש מהמכרז בישורת האחרונה.  

בהודעה שהוציאה החברה היא מנמקת כי הפרישה נעשתה "לאחר ניתוח והפקת לקחים מההתמודדות במכרז  והתגובה הציבורית שהתעוררה בגינו, ולאחר שהגיעה למסקנה כי כל התמודדות עתידית של החברה על הפעלת נמל אילת תוביל לאותה תוצאה".

המכרז למכירת פעילות נמל אילת יצא לדרכו בשנה שעברה ובשלבים הראשונים שלו נרשמו לא פחות מ-17 מתמודדים. המדינה דרשה מהמתמודדים סכום מינימלי של 100 מיליון שקל עבור הפעלת הנמל ל-15 שנה מתוך מטרה להגיע לתמחור סופי שנע בין 150 ל-200 מיליון שקל. בחודש האחרון הצטמצם מספר המתמודדים לארבעה בלבד, אולם בישורת הסופית של ההתמודדות התגלו כמה חילוקי דעות בין המתחרים למדינה. חלק מהמתמודדים - גולדבונד וגדות - טענו שמחיר המינימום לא תואם את שווי הנכס. טענות נוספות הועלו בנוגע לרציף הראשי השבור שם, שעלות תיקונו עשויה להגיע ל-40 מיליון שקל.

נמל אילת. כיל פרשה לאחר "הפקת לקחים", צילום: shutterstock נמל אילת. כיל פרשה לאחר "הפקת לקחים" | צילום: shutterstock נמל אילת. כיל פרשה לאחר "הפקת לקחים", צילום: shutterstock

 "לאור העובדה כי כיל היתה מוכנה לשלם למדינה את הסכום הגבוה ביותר עבור הנמל, תוך הצגת תוכנית עסקית שתבטיח את קיומו, פיתוחו ושגשוגו של נמל אילת ושמירה על תנאי העבודה ומקור פרנסתם של עובדי הנמל, סביר להניח כי שוב רק כיל היתה נשארת מתמודדת יחידה גם במכרזים הבאים", אומרים בכיל, ומוסיפים שההחלטה לפרוש מהמכרז התקבלה "למרות הביטחון כי אין סיבה משפטית כלשהי, לא בתחום ההגבלים העסקיים ולא בתחום הריכוזיות, שמצדיקה מניעה מהשתתפות של כיל במכרז".

כיל פועלת כבר היום בשטח נמל אילת, שממנו היא מייצאת לחו"ל אשלג ופוספטים. לחברה הסכם ארוך טווח להבטחת פעילותה בנמל גם בשנים הקרובות ולמעשה הסכם זה, אף שטרם נחתם רשמית, הוצג למתמודדים כתנאי לרכישת הפעילות בנמל. הסיבה: מפעיל חדש יידרש לתזרים מזומנים קבוע כדי לפתח את הפעילות, וחוזה ארוך טווח ליצוא מינרלים מול כי"ל אמור לשמש לזכיין החדש מעין "רשת ביטחון תזרימית" לשנות ההפעלה הראשונות.

"אנו מקווים ומאמינים כי יכולת היצוא של כיל מנמל אילת תתאפשר גם בעתיד, וזאת בשל החשיבות הגבוהה של יצוא זה למאזן התשלומים של ישראל וליצוא של ישראל לאסיה, ולאור חשיבות פעילותה של כיל להמשך תפקודו וקיומו של נמל אילת גם בעתיד, ולאור חשיבותה של כיל כמעסיק הגדול בנגב", נמסר מהחברה.

מהאוצר נמסר, "אנו מכבדים את הודעת מפעלי תובלה על פרישתם מהליך מכירת מניות חברת נמל אילת. בהמשך להחלטת הממשלה, הוועדה למכירת מניות המדינה תמשיך בהליך המכירה אל מול שלושת החברות הנוספות המתמודדות על רכישת מניות המדינה בחברת נמל אילת".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות