אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 למה דווקא איימקס

למה דווקא איימקס

עם יציאת "עלייתו של האביר האפל" ופתיחת אולם האיימקס החדש בראשון לציון, רבים תוהים אם הצפייה באיימקס שווה את תוספת המחיר. "כלכליסט" מסביר על הטכנולוגיה, ההיסטוריה וההבדל בין איימקס דיגיטלי לפילם

12.08.2012, 10:00 | נמרוד צוק

אם ניסיתם בשבועות האחרונים להתחמק מהמונח "איימקס" ולא הצלחתם, יש לזה שתי סיבות טובות: האחת היא קומפלקס הקולנוע החדש של יס פלאנט בראשון לציון, שכולל את אולם האיימקס המסחרי היחיד היום בישראל, והשנייה היא שובר הקופות המדובר של כריסטופר נולאן, "עלייתו של האביר האפל", שמכיל לראשונה בתולדות הקולנוע העלילתי שעה שלמה של חומרים שצולמו במצלמות איימקס, והוא כרגע הסרט ההוליוודי היחיד שמוקרן בארץ בפורמט זה. למי שלא בטוח אם שווה להשקיע בכרטיס האיימקס היקר יותר ורוצה לדעת מה ההבדל בין מה שתקבלו בארץ למה שתמצאו בחו"ל, "כלכליסט" מסביר מה שחשוב לדעת.

אז מה זה בעצם איימקס? מדובר בטכנולוגיית צילום והקרנה שפותחה בשנות השבעים, במטרה לאפשר הקרנת סרטים על מסכים גדולים במיוחד, באמצעות שימוש בסרט צילום בגודל 65 מ"מ (מכונה סרט 70/15) שסובב ב־90 מעלות (הסרט עובר במקרן אופקית, ולא אנכית כמו במקרנים רגילים) ופס הקול הוצא ממנו לסרט מגנטי נפרד. התוצאה היא פילם המכיל תמונות גדולות פי שבעה ולעתים יותר מסרט 35 מ"מ רגיל, ואותן אפשר להקרין על מסכי ענק שיכולים להגיע עד 36X29 מטר (ביריד העולמי שנערך ב־1974 בוושינגטון הוקרנו סרטים על מסך בגודל 90X65 מטר). התמונה המופקת נראית "זוהרת" יותר ואיכות הסאונד עולה על זו של הקרנה רגילה, אבל עד לשנים האחרונות המגבלות הטכניות והעלות הגבוהה של הציוד והשימוש בו מנעו צילום סרטים באורך מלא באיימקס. התוכן העיקרי שהיה זמין בפורמט היה סרטי טבע ותעודה, והשימוש בו צומצם למוזיאונים ולאולמות הקרנה מיוחדים, כמו זה שפועל באילת כבר שנים רבות.

האולם הטוב בישראל

בתחילת העשור הקודם חזר הפורמט לחיים, בזכות טכנולוגיה להמרת סרטים מסחריים רגילים לאיימקס, שפותחה לצד שיטה להסבת אולמות קולנוע סטנדרטיים לאולמות שכונו iMax MPX. גודלם של אולמות אלה כ־50% מאולמות האיימקס הראשונים, וכיום מספרם בעולם קרוב ל־600. ב־2008 הוכנסה לשימוש טכנולוגיית הקרנה דיגיטלית, שהולכת ומחליפה את מקרני ה־70/15 המסורתיים, כשבמקביל החלו במאיי הוליווד לצלם חלקים מסרטים בפורמט - שני סרטי "האביר האפל", "רובוטריקים: נקמת הנופלים" של מייקל ביי, ו"משימה בלתי אפשרית 4". בעת הצפייה בסרטים אלה באולם איימקס התמונה נפרשת על פני כל גובה המסך בסצנות שצולמו במצלמות המיוחדות.

המסך באולם בראשון לציון, שכניסה אליו עולה 45 שקל (שמונה שקלים יותר מהקרנה רגילה), משתרע על פני 18 מטר לרוחב ועשרה מטרים לגובה - ממדים ממוצעים לאולם איימקס עכשווי שעלולים לאכזב מי שציפה לחוויית האיימקס הקלאסית מפני שרוחב המסך אינו עולה על זה של אולמות קולנוע רגילים בארץ.

אולם האיימקס ביס פלאנט ראשון לציון (תמונת אילוסטרציה. מתכננים לפתוח אולמות נוספים אולם האיימקס ביס פלאנט ראשון לציון (תמונת אילוסטרציה. מתכננים לפתוח אולמות נוספים אולם האיימקס ביס פלאנט ראשון לציון (תמונת אילוסטרציה. מתכננים לפתוח אולמות נוספים

מנכ"ל יס פלאנט, מוקי גרידינגר, מסביר את העניין בכך שגודל המסך אינו הפרמטר העיקרי שמבדיל את האיימקס מאולם רגיל. לדבריו איכות התמונה, הסאונד והמבנה הייחודי של האולם מעניקים חוויית צפייה טובה יותר. "טכנולוגיית האיימקס הדיגיטלית עולה על טכנולוגיית הפילם בהרבה מובנים, כשהאולם החדש עומד בסטנדרט הגבוה ביותר שהחברה מציעה היום", הוא מסביר, ולדבריו זהו אולם הקולנוע הטוב בישראל. בשנים הקרובות, הוא מבשר, מתכננת החברה לפתוח אולמות נוספים ברחבי הארץ, ולהקרין בישראל כל סרט שייצא בפורמט.

ההשוואה בין האיימקס הדיגיטלי לאנלוגי הוא עניין לפולמוס בקרב חובבי הקולנוע בעולם - מבקרים רבים של האיימקס הדיגיטלי טוענים שהוא מתקשה לשחזר את החוויה, הן מבחינת איכות התמונה והן מבחינת האפקט של תמונת הענק. למי שרוצה לראות את "עלייתו של האביר האפל" במלוא הגודל והפרטים, עדיף לנצל את הביקור הקרוב מעבר לים ולמצוא את אחד מהאולמות הגדולים שמציגים אותו בהקרנה מפילם - לדוגמה אולם BFI בלונדון, בעל מסך של 26X20 מטר; אולם Loews בכיכר לינקולן בניו יורק, בעל מסך של 30X24 מטר; או מסך האיימקס הפעיל הגדול בעולם, בגודל 36X30 מטר, שנמצא בדרלינג הרבור, שבסידני שבאוסטרליה. את רשימת האולמות שמקרינים את הסרט בגרסת הפילם של איימקס אפשר למצוא בכתובת lfexaminer.com/DarkKnightRisesOn1570.htm.

תגיות