אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרצדס שוב מסתערת על לב הקונצנזוס

מרצדס שוב מסתערת על לב הקונצנזוס

אחרי המפלה שנחל הדגם הקודם, מרצדס A קלאס החדשה כבר איננה מכונית קטנה וגמלונית שמפחדת מאיילים שפורצים לכביש. היא מציעה חבילה ספורטיבית ומעוצבת שערוכה היטב לקרב מול ב.מ.וו ואאודי על שוק מכוניות היוקרה הקטנות

06.08.2012, 08:52 | תומר הדר, סלובניה

האייל הקנדי, לפי ויקיפדיה, הוא "השני בגודלו במשפחת האייליים ואחד היונקים היבשתיים הגדולים ביותר בצפון אמריקה ובמזרח אסיה". בישראל קשה מאוד למצוא איילים קנדיים, אפילו בפארק קנדה. מרצדס A קלאס, לפי ויקיפדיה, היא "מכונית סופר־מיני, כעת מכונית משפחתית קטנה המיוצרת על ידי מרצדס בנץ". בישראל קשה מאוד למצוא מרצדס A קלאס, אפילו בלוחות הרכב המשומש.

ומה הקשר בין השניים? ובכן, כאשר ה־A קלאס הראשונה הוצגה ב־1997 כשהיא נושאת בגאווה את התואר "המרצדס העממית הראשונה", היה מדובר בפריצת דרך טכנולוגית - מכונית קטנה וגבוהה שהמרווח הפנימי שלה נוצל עד תום הודות לטכנולוגיה חדשנית. מרצדס השתמשה ברצפה כפולה - "רצפת סנדוויץ'", כדי שבעת תאונה המנוע ותיבת ההילוכים יחליקו מתחת לרגלי הנהג והנוסע במקום לגרום להם לפגיעה. על הנייר תיאוריית הסנדוויץ' עבדה היטב.

מרצדס A קלאס מרצדס A קלאס מרצדס A קלאס

אלא שבמציאות, כשה־A קלאס נדרשה לעבור את ה־Elk Test, מבחן האייל הקנדי, מבחן התחמקות ממכשול שמדמה מצב שבו אייל מתפרץ לכביש והנהג נדרש לתמרן סביבו במהירות, המכונית בעלת מרכז הכובד הגבוה התהפכה על צדה, וגרמה למרצדס לזמן אלפי בעלי A קלאס לשדרוג מערכת המיתלים. אופס.

דור חדש מופלא

כעת מציגים במרצדס דור חדש של A קלאס, שונה לחלוטין מן הדור היוצא. ואמנם, במצגות המפורטות שמעבירים אנשי מרצדס אין אפילו אזכור לדגם הישן. אין גם סיבה להזכיר אותו - הדגם החדש שונה ממנו בכל היבט אפשרי. הפעם מדובר במכונית שנועדה להתמודד עם הדור החדש של משפחתיות יוקרתיות כמו ב.מ.וו סדרה 1 או אאודי A3, כאלה שהרוכשים בחו"ל נדרשים לשלם עבורן פרמיה לא גבוהה בתוספת למחירה של פולקסווגן גולף, למשל, כדי לשאת בחזית סמל יוקרתי ולקבל בצד גם תוספת של ביצועים ספורטיביים, שבשנים האחרונות הפכו לחשובים לרוכשי מכוניות מזן זה.

מרצדס A קלאס מבפנים מרצדס A קלאס מבפנים מרצדס A קלאס מבפנים

לא מדובר כאן במספרים זניחים. לדברי ד"ר רודיגר רוטס, מנהל הפיתוח, עד כה נמכרו ברחבי העולם 6.6 מיליון מכוניות יוקרה קטנות. כלומר כאלה שהן ספורטיביות, עמוסות בטכנולוגיה ומשדרות יוקרה. ב־2012 יהיה מדובר כבר ב־10.6 מיליון מכוניות. למרצדס היתה עד היום מכונית יוקרה קטנה וגמלונית למדי שמפחדת מאיילים. אך לא עוד: "ה־A קלאס החדשה מעוצבת בקו התקפי", אומר רוטס, "את הגג הנמכנו ב־18 סנטימטר בהשוואה לדגם היוצא. הפלטפורמה, שתשמש בעתיד גם מכונית קופה ורכב שטח, מכוילת לספורטיביות. מהפלטפורמה הזו נייצר חמש מכוניות שונות שמיועדות בדיוק לקהל הזה, שמחפש מכונית יוקרה קטנה".

חיצונית, רוטס יודע על מה הוא מדבר. A קלאס הקודמת היתה ברייה חביבה, כמעט ביישנית. החדשה מוכנה למלחמה עם גריל קדמי ענק ופעור, קו מודגש לאורך הדלתות שמאפשר ניפוח של בתי הגלגלים האחוריים לטובת הכנסת חישוקי גלגלים ענקיים וישבן סקסי שמסתיר שני צינורות מפלט גדולים וגם (הס מלהזכיר) מזכיר את זה של ב.מ.וו סדרה 1 או סיטרואן DS3.

גם לגבי פנים המכונית, המעצבים של מרצדס צוו להיערך לקרב. כרום אין כאן. גם לא עץ. רק סיבי פחמן בדגם הספורטיבי ופלסטיק שחור ונעים למגע בשאר הדגמים. בכמה מהם אפשר גם לקבל לוח מחוונים מצופה עור שחור שבשוליו תפרים גסים. איכות החומרים, תנוחת הישיבה והאבזור, כמצופה ממרצדס, מופתיים.

תעצבן את השכנים

למכונית המבחן יש מנוע בנפח 1.6 ליטרים. ולמנוע יש חבר: מגדש טורבו, שמאפשר לו להפיק 156 כוחות סוס. תיבת ההילוכים, כצפוי, אוטומטית, אך הפעם מדובר בתיבה כפולת מצמדים, בעלת שבעה הילוכים. יוצאים לדרך. המרצדס הזו שקטה מאוד. גם במהירות גבוהה בקושי אפשר לשמוע רעשים כלשהם. תיבת ההילוכים מצוינת ואפשר גם לעבור למצב ספורט כדי למצות את המרב.

בדומה למתחרות הגרמניות, גם במרצדס ההצהרות על התנהגות ספורטיבית מיתרגמות בשטח יותר בכיוון של התנהגות בטוחה עם יכולת שיכוך מצוינת וגבולות אחיזה גבוהים. כלומר, כזו שמאפשרת לנהג באמת להשתולל לפני הגעה למגבלות של המכונית אך אינה מאפשרת תחושה אמיתית של הכביש, במיוחד בגלל ההגה שאמנם מתקשח עם עליית המהירות אך אינו מספק אפילו שבב מידע על מידת האחיזה של הצמיגים. לא מדובר חלילה בליקוי אלא בתכנון מדויק שנועד לענות על צורכי פרופיל הלקוח הטיפוסי: משפחה צעירה ובעלת אמצעים. במרצדס מציינים בנימוס שמי שבאמת ירצה מכונית ספורטיבית יצטרך להמתין לגרסת ה־AMG, חטיבת הביצועים של מרצדס. זו תצויד בהנעה כפולה ובמנוע שיפיק יותר מ־300 כוחות סוס. אינשאללה.

נשוב לישראל. בעוד שבשנים האחרונות יבואניות ב.מ.וו ואאודי הסתערו על שוק מכוניות היוקרה הקטנות, במרצדס העדיפו לעמוד בצד, מכורח ולא מרצון. ה־A קלאס הקודמת לא היתה מצוידת במה שנדרש כדי להתמודד עם אאודי A3 ועם ב.מ.וו סדרה 1. כעת המצב שונה: A קלאס החדשה מכוונת בדיוק אל לב הקונצנזוס וצפויה לחדור כנראה עם מחיר של 190 אלף שקל. אך המשימה לא תהיה פשוטה - בעוד שרוכשי מכוניות יוקרה גדולות קונים את המכונית בגלל הסמל מקדימה, רוכשי מכוניות יוקרה קטנות מעדיפים לרכוש מכונית שהסמל בחזיתה לא מעצבן את השכנים. אל תטעו - ב.מ.וו, אאודי ומרצדס הן מכוניות יוקרה גרמניות, אך למשווקי הדגמים העממיים של ב.מ.וו ואאודי יש ניסיון של שנים בהצנעת הסמל והענקת לגיטימציה למכונית למרות המיתוג היוקרתי. במרצדס רק עכשיו מתחילים, והמשימה, אף שה־A קלאס היא מכונית פורצת דרך, לא תהיה קלה.

מרצדס A קלאס

מנוע: בנזין, נפח 1,595 סמ"ק, הספק מרבי 154 כ"ס, מומנט מרבי 25.5 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 224 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־8.3 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן - 17.5 ק"מ לליטר

בטיחות: 9 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: טרם נקבעה

מחיר: טרם נקבע

אהבנו איכות גימור ללא דופי

פחות אהבנו התנהגות לא מספיק ספורטיבית

כדאיות גבוהה, מרצדס קטנה שעושה הכל כמו הגדולות

לסיכום מהפך

תגיות