אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם הקמפיין של מייקל פלפס ישנה את חוקי הפרסום של הוועד האולימפי? צילום: רויטרס

האם הקמפיין של מייקל פלפס ישנה את חוקי הפרסום של הוועד האולימפי?

הדלפת התמונה של פלפס במסגרת קמפיין ללואי ויטון עשויה להפוך ל"פרצה בפסקה" שמונעת מספורטאים לפרסם את הספונסרים שלהם במהלך האולימפיאדה

23.08.2012, 09:48 | סוכנויות הידיעות

כאשר המודעה שצילם מייקל פלפס ללואי ויטון דלפה ב-13 באוגוסט, שלושה ימים לפני תאריך הפרסום המתוכנן שלה, מצא עצמו השחיין שובר השיאים בתסבוכת שהייתה עשויה לעלות לו במדליות שבהן זכה באולימפיאדת לונדון 2012.

חוק 40 של הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) קובע כי בין התאריכים ה-18 ביולי וה-15 באוגוסט, הספורטאים המשתתפים באולימפיאדה אינם מורשים לקדם מותגים שאינם ספונסרים רשמיים של המשחקים. העונש על הפרת החוק גבוה.

אף שבכירי הוועד האולימפי הודיעו כי פלפס יורשו לשמור על 22 המדליות האולימפיות שבהן זכה במרוצת האולימפיאדות, וזאת מכיוון שהוא לא היה אחראי לדליפה, מסתבר כי הספידו הקטנטן של פלפס חושף הרבה יותר מרק את הרגליים שלו.

ספורטאים וארגוני חדשות דנים בהגינות של החוק, שאוסר על הספורטאים מלשתף פעולה במהלך המשחקים עם מפרסמים שאינם ספונסרים. ביולי דיווח הניו יורק טיימס כי "כמה מכוכבי האתלטיקה הגדולים ביותר של נייק מתלוננים כי החוקים מגבילים את היכולת שלהם לקדם את החברות שעוזרות להם לשלם את החשבונות". על פי הכתבה, הנושא מושך תשומת לב מהסיבה הפשוטה שהאולימפיאדה מתקיימת אחת לארבע שנים. עם זאת, אתרי המדיה החברתית כמו טוויטר העניקו לספורטאים וכתוצאה מכך לספונסרים שלהם דרך חדשה להשמיע את קולם. בענפים כמו אתלטיקה קלה, האולימפיאדה נחשבת לאחת ההזדמנויות הטובות ביותר המוצעות לספורטאים להגיע לקהל רחב יותר.

הספורטאים הביעו את התרעומת שלהם בטוויטר ובפייסבוק. "הבולטימור סאן" מדווח כי האצן ליאו מנזאנו עדכן את האוהדים שלו בפייסבוק כי התבקש להסיר סטטוסים הנוגעים לנעליים שלו, במסגרת חוק 40. נייקי היא הספונסרים שלו. הרץ למרחקים בינוניים מנטאו מיטשל, שרץ עם עצם שוקית שבורה צייץ: "אני גאה לייצג את המדינה שלי, אך בסופו של יום זו העבודה שלי!!!! אנחנו דורשים שינוי לחוק 40".

סוכן הספורט אוון מורגנשטיין שיבח את הפסיקה בעניינו של פלפס, והצביע על פרצה שעשויה להיות מועילה בריו 2016: "ברכות לוועד האולימפי האמריקאי (USOC) על הפסיקה הנכונה שלהם שפלפס לא הפר את חוק 40, ובכך פתחו פרצה. בינגו!"

מייקל פלפס. פלפס סיפר ל-ABC ניוז כי הוא מרוויח בין 5-7 מיליו דולר בשנה מהספונסרים. אולם, שינוי חוק 40 עשוי דווקא להועיל לספורטאים הפחות מוכרים, צילום: בלומברג מייקל פלפס. פלפס סיפר ל-ABC ניוז כי הוא מרוויח בין 5-7 מיליו דולר בשנה מהספונסרים. אולם, שינוי חוק 40 עשוי דווקא להועיל לספורטאים הפחות מוכרים | צילום: בלומברג מייקל פלפס. פלפס סיפר ל-ABC ניוז כי הוא מרוויח בין 5-7 מיליו דולר בשנה מהספונסרים. אולם, שינוי חוק 40 עשוי דווקא להועיל לספורטאים הפחות מוכרים, צילום: בלומברג

הספורטאים האולימפיים ניק סימונדס ודווייט פיליפס הקדישו גם הם ציוצים בטוויטר לחוק 40, וציינו את הסכום המועט שמרוויחים ספורטאי האתלטיקה במהלך המשחקים – בייחוד בהתחשב בכמות הזמן שהם מקדישים לאימונים.

קוקה קולה, אחת מ-11 הספונסריות הבינלאומיות של המשחקים, הוציאה 100 מיליון דולר כדי לזכות בתפקיד הספונסרים הרשמית.

פלפס סיפר ל-ABC ניוז כי הוא מרוויח בין 5-7 מיליו דולר בשנה מהספונסרים. אולם, שינוי חוק 40 עשוי דווקא להועיל לספורטאים הפחות מוכרים. פוטנציאל החסויות שהם יכולים לטפח במהלך המשחקים עשוי להעניק להם הזדמנות לקריירה מעבר לאולימפיאדה.אולי כוכבי האינטרנט "שחייניות שחייה צורנית מפחידות" (scary synchro swimmers) או זוכות הזהב בטרמפולינה יוכלו להרוויח מהממים האינטרנטים שבו הן מככבות.

טים נלסון, נשיא Tris3c סוכנות פרסום משיקגו, התלונן לניו יורק טיימס: "ההגבלות מתייחסות ל-30 ימים בכל ארבע שנים, אך הספורטאים חיים 365 ימים בשנה, הם לא מתכוונים להרוס קשרים ארוכי טווח. בלי האולימפיאדה האם יהיה קיום למקצועות האתלטיקה?"

תגיות