אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": האוצר עומד להקפיא את שדרוג נתיבי התחבורה בפריפריה צילום: אביהו שפירא

בלעדי ל"כלכליסט": האוצר עומד להקפיא את שדרוג נתיבי התחבורה בפריפריה

ההכנות לסבב השני של הגזירות בתקציב בעיצומן, ובמשרד האוצר כבר סימנו את היעד הגדול הבא לקיצוצים: תוכנית נתיבי ישראל לפיתוח התחבורה בצפון הארץ ובדרומה. המהלך צפוי לעורר ביקורת גדולה מצדם של ראש הממשלה ושר התחבורה

12.08.2012, 07:04 | ליאור גוטמן

הקיצוץ התקציבי עומד לעצור כמה מתוכניות פיתוח התחבורה הגדולות שתוכננו לשנים הקרובות בישראל. ל"כלכליסט" נודע שמשרד האוצר ימליץ בימים הקרובים לעכב ואף לעצור חלקים מתוכנית נתיבי ישראל לרישות המדינה במסילות ובכבישים כדי לחסוך לפחות 5–6 מיליארד שקל. התוכנית, שאושרה בהחלטת ממשלה מאפריל 2010, אמורה לחבר עד שנת 2020 את הפריפריה למרכז בעלות כוללת של 27.5 מיליארד שקל.

הפעולה המתוכננת תינקט במסגרת הסבב השני של הגזירות בתקציב, לאחר שכבר הוחלט על העלאת מס ההכנסה והמע"מ בשבוע שעבר. הקיצוץ בתוכנית התשתיות מתוכנן במסגרת חוק ההסדרים שעליו החלו לעבוד בימים אלו באוצר באיחור, וצפוי להיות מוגש בתחילת ספטמבר. במסגרת סבב הגזירות השני, צפויים קיצוצים נוספים בתוכניות ספציפיות של משרדי ממשלה - אולם הקיצוץ בתשתיות צפוי להיות הגדול ביותר.

צומת גולני. שדרוג הכבישים המחברים מוטל בספק, צילום: אביהו שפירא צומת גולני. שדרוג הכבישים המחברים מוטל בספק | צילום: אביהו שפירא צומת גולני. שדרוג הכבישים המחברים מוטל בספק, צילום: אביהו שפירא

בחודשים האחרונים החלו באוצר לבחון מול החברה הלאומית לדרכים (מעצ לשעבר) אילו חלקים בתוכנית טרם יצאו למכרז או התקדמו בפועל, כיוון שאותם יהיה אפשר להקפיא או לדחות. המסקנה שאליה הגיע האוצר בימים האחרונים היא שאף כי רוב הפרויקטים של תוכנית נתיבי ישראל יצאו לפועל, יותר מעשרה מהם טרם קודמו ואותם שואפים לעכב.

תוכנית נתיבי ישראל יצאה לדרך ב־2011, אז החלה המדינה לשחרר מכרזים ולהתחיל בביצוע עבודות של כמה פרויקטים גדולים. בין הפרויקטים שיצאו לדרך בצפון, ניתן לציין את הנחת מסילות הרכבת בין עכו לכרמיאל ובין חיפה לבית שאן. בדרום התקדמו תוכניות לשדרוג כביש 31 המוביל מאזור להבים לים המלח.

הליך הקיצוץ בתשתיות צפוי לעורר ביקורת גדולה, וככל הנראה יתמודד האוצר עם שתי בעיות: האחת נוגעת לביקורת הציבורית הצפויה על ביטול פרויקטי תשתיות שמניבים פרנסה לקבלנים. עם זאת, באוצר סבורים שבמצב הכלכלי שאליו נקלענו ועל רקע עודף התחייבויות של 17-12 מיליארד שקל מעל למותר בתקציב 2013, אין ברירה אלא לשנות את התוכנית התחבורתית הגדולה. הבעיה השנייה נוגעת לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ צפויים גם כן להתנגד נחרצות לכל קיצוץ שם.

מהאוצר נמסר: "בימים אלה מגבש המשרד את תקציב 2013. ההתאמות התקציביות הנדרשות יידונו בהמשך".

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
אויש תנוחו!
אני מקריית שמונה. אני יודעת על הכבישים המוזנחים. אני נוסעת שם. עם זאת, אני מבינה את הצורך של הממשלה לקצץ. וכן, כל עוד רוב המדינה רוצה להישאר במרכז, תושבי הפריפריה יידפקו. מה לעשות שבקושי גרים כאן! אז לפני שאתם בוכים, תעברו לגליל, תראו על מה אתם מדברים בכלל ואח"כ תתבכיינו על ביבי. ולכל המלעיזים על ההתיישבויות- אין ולו רכבת אחת בכל אזור. שטח עצום וגדול, ואין אפילו רכבת אחת! משיקעים כסף בתשתיות שם?! על מה אתם מדברים?! חוץ מכביש 5 שמוביל לאריאל, הכבישים משובשים ומסוכנים, רובם בעלי נתיב אחד!!! בקיצור, אם אתם סתם רוצים לבכות, תעשו את זה בחדר שלכם ועזבו אותנו בשקט!
ערגה , צפון  |  13.08.12
34.
זה הדבר הראשון שצריך לקצץ
כשמסתכלים על מה המשמעות של קיצוץ של 5 מיליארד שקל, אפילו כשמחלקים אותו בין 3 או ארבעה משרדים רואים שזה כמעט בלתי אפשרי. כרגע ישראל נמצאת במצוקה תקציבית, ולכן צריך לדחות את הפרוייקטים האלה, או למצוא דרך שבה התשלום אליהם יתבצע מאוחר יותר, אבל אין שום סיכוי שיקצצו במקומות אחרים בשביל לממן את זה, או שיטילו עוד מסים. מה שעצוב זה שלא מבטלים את מה שפחות חשוב, או שפחות משתלם כלכלית, אלא את מה שעדיין לא יצא אל הפועל.. כך שיכול מאד להיות שקוים חשובים מאד לא יבוצעו, וקוים פחות חשובים שכבר התחילו לבצע, כן יבוצעו. לדוגמה אלה רק הביטולים מתוך מה שתוקצב, כך שברור שלא יהיו תקצובים חדשים, כמו למשל לקו הירוק בגוש דן, שהוא יותר חשוב מכל הכבישים האלה ביחד, אבל אתרע מזלו שהוא עדיין לא תוקצב ולכן הוא כנראה גם לא יתוקצב בהמשך.
אמיר  |  13.08.12
33.
אני מקווה שיקפיאו לעד את מסלול המטרונית מקרית אתא אל צומת הצריף בקריית ביאליק\חיים
כמובן שאם זה יוקפא, חבל על כל הכסף שהושקע כבר בדרך רבין ובשדרות יוספטל בקריית אתא שבהם אמורה לעבור המטרונית. בכל מקרה, כרגע אין מקום ל- 4 מסלולים בעלייה לגשר על כביש 22(מכיוון קריית אתא), בין אתא לצומת הצריף. בשביל מטרונית, צריך לפחות 4 מסלולים(שניים למטרונית ושניים למכוניות). יש מקום ל- 3 מסלולים, עם שוליים צרים לטעמי.
12.08.12
לכל התגובות