אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד סימן להאטה במשק: הקנייה הממוצעת של לקוחות ישראכרט קטנה צילום: גדי דגון

עוד סימן להאטה במשק: הקנייה הממוצעת של לקוחות ישראכרט קטנה

דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט: "לא אופתע אם הקצב שאנחנו רואים היום של ירידה בצמיחה יימשך בחודשים הקרובים. עדיין לא מדובר במיתון אבל בהחלט בהאטה"

19.08.2012, 08:37 | רחלי בינדמן

תוצאות הרבעון השני של ישראכרט מצביעות יותר מכל על ניצנים ראשונים להאטה במשק. הנתון המעניין ביותר בדו"ח שפרסמה חברת כרטיסי האשראי בסוף השבוע הוא מחזור הקניות של לקוחותיה, שמשקף את היקף הרכישות שביצעו הצרכנים בכרטיסי האשראי. היקף הרכישות אמנם גדל ברבעון השני ב־7% ביחס לחודשים אפריל־יוני והסתכם ב־25.6 מיליארד שקל, אך מדובר בצמיחה נמוכה יותר מזו שנרשמה במחזורי הקניות ברבעון הראשון. בחודשים ינואר־מרץ השנה נרשמה עלייה של 10% ביחס לרבעון הראשון ב־2011. בסך הכל עמד מחזור הקניות במחצית הראשונה של 2012 על 50.3 מיליארד שקל, עלייה של 9% לעומת המחצית הראשונה של 2011. 

דב קוטלר, צילום: אוראל כהן דב קוטלר | צילום: אוראל כהן דב קוטלר, צילום: אוראל כהן

"רואים ירידה מרבעון לרבעון בקצב שבו צומחת פעילות הלקוחות", מודה דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט, ומוסיף כי "אכן יש ירידה בצמיחה, אך זהו אינו מיתון, אנחנו בכל זאת לא רואים מינוס". קוטלר מסביר כי הירידה בצמיחה יכולה לנבוע משני גורמים: "או שהצרכן יותר זהיר וקונה פחות או שהמחירים שבו נמכרו המוצרים על ידי הקמעונאים ירדו".

ואמנם לפי הערכות גורם מומחה בתעשיית כרטיסי האשראי, "ככל הנראה הרווח הגולמי של הקמעונאים נשחק. כדי לשמור על היקפי הפדיון הם עשו הרבה מבצעים והנחות. כמובן שעד שלא נראה את התוצאות של הרשתות הקמעונאיות מדובר רק בהערכה".

קוטלר עצמו אומר כי רואים יותר פעולות קופה, כלומר כמות הפעמים שכרטיס האשראי עבר בקופה של בית העסק גדלה. "המשמעות היא שהקנייה הממוצעת של כל לקוח ירדה", הוא מסביר.

ומה לגבי ההמשך? מה התחושה שעולה מהנתונים שנאספים מהרבעון השלישי?

"לא אופתע אם הקצב שאנחנו רואים היום של ירידה בצמיחה יימשך בחודשים הקרובים. עדיין לא מדובר במיתון אבל בהחלט בהאטה".

למרות הירידה בהיקפי הצמיחה, הרווח הנקי של ישראכרט ברבעון השני צמח ב־24% ועמד על 68 מיליון שקל. נתון זה מפתיע לכאורה לאור העובדה שהכנסות החברה בחודשים אפריל־יוני גדלו ב־2% בלבד והסתכמו ב־442 מיליון שקל וההכנסות במחצית הראשונה של השנה גדלו ב־4% בלבד והגיעו ל־868 מיליון שקל.

כיצד הרווח הנקי זינק חרף הצמיחה הנמוכה?

"פשוט שמרנו על רמת ההוצאות. אנחנו חברה יעילה וזה מה שמסביר את הרווחיות". קוטלר גם לא מעריך שבחברה יידרשו לבצע פיטורי עובדים בקרוב.

נתון מעניין נוסף שעולה מדו"חות החברה הוא ירידה חדה ברווחיות של פעילות הסליקה של ישראכרט, על רקע פתיחת שוק זה לתחרות החל מאמצע הרבעון השני. הרווח במגזר זה הסתכם ב־4 מיליון שקל בלבד לעומת 17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

תגיות