אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בארה"ב מחלקים הלוואות למכוניות, גם ללווי סאב-פריים צילום: בלומברג

בארה"ב מחלקים הלוואות למכוניות, גם ללווי סאב-פריים

מספר גדל והולך של בנקים מדווחים לפד על הקלת התנאים להלוואות לרכישת מכונית, במקביל להקשחת התנאים למשכנתאות

14.08.2012, 20:34 | סוכנויות הידיעות

בנקים ומשקיעים בארה"ב, החוששים עדיין מהקצאת הלוואות לציבור האמריקאי, ובאופן מיוחד משכנתאות לרכישת בתים, מחלקים ללא בעיה הלוואות לרכישת מכוניות ובכך מזינים את אחד הסקטורים הבודדים שמפגינים ביצועים מעודדים - כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".

לפי אנליסטים, ההלוואות הללו ניתנות גם למלווים שמוגדרים בעייתיים, בדומה לעידן הלוואת הסאב־פריים שהמיט את המשבר של 2008.

השווי הכולל של הלוואות לרכישת מכוניות נכון לסוף הרבעון השני הגיע ל־725 מיליארד דולר - כך לפי מחלקת כלי הרכב של אקספריאן, חברה המדווחת על שוק האשראי. נתון זה גבוה ב־5.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. יותר ויותר בנקים מדווחים לפדרל ריזרב על הקלת התנאים להלוואות לרכישת מכונית חדשה. גם שוק ניירות הערך מגובי ההלוואות הללו רשם התאוששות. היקף ניירות הערך מגובי ההלוואות למכוניות נמצא עד כה השנה ברמה הגבוהה ב־33% מהרמות שקדמו למשבר. בניגוד לכך, היקף ניירות הערך מגובי המשכנתאות נמוך בכ־70% מהרמות של 2006.

הגופים הפיננסיים, המשתוקקים לאושש את ההכנסות שלהם מריביות, בעיקר בגלל ירידת התשואות על החלופות, כמו אג"ח של ממשלת ארה"ב, נהנים מהאטרקטיביות ומהביטחון של ההלוואות למכוניות. מדובר בהלוואות קטנות יחסית, שזמן פירעונן נע בין שלוש שנים לשש שנים. בנוסף, כאשר לווים נקלעים לקשיים, הם נוטים לדלג על תשלומי משכנתאות ולא על החזרי הרכב, משום שקל יותר לעקל מכוניות מאשר בתים. שיעור ההלוואות על מכוניות שבהן נרשם איחור של 30 יום בפירעונן צנח לשפל של 2.52% ברבעון השני, סביב נתוני 2007 - כך לפי אקספריאן.

במקביל, חברות המימון הגדילו את היקף ההלוואות למכוניות במהלך הרבעון הראשון בכ־2 מיליארד דולר ל־228.4 מיליארד דולר והפחיתו את ההלוואות בכרטיסי אשראי בכ־7 מיליארד דולר ל־93.5 מיליארד דולר - כך לפי נתוני הפד.

המכונית הממוצעת על הכביש בארה"ב היא בת 11 שנה - כך לפי נתוני אקספריאן. מדובר בנתון שיא מבחינת גיל המכוניות המסייע להגדיל את הביקושים לכלי רכב חדשים בתקופה שבה האשראי זמין יותר מתמיד. "אין ספק שהכל זורם יותר טוב, עניין האשראי הוקל מאוד", אמר בראיון ל"הוול סטריט ג'ורנל" גארי מק'אליסטר, מנהל בסוכנות המכוניות פיירוויי פורד בגרניוויל, דרום קרוליינה.

תגיות