אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות הדיסקאונט הקטנות לא עוצרות את המגמה שהתחילה במחאה צילום: אוראל כהן

רשתות הדיסקאונט הקטנות לא עוצרות את המגמה שהתחילה במחאה

גם במחצית הראשונה של 2012 המשיכו הרשתות הקטנות לפתוח חנויות חדשות בקצב מסחרר, אבל לא הצליחו לכסות את העלייה בהוצאות שכר הדירה והמשכורות. מנכ"ל ויקטורי: "לא אפתח חנויות רק כדי להגדיל את המכירות"

29.08.2012, 09:35 | גיל קליאן

רשתות הדיסקאונט הקטנות הציגו במחצית הראשונה צמיחה במכירות שנבעה מהתרחבות אגרסיבית, אך לא בלמו את מגמת השחיקה ברווחיות שהחלה עם המחאה בקיץ הקודם.

אתמול, התאפשר לראשונה ניתוח תוצאות הרשתות למחצית הראשונה של השנה, עם פרסום דו"חות ויקטורי שהצטרפו לדו"חות רמי לוי וכמעט חינם. עיון בדו"חות מגלה כי אף שהרשתות הקטנות נתפסות כלוחמות גרילה שמצליחות לפגוע לא מעט בענקיות שופרסל ומגה, גם עבורן שדה הקרב השתנה לחלוטין בשנה האחרונה.

אייל רביד מנכ"ל ויקטורי, צילום: אוראל כהן אייל רביד מנכ"ל ויקטורי | צילום: אוראל כהן אייל רביד מנכ"ל ויקטורי, צילום: אוראל כהן

רק ויקטורי שיפרה את שיעור הרווח הגולמי

ויקטורי חשפה בדו"חותיה מכירות של 35.4 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, עלייה של 24.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. צמיחה זו נבעה מפתיחת שישה סניפים חדשים ומעלייה של 2% במכירות בחנויות זהות. מדובר בתוצאות שיא עבור הרשת. עם זאת, ויקטורי סבלה מירידה של 3.2% במכירות למ"ר, עקב המכירות בסניפים החדשים, שעדיין לא הגיעו לקצב המכירה של הסניפים הוותיקים יותר.

לשם השוואה, רמי לוי הציג מכירות של 1.3 מיליארד שקל (צמיחה של 31%) אחרי פתיחת ארבעה סניפים חדשים, וצים שיווק, מפעילת כמעט חינם, צמחה ב־10.8%, אחרי פתיחת שבעה סניפים חדשים.

ההתרחבות האגרסיבית של כל השחקנים בענף לצד כניסתו הצפויה לשוק של רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן, מחזקת את ההערכות כי השוק יצא מאיזון וקיימים כיום יותר מדי שטחי מסחר. היות שההוצאות על השטחים הקיימים עולות, נגרמת שחיקה ברווחיות.

למרות מגמה זו, נראה כי הרשתות לא מתכוונות לוותר על כוונתן לפתוח חנויות חדשות. אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, אמר אתמול ל"כלכליסט": "גם אני ממשיך להתרחב, אבל בצורה שמרנית. לא אכנס לאזור כדי להביא מכירות בלי רווח כמו שעושים קולגות שלי".

ויקטורי היתה הרשת הקמעונאית היחידה (מבין הרשתות שדיווחו על תוצאותיהן עד כה) שהציגה שיפור ברווחיות הגולמית. ויקטורי דיווחה על רווחיות גולמית של 23.4% במחצית הראשונה של 2012, לעומת 23% במחצית הראשונה של 2011. הרשת נימקה את השיפור בדו"חותיה במחירים שהיא מקבלת מהספקים, וכן במענקים שקיבלה מהם על פתיחת החנויות החדשות. סיבה נוספת לשיפור ברווחיות היא הגבלת ההנחות בחנויות לחברי המועדון, מה שחסך לרשת לא מעט כסף. האם השיפור ברווחיות יימשך? לדברי רביד, "יהיה קשה להמשיך ולשפר את הרווחיות הגולמית".

לדברי רביד, המפתח לשיפור הרווחיות נעוץ בסעיפי ההוצאות. "אנחנו מנסים להגדיל את המכירות שלא על ידי שחיטת מחירים. במקרה שלי שיפור ברווחיות התפעולית ינבע מהבאת הסניפים החדשים לרמת הרווחיות של הוותיקים".

העלייה בהוצאות שכר הדירה, שכר העבודה ושורה של הוצאות תפעוליות נוספות שחקו את השיפור ברווחיות הגולמית של ויקטורי והביאו לשחיקה ברווחיות התפעולית שלה. ויקטורי דיווחה במחצית הראשונה על רווחיות תפעולית של 3.9%, לעומת 4.7% במחצית המקבילה.

כל הרשתות נשחקו ברווחיות התפעולית

במקביל לוויקטורי, דיווח גם רמי לוי על שחיקה ברווחיות התפעולית שירדה מ־6.6% ל־5% במחצית הראשונה. כמעט חינם ירדה מ־4% במחצית הראשונה של 2011 ל־3.3% במחצית הראשונה של 2012. הרווחיות התפעולית של רמי לוי מוטה לטובה לעומת המתחרים, בין השאר בגלל צורת חישוב המכירות בשני סניפים המופעלים בזכיינות, לצד פעילות חברת הירקות והפירות שלא ניתנת להפרדה בניגוד לדו"חות כמעט חינם.

תגיות