אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ה-Freemium ושברו: חופשי זה לגמרי יקר צילום מסך: play.google.com

ה-Freemium ושברו: חופשי זה לגמרי יקר

חברות רבות פשוט לא יודעות איך להשתמש במודל התשלומים הפופולרי - שירות בסיסי בחינם ותכונות נוספות בתשלום. מה שעבד למשחקים כמו Temple Run ושירותים כמו דרופבוקס - לא עובד עבור רוב החברות

27.08.2012, 16:04 | עומר כביר
מזה זמן מה שהפרימיום (Freemium) הוא מודל התשלומים החם ביותר ברשת ובמובייל. במקום להציע שירות או אפליקציה בתשלום, יכול המשתמש לזכות בגישה חינם לחלק משמעותי מהשירות, אך נדרש לשלם תוספת עבור יכולות פרימיום. הרבה שירותים ויישומים נחלו כך הצלחה - מדרופבוקס ועד למשחק הסלולר Temple Run - והצלחות אלה דרבנו שירותים ואפליקציות לאמץ את מודל הפרימיום.

אבל הפרימיום, כפי שחשף בשבוע שעבר "הוול סטריט ג'ורנל", יכול להתגלות כחרב פיפיות ואף לגרום לנזקים כלכליים ניכרים. כך למשל, במקרה אחד חברה שפיתחה תוכנת בילינג הגיעה לסף פשיטת רגל, כשעל סמך מודל פרימיום אפשרה לסוחרים להשתמש בה ללא תשלום עם מגבלה של עד 50 לקוחות בחודש.

הבעיה היתה שרוב המשתמשים, מתברר, הסתפקו במספר המצומצם הזה ולא שילמו על היכולות הנוספות. המצב השתנה כשהחברה עברה למודל של תשלום מלא, החל מ־65 דולר לחודש - ובחודש שעבר הפכה לבסוף לרווחית.

כדי שמודל הפרימיום יעבוד, צריך לתת לצרכן סיבה מספיק טובה כדי לרכוש יכולות מעבר למוצר הבסיסי, כמו שטח אחסון גדול יותר כדי שניתן יהיה לגבות יותר דברים בדרופבוקס; או התקדמות מהירה יותר בקבלת יכולות במשחק Temple Run. אם, כמו במקרה של תוכנת הבילינג, המוצר החינמי עונה על כל צורכיהם, הלקוחות פשוט לא ימהרו לרכוש את המוצר בתשלום.

לפרימיום יש אפשרות ליצור חשיפה רבה למוצר או לשירות קטן, ולאפשר לו להתפשט ולזכות לאימוץ רחב בקרב משתמשים. אבל אם רוצים גם לעשות ממנו כסף, צריך למצוא את האיזון הנכון בין צורכי החברה המפתחת וכמות התכנים שינתנו ללא כל תשלום.

תגיות