אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת החשמל מחפשת 3,000 רכבי ליסינג צילום: עמית שעל

חברת החשמל מחפשת 3,000 רכבי ליסינג

מדובר בצעד חריג כיוון שעד היום החברה התעקשה לנהל בעצמה את צי הרכב. עלות המכרז - בין 300 ל-500 מיליון שקל ל-3 שנים

26.08.2012, 21:47 | ליאור גוטמן ותומר הדר

חברת החשמל פרסמה היום מכרז לקבלת "יעוץ כלכלי לקבלת שירותי ליסינג תפעולי". מדובר בצעד חריג עבור מונופול ייצור החשמל כיוון שעד היום התעקשה החברה לרכוש ולנהל בעצמה את צי הרכב שלה. בעבר בדקה חברת החשמל את אפשרות היציאה למכרז ליסינג מספר פעמים (ב-2006 וב-2008), אולם בשני המקרים לא התגלה יתרון כלכלי למעבר לליסינג. הסיבה: חברת החשמל מתנהלת למעשה כחברת ליסינג בעצמה והיא מרעננת את צי הרכב שלה בתדירות גבוהה שמגיעה בחלק מהמקרים לאחת ל-24 חודש.

לפיכך, רכישה של אלפי מכוניות מיבואן בודד או שניים מניבה לה הנחת מחיר שקרובה או זהה לזו שמקבלת חברת ליסינג, מה גם שחברת החשמל מוכרת את המכוניות שלה בתום התקופה ולא מחזיקה אותן בחברה. אם לא די בכך, חברת החשמל בבעלות ממשלתית כמעט מלאה (99.86%) והיא מגלגלת נכסים בשווי עשרות מיליארדי שקלים כך שעלויות המימון שלה טובות לאין ערוך מכל חברת ליסינג אחרת במשק.

אז מדוע שהפעם זה יצליח? מקורבים לחברה מסבירים שמצבה הפיננסי של החברה (הפסד של כ-1.5 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2012 והתחייבויות בהיקף של כ-70 מיליארד שקל) מחייבות אותה לבצע בחינה מחודשת של הנושא. עוד מסבירים שם שמדובר בעוד מהלך התייעלות כיוון שהפקדת תחום ניהול צי רכב בהיקף כל כך גדול, בוודאי עבור רכב צמוד ולא עבור רכב עבודה (כגון מנופים), עשוי לחסוך לחברה מיליוני בשנה ואף לצמצם במעט את מצבת כ"א.

הדירקטוריון חייב לאשר

מעיון במסמכי המכרז עולה כי חברת החשמל מבקשת הצעות תמחור מדויקות לצי רכב של כ-3,000 מכוניות, שכולל רכבים "לבנים" (צמודים) ורכבי עבודה (טנדרים ומסחריות קלות). עם קבלת הצעות התמחור תעביר החברה את הנושא לאישור הדירקטוריון ובמידה והוא יתקבל תצא חברת החשמל למכרז פומבי מול כלל החברות שפועלות כיום במשק.

יצוין שהמכרז אינו כולל כל התייחסות למכוניות חשמליות כלשהן. מקורבים למכרז מזכירים שהחברה בחנה בעבר רכישה בהיקף נרחב של מכוניות היברידיות, אולם לא נרשם לצעד שום יתרון כלכלי. בנוסף, היקף הנסועה (קילומטרז') של חלק ממכוניות חברת החשמל גבוה פי כמה מרכב בבעלות פרטית (עד 20 אלף ק"מ בשנה) או מרכב ליסינג (עד 30 אלף ק"מ בשנה), ובחלק מהמקרים מגיע לנסועה ממוצעת שנתית של מונית (עד 100 אלף ק"מ בשנה). היקף נסועה ובלאי כה גדול, בוודאי תחת ההנחה שעלויות הדלקים של חברת החשמל זולות משמעותית מכל חברה אחרת, מחייבות בחינה מדוקדקת שמא מכוניות חשמליות בכלל יכולות לשרת את החברה יותר טוב מרכבי בנזין או דיזל.

חברת החשמל מבקשת תמחור עבור שלושה דגמים, ככל הנראה שניים מהם רכבים צמודים עבור בעלי משרה שזכאים לרכב צמוד כמו גם מנהלים בכירים. התמחור כולל אפשרויות רכישה ומכירה של המכוניות כמו גם קביעת סוגי החלפים, האבזור הבטיחותי והצמיגים בהם תשתמש החברה. בשלב זה אין לחברה העדפות למכוניות מסוימות, לרבות מכוניות חשמליות. היועץ הכלכלי שיבחר ילווה את החברה לשנה אחת עם אפשרות הארכת החוזה שלו לעוד 24 חודש, ובכפוף להחלטה לצאת למכרז.

במידה והחברה תתקדם עם הנושא עלות המכרז עשויה לנוע בין 300 ל-500 מיליון שקל לשלוש שנים, תלוי בנפח הרכש של רכבי עבודה שמחירם יקר משמעותית מרכב משפחתי צמוד. מכרז זה מצטרף לשורה של מכרזי ליסינג גדולים שהתפסרמו השנה, בינם מכרזי הליסינג של תע"ש, רפאל ומכרז הכנסת, שאומנם אינן נחשב מכרז גדול בהיקפו, אך נושא בחשיבות פוליטית גדולה מבחינת שלמה SIXT, חברת הליסינג שזכתה במכרז .

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה