אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השנה של המכוניות הקטנות צילום: אוראל כהן

השנה של המכוניות הקטנות

היבואנים שיציעו מכוניות מיני וסופר מיני צפויים להשתלט על שוק הרכב הישראלי ב־2013

07.08.2012, 08:03 | תומר הדר
המיסוי הירוק החדש, השינויים בשערי המטבע ועליית המע"מ הקרובה יחייבו את הלקוחות להסתגל בתחילת 2013 למציאות חדשה, שבה המכוניות המשפחתיות יהיו יקרות באופן משמעותי בהשוואה להיום. על פי הערכות של גורמים בענף הרכב, ההתייקרות במחירי המשפחתיות תיצור צרכנים חכמים יותר, שמודעים למחירי ביטוחים, למחירי חלקי חילוף ולצריכת הדלק של הרכב. לקוחות אלו ירכשו באמת את המכוניות הדרושות להם, ואלו יהיו במקרים רבים מכוניות קטנות וחסכוניות יותר.

יונדאי i10. הרכבים הקוריאניים יתחזקו בטבלת המסירות יונדאי i10. הרכבים הקוריאניים יתחזקו בטבלת המסירות יונדאי i10. הרכבים הקוריאניים יתחזקו בטבלת המסירות

היבואנים יצטרכו להציע שירותי טרייד אין כדאיים

גם היבואנים יהיו חייבים להסתגל בקרוב למציאות החדשה כדי לשמר את מקומם בטבלת מסירות הרכב. מעבר לכל, היבואנים שירצו לשרוד יהיו חייבים להציע מכוניות מיני או סופר־מיני קטנות. הרי ללקוחות שמעוניינים במכונית חדשה שעולה כ־70 אלף שקל וצורכת ליטר דלק לכ־13 קילומטר, קשה יהיה למכור מכונית משפחתית עם הבטחות לצריכת דלק משופרת.

היבואנים יצטרכו גם להציע שרותי טרייד אין כדאיים. ככל שהשנים חולפות עובר עיקר המשקל בשוק סחר הרכב מהמוכרים והרוכשים הפרטיים אל רשתות הטרייד אין, חברות הליסינג ויבואני הרכב. יבואן שלא יציע תנאי טרייד אין אטרקטיביים יצטרכו להתמודד עם לקוחות שאינם מסוגלים למכור את מכוניתם המשומשת ולקנות אחת חדשה.

המגמות שיתחזקו החל מ־2013 נראות כבר עכשיו בשטח. ביולי 2011 נמסרו בישראל כ־29 אלף מכוניות עם נפח מנוע של 1.2–1.4 ליטרים ו־64 אלף מכוניות עם נפח 1.4–1.6 ליטרים. השנה המגמה התהפכה ובישראל נמסרו בחודשים ינואר־יולי 50 אלף מכוניות עם נפח מנוע של 1.4–1.6 ליטרים ו־33 אלף מכוניות בעלות מנועי 1.2–1.4 ליטרים.

יונדאי וקיה יתחזקו

היבואנים שיתקשו להסתגל למצב החדש הם אלו שמייצגים בעיקר יצרנים יפניים ולא מציעים מכוניות קטנות בתקינה אירופית. בראש הרשימה ניצבת יבואנית סובארו יפנאוטו, שתצטרך להתמודד עם שערי מטבע בעייתים ועם היעדרן של מכוניות שמנוען קטן מ־1.6 ליטרים. גם מאזדה, מלכת טבלת המסירות לשעבר, ניצבת בפני תחזיות קודרות. בימים אלה מצליחה מאזדה עדיין לשמר מעמד בטבלה, אך להערכת גורמים בענף, מדובר בחלק מן המקרים במסירות של מכוניות לציי רכב באשראי ארוך טווח. למאזדה יש מכונית קטנה, המאזדה 2, אך זו מתחילה להזדקן ומצוידת במנוע בנפח 1.5 ליטרים.

המועמדת הבולטת ביותר לזינוק בטבלת המסירות היא טלקאר, יבואנית קיה, שנמצאת כיום במקום השלישי. לטלקאר יש היצע הרכבים הכמעט אידיאלי לדרישות הצרכן הישראלי, קרי מכונית מיני ומכונית סופר מיני לצד דגמים משפחתיים ורכבי שטח. כך עשוי להיווצר בשנה הבאה מצב שבו טלקאר תעלה למקום השני במסירות, ולראשונה הקונצרן הקוריאני יונדאי קיה ישלוט בשוק הישראלי.

תגיות