אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
465 מיליון שקל יקוצצו היום מהמאבק בזיהום אוויר צילום: בלומברג

465 מיליון שקל יקוצצו היום מהמאבק בזיהום אוויר

הקבינט החברתי־כלכלי צפוי לקצץ בתקציב הפחתת הזיהום, מבלי לבחון תחשיב של ההשפעה הצפויה על התחלואה והתמותה

08.08.2012, 07:56 | חן פונדק

הקבינט החברתי־כלכלי צפוי לאשר היום את התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר שהכין המשרד להגנת הסביבה מתוקף חוק אוויר נקי. אולם בעוד שהתוכנית המקורית כללה 690 מיליון שקל לשמונה השנים הקרובות, התוכנית שתעלה לדיון כוללת רק 225 מיליון שקל עד 2016.

בתוכנית המקורית הוסבר כי ההשקעה תחסוך 1.5 מיליארד שקל כתוצאה מירידה בתחלואה ובתמותה אך בתוכנית החדשה אין תחשיב לכך. התוכנית החדשה מכוונת ליעדי הפחתה נמוכים יותר בזיהום, ולכן צומצמו חלק מהפעולות שנקבעו בתוכנית המקורית.

למשל, בתוכנית הלאומית המקורית תוכננה הרחבה ניכרת בתוכנית הגריטה. כלי רכב ישנים פולטים זיהום רב והמדינה משלמת לבעליהם עבור הסכמתם לגרוט את הרכב ולהוציאו משימוש. התוספת לתוכנית הגריטה צומצמה מ־120 מיליון שקל לשנים 2012–2013 ל־35 מיליון שקל.

גריטת רכב. קיצוץ של 71% בתקציב, צילום: בלומברג גריטת רכב. קיצוץ של 71% בתקציב | צילום: בלומברג גריטת רכב. קיצוץ של 71% בתקציב, צילום: בלומברג

חלק מהסעיפים בוטלו לחלוטין, בהם: תמיכה בהצטיידות אוטובוסים מופחתי זיהום; שיפור מערך הניטור הסביבתי; והכנסת שיקול סביבתי בתוכנית העידוד של התמ"ת להעברת מפעלים לפריפריה. כמו כן בוטלה הכנסת שיקולים סביבתיים בהחלטה אילו תחנות כוח יופעלו בזמן נתון. בתוכנית המקורית עלויות זיהום האוויר היו אמורות להיכנס לשיקולי העמסה של מינהל מערכות בחברת החשמל. המשמעות יכולה להיות הפעלת רדינג במזוט. עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, אמר כי "ממשלה שחפצה בשמירה על בריאות תושביה ועל הסביבה חייבת להסיר את התוכנית הנוכחית מסדר היום ולהחליפה בתוכנית שאפתנית ובלתי מתפשרת".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות