אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
את מי אתם אוהבים יותר - הקבוצה או האישה? צילום: איי אף פי

את מי אתם אוהבים יותר - הקבוצה או האישה?

מחקר חדש של פומה, קבוצת הכדורגל ניוקאסל ואוניברסיטת בריסטול בדק את מי האוהדים אוהבים יותר - התוצאות מפתיעות

20.08.2012, 18:12 | סוכנויות הידיעות

פומה, קבוצת הכדורגל ניוקאסל ואוניברסיטת בריסטול משתמשות במדע כדי לענות על השאלה העתיקה: את מי האוהדים אוהבים יותר – הקבוצה או בת הזוג?

פומה, בשיתוף עם פרופסור ברוס הוד ופרופסור מרקוס מונפו, מומחים בפסיכולוגיה התפתחותית וביולוגית במחלקה לפסיכולוגיה ניסיונית באוניברסיטת בריסטול, ערכו מחקר אקדמאי על מנת למצוא תשובה מוחלטת.

הנשים, שנרתעות מהמחשבה שהגברים שלהן ישבו מול הטלוויזיה עם תחילת עונת הכדורגל החדשה, אינן צריכות לחשוש. על פי ממצאי המחקר, הגברים אמרו למדענים שהם חשים חיבה זהה לקבוצות הכדורגל כמו לנשים שלהם, אולם רמות הלחץ הלא מודעות שלהם מספרות סיפור שונה.

קבוצה של 20 אוהדי ניוקאסל, שידועים בשל התמיכה הנלהבת שלהם בקבוצה, נבחרו כקבוצת המחקר. במסגרת הניסויים, המשתתפים התבקשו לגזור תמונה של בת הזוג ושל הקבוצה האהובה עליהם, המדענים הבחינו כי רמות הלחץ של האוהדים זינקו ב-70% כשנאלצו להרוס תמונה של העזר שנגדם, נתון גבוה בהרבה מאשר כשגזרו את תמונות שחקני ניוקאסל.

המדענים התמקדו בתגובה המרומזת של המשתתפים, כדרך לחשוף את התחושות "האמיתיות" של האוהדים, תוך שימוש במכשיר תגובת הולכה בעור (Skin Conductance Response). כתוצאה מכך הם הצליחו לגלות במדויק מה חשבו המשתתפים, גם כאשר הפעולות שלהם הצביעו על תגובה שונה.

אוהדי ניוקאסל. בסופו של דבר, הם אוהבים את הנשים שלהם יותר, צילום: אי פי אי אוהדי ניוקאסל. בסופו של דבר, הם אוהבים את הנשים שלהם יותר | צילום: אי פי אי אוהדי ניוקאסל. בסופו של דבר, הם אוהבים את הנשים שלהם יותר, צילום: אי פי אי

הממצאים העיקריים מהמחקר המתמשך הזה הם שגברים למעשה אוהבים את הנשים שלהם יותר מהקבוצה. לפני תחילת הניסוי, קבוצת האוהדים הביעה רמות חיבה זהות לאישה ולקבוצה, אך הלחץ הלא מודע שלהם הוכיח שהגברים אוהבים את בנות הזוג שלהם הרבה יותר משהם חושבים (או מעזים לגלות).

על מנת להתקדם עוד במחקר, לאחר סיום המבחנים המדעיים, הוענקו לאוהדים שתי בובות וודו, אחת מייצגת את בת הזוג והשנייה את כוכב הקבוצה. המשתתפים הועמדו בדילמה: לדקור את בובת בת הזוג, וכתוצאה מכך היא תחלה בשפעת, או לדקור את הבובה שמייצגת את כוכב הקבוצה כך שהוא יפספס גול חשוב. ג'יימס קוסי, שכבר 12 שנה מחזיק במנוי עונתי למשחקי ניוקאסל, ובתקופה הזו פספס רק שני משחקים, החליט כי ישנה רק אפשרות אחת. "בשורה התחתונה, לא יכולתי שחונאס גוטיירס יפספס משחק, אז דקרתי את הגברת".

רוג'ר הריסון, מנהל השיווק של פומה בריטניה מסביר: "כאוהדי כדורגל אנחנו שומעים לעיתים קרובות על אוהדים שטוענים שהקבוצה חשובה להם יותר מהחברה או האישה, אז החלטנו להשתעשע קצת ולבחון את ההצהרה הזו. בקרב המשתתפים שהם אוהדי ניוקאסל, שנחשבים לאוהדים המסורים והנאמנים ביותר בעולם, התברר כי הם מעדיפים את האישה על פני הקבוצה".

מרקוס מונפנו מאוניברסיטת בריסטול מוסיף: "גברים בבריטניה וברחבי העולם בהחלט נלהבים מהמשחק היפה הזה. הצבנו לעצמנו למדוד זאת בצורה מדעית ולהתמקד בעיקר בשימוש בטכניקות שאפשרו לנו לגלות מה בדיוק עבר לאוהדים בראש, גם כשהפעולות שלהם אולי סיפרו סיפור שונה".

אופן התנהלות המחקר המדעי: האוהדים שנבחרו לשמש בקבוצת הניסוי היו במערכת זוגית לפחות חמש שנים, והחזיקו במנוי עונתי של ניוקאסל לפחות חמש שנים. הגיל הממוצע שלהם עמד על 46, והאורך הממוצע של מערכות היחסים היה 21 שנה. 71% מהמשתתפים היו נשואים לבת הזוג.

לפני תחילת הניסוי, כל אחד מהמשתתפים סיפק לעורכי הניסוי תמונה באיכות טובה של בת הזוג, שהתווספה על ידי החוקרים לשלוש תמונות נוספות – של ניוקאסל, הקבוצה האהובה, אישה אלמונית וקבוצת רוגבי לא מוכרת.

ביום המבחן, קיבלו אוהדי ניוקאסל מספריים והורו להם לפתוח את המעטפות שהכילו את התמונות. חיישן חובר למשתתפים בעקב רגל ימין שלהם, והמדענים באמצעות מכונה תעדו את הפעילות האלקטרו – עורית (EDA), ובכך בחנו את התגובות הלא מודעות לגזירת התמונות.

המחקר נערך על ידי חוקרים במחלקה לפסיכולוגיה ניסיונית באוניברסיטת בריסטול, בהובלת פרופסור ברוס הוד ופרופסור מרקוס מונפו, שניהם מומחים בתחומי הפסיכולוגיה ההתפתחותית והביולוגית. השלב הראשון של המחקר הוגש לכתב עת פסיכולוגי, ויפורסם בהמשך השנה, אולם הכוונה היא להרחיב את טווח החקירה ברחבי העולם. קבוצת החוקרים מבקשת מאוהדי קבוצת כדורגל להשתתף ולקחת את סקר האהבה או הכדורגל באתר www.loveorfootball.com.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות