אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עדיין רלוונטית: ועדת זליכה לא נעלמה צילום: אלכס קולומויסקי

עדיין רלוונטית: ועדת זליכה לא נעלמה

הרושם הכללי שנוצר בענף הרכב הוא שוועדת זליכה ומסקנותיה הפכו להיסטוריה, ויש מי שרוצה שתחשבו כך, אבל בפועל המציאות קצת אחרת

11.08.2012, 11:03 | תומר הדר

בשנה שעברה, אי שם במהלך ימי החמסין הכבד של המחאה החברתית יצא משרד התחבורה בהודעה דרמטית, שהרעידה את ענף הרכב: ירון זליכה יעמוד בראשה של ועדה להסדרת ענף הרכב שתגיש מסקנותיה לשר התחבורה. לאחר מכן יועברו המסקנות למסלולי חקיקה. הוועדה אכן עשתה את עבודתה והגישה השנה שורה ארוכה של מסקנות. בין העיקריות שבהן: הגבלת נתח השוק של יבואן רכב, איסור על בעלויות צולבות בין חברות ליסינג ובין יבואניות רכב, הטלת מגבלה על גובה ההנחה שיבואן רכב רשאי להעניק לחברת ליסינג והטלת מגבלה על מספר מוסכים שיבואן רכב מורשה להחזיק.

על יעילותן של המלצותיה של הוועדה ניתן כמובן להתווכח, כמו גם על נאמנותו של שר התחבורה, ישראל כץ, לזליכה. ישר אחרי פרסום המסקנות הודיע כץ על מינויה של ועדה חדשה, הפעם בשיתוף עם הגורמים שהתנגדו לוועדה ל"ישום" של מסקנות ועדת זליכה. אבל הרושם הכללי שנוצר בימים אלה בענף הרכב הוא שוועדת זליכה ומסקנותיה הפכו להיסטוריה. אלא שמסקנות הוועדה וישומן הן הכול חוץ מהיסטוריה ותחושת ה"זליכה מאחורינו" מתודלקת במרץ הן על ידי יבואני הרכב והן על ידי משרד התחבורה, מה שעלול להפתיע בבוא הזמן את ענף הרכב שנכנס בימים אלה לתנומה של עונת הקיץ.

ירון זליכה , צילום: אלכס קולומויסקי ירון זליכה | צילום: אלכס קולומויסקי ירון זליכה , צילום: אלכס קולומויסקי

קודם כל, היבואנים: יבואני הרכב נמצאים בימים אלה במצב מורכב בו השוק נעצר הן ברמת המכירות והן ברמת עסקאות המכר והרכש הגדולות. אמנם רק בחודש שעבר החל ענף הרכב הישראלי להתאושש אך גם התאוששות זו הינה מלאכותית, כלומר כזו שנובעת מלחץ של קונים פרטיים ושל ציי רכב וחשש מפני עליית מחירים. הדבר האחרון שיבואני הרכב זקוקים לו הוא היסוס של הצרכנים לבצע קנייה וזאת לקראת תוצאותיה של ועדה ממשלתית שהעומדים בראשה מצהירים חדשות לבקרים על מהלכים שיוזילו את מחירי המכוניות לצרכן.

אולם, לאור המס הירוק ושערי המטבע, שצפויים לייקר את המחירים, הוזלת המחירים שעליה דיברו אנשי הוועדה תתקיים ככל הנראה רק בדימיונו של שר התחבורה. שנית, מעבר לכך, אחת הסיבות לקיפאון ששרר בענף הרכב היא היעדר כמעט מוחלט של עסקאות רכש של חברות ליסינג ושל יבואניות. בתחילת השנה נמצאו כמה יבואנים במגעים לרכישה של חברות ליסינג, עסקים בתחום הביטוח, ההייטק, הביו-טכנולוגיה וגם לייבוא של מותגים חדשים. ועדת זליכה הקפיאה את פעילותם של היבואנים. כעת, לאחר חודשים של שקט מכיוון הוועדה נראים בשטח ניצנים ראשונים של פעילות עסקית (בניגוד לרכש על ידי צרכנים פרטיים): חברת הליסינג אלבר תפיץ בישראל אופנועים, יפנאוטו, יבואנית סובארו שמגעים כושלים לרכישתה התקיימו בחודשים האחרונים תחת השולחן מול יבואניות גדולות של רכבים קוריאניים ואירופיים, נמצאת כעת על השולחן באופן רשמי ויבואני הרכב חוזרים להצטייד בקרקעות לבניית מוסכים. בענף הרכב יודעים היטב שוועדת זליכה לא אמרה את המילה האחרונה. אך ליבואנים נוח מאוד לשדר שהאיום מאחוריהם, במיוחד כשהשוק מתעורר מחדש.

מעבר ליבואני הרכב, גם למשרד התחבורה נוח מאוד לשדר שמסקנותיה של ועדת זליכה נכנסו לתרדמה, אך גם כאן מדובר רק בפעילויות הסוואה. במשרד התחבורה עמלים במרץ לקדם את יישום המסקנות כאשר אלה שאינן דורשות התערבות חיצונית יקודמו כבר בחודשים הקרובים. כך לדוגמה בימים אלה עמלים במשרד התחבורה על השלמת ההליכים הנדרשים להסדרת מעמדם החוקי של סוכני היבוא האישי וגם על הסדרה של יבוא אישי של רכב מסחרי, שהומלצו על ידי הוועדה. אך אלה מהווים רק ספיחים.

לדברי גורמים המקורבים לוועדה, בימים אלה פועלים יועצים במשרד על הכנה של מסקנות הוועדה העיקריות (קרי איסור בעלויות צולבות בין חברות ליסינג ליבואנים, הגבלת הנחות והגבלת נתח שוק של יבואן) להכנסה לחוק ההסדרים. בניגוד למסקנות ה"קלות", מסקנות אלה יגררו לבטח מאבק משפטי ממושך שיוכרע רק בבג"ץ. אך בינתיים במשרד התחבורה מעדיפים לשדר אווירת "עסקים כתמול שלשום", וזאת בידיעה ברורה שגם אויביו המסורתיים של משרד התחבורה בתקופת השר כץ - יבואני הרכב - אינם מעוניינים לעשות גלים בבריכה. מבחינתם של אנשי משרד התחבורה עדיף שהמלחמות על המלצות הוועדה ייעשו בשקט ומאחורי הקלעים מאשר בפומבי, היכן שעלולה להישמע ביקורת על מידת היעילות של מסקנות הוועדה. בכל מקרה, נכון לרגע זה ועדת זליכה ממש לא מתה. היא רק ישנה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
כמה נקודות חשובות:
ממליץ לכולם להיכנס לסוכנויות הרכב - הן מלאות לעייפה בלקוחות פרטים שקונים בהיסטריה מחשש לעליית המחירים בינואר. הבעיה היחידה היא החשש ממלחמה בקרוב, מה שמפחיד אנשים להוציא כסף. זליכה? ההמלצות שלו מתאימות לשוק הרכב של 2009, מה יעשו עם זה ב-2013? מקסימום נייר למיחזור.
רוני , המסגר  |  13.08.12
6.
מתי שר התחבורה יהיה כמו השר כחלון? יש סיכוי?
שר התחבורה יכל ממזמן ליישם חלק מהמלצות וועדת זליכה אך השר כץ נרדם . השר כץ לעולם לא יוכל להיות כחלון מאחר שיש הבדלים משמעותיים בין שני השרים האלה. אך אולי השר כץ כן יפתיע את הציבור ויעביר כמה החלטות מהותיות בשוק הרכב. ימים יגידו
אבי  |  11.08.12
4.
בסוף מי משלם את המחיר?
הקונה הפרטי הוא האחרון בשרשרת ה"מזון", הוא הלא משלם את מחיר הרכב שמופיע ב"מחירון" היבואן, הוא משלם את מחיר ה"טיפולים" כפי ש"הונדס" ע"י היבואן ומוסכי השרות שלו, הוא נתון לחסדי "תעודת האחריות" שקיבל. חברות הליסינג הלא הם "ידידי" היבואנים במיקרה הטוב ולפעמים הם שותפים שקטים. טוב יעשה שר התחבורה שיגן על האזרח הפשוט מאשר יחבור לטיקונים בעלי הממון .
ביאליק  |  11.08.12
לכל התגובות