אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": האוצר בודק חוזים של הרכבת הקלה בת"א

בלעדי ל"כלכליסט": האוצר בודק חוזים של הרכבת הקלה בת"א

רשות החברות הממשלתיות בודקת את ניהול המכרזים ואת ההתנהלות הכספית בחברה הממשלתית נ.ת.ע, שמקימה את הרכבת העירונית בגוש דן

02.08.2012, 07:08 | ליאור גוטמן

רשות החברות הממשלתיות שבמשרד האוצר פתחה בימים האחרונים בחקירה חשאית מול חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), חברה בבעלות הממשלה שאחראית על הקמת מערכת הרכבות העירוניות בגוש דן. כך נודע ל"כלכליסט".

בבדיקה מעורב גם אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר, ובמסגרתה ייבדקו ניהול לקוי של מכרזים וכן ההתנהלות הכספית הכוללת של החברה הממשלתית.

החלטת ממשלה מ־2010 מינתה את נ.ת.ע לפרויקטור הראשי של הפרויקט, וקבעה כי במסגרתו תקים החברה מסילת רכבת ראשונה בתל אביב ("הקו האדום") עד שנת 2017, וכי עד 2025 יוקמו ששה קווים נוספים. עלות הפרויקט מוערכת בכ־45 עד 50 מיליארד שקל.

ל"כלכליסט" נודע כי בשבועות האחרונים התקבלו ברשות החברות תלונות על מכרזי נ.ת.ע שלא נוהלו לכאורה כיאות. לתלונות הצטרפו הערות מטעם אג'יס (EGIS), חברת הבקרה הצרפתית שמלווה את הפרויקט. בהערות ובתלונות נטען כי נ.ת.ע מתנהלת מזה מספר חודשים בלי יועץ משפטי ולמרות זאת ממשיכה לפרסם מכרזים בעלות של מאות מיליוני שקלים; כי מנהל קו הרכבת הראשון עזב לפני מספר חודשים וטרם מונה מנהל חדש וכי בדו"חות הכספיים של החברה התגלו אי התאמות.

בנוסף, לפי הערכה פיננסית מחודשת של הפרויקט שביצעו מספר גורמים וביניהם אג'יס, עלות הקמת קו הרכבת הראשון זינקה לאחרונה מ־10.7 מיליארד שקל במקור לטווח שבין 12 עד 14 מיליארד שקל, וכי השקת הקו הראשון עלולה להתעכב בשנתיים. צירוף גורמים אלה שכנע את רשות החברות לפתוח בבדיקה מקדמית שכוללת בחינה של ספרי החברה, הדו"חות הכספיים והמכרזים שפורסמו. רשות החברות מינתה את רואה החשבון החיצוני של נ.ת.ע, אילן שגב, לבדוק את החברה.

מנת"ע נמסר בתגובה: "אין עילה לפתיחת הבדיקה. אין לנו דבר להסתיר ואנו סומכים את ידינו על הבדיקה. מינינו ממלא מקום במקום היועץ המשפטי ואנו בהליך גיוס של יועץ חדש. מנהל הקו האדום התפטר מסיבותיו ונת"ע מינתה לאחרונה את מר ביל סטייד לתפקיד. הדו"חות הכספיים שלנו מבוקרים ומאושרים על ידי רואה החשבון שלנו. עלות הפרויקט לא השתנתה אלא נעשו בה התאמות טכניות בשל סעיף הנקרא 'בלתי צפוי' שהוגדל בתמיכת חברת הבקרה, למקרים של בעיות לא צפויות. אין שום שינוי בלו"ז הפעלת הקו האדום והרכבת הקלה תתחיל לנסוע ב־2017".

תגיות