אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תלמיד, ל-MIT כבר נרשמת?

תלמיד, ל-MIT כבר נרשמת?

אוניברסיטאות-העל ממסדות את הרצאות הרשת שלהן

30.08.2012, 09:23 | שיזף רפאלי

פתיחת שנת הלימודים היא זמן טוב לברר אם מוסדות ההשכלה הואילו להתעדכן ולהשתפר בעזרת טכנולוגיות חדשות, או אם, לחלופין, הטכנולוגיה כבר הפסיקה לחכות למוסדות ומשנה לבדה את ההשכלה. ההצצה השנתית מגלה שהמקרה השני הוא הנכון. האינטרנט התחיל לצייר מחדש את מפת ההשכלה. כרגע, ההשכלה הגבוהה.

עד היום המתדלק העיקרי של גלובליזציית ההשכלה היה מדד שנגחאי, שמדרג את 500 האוניברסיטאות המובילות בעולם. תעשיית הדירוג והרייטינג הזאת עודדה אוניברסיטאות נחשקות לפתוח סניפים ביבשות אחרות, או לחלופין לעודד סטודנטים זרים לבוא פיזית בשעריהן. אך כעת האינטרנט עשוי להפוך גם את המגמה הזאת למיושנת, אולי אף מיותרת.

Coursera.org הוא ממובילי השינוי. מרצים בכירים ב־19 אוניברסיטאות מובילות בעולם, ובהן פרינסטון, סטנפורד, ברקלי וג'ונס הופקינס, מציעים בחינם יותר ממאה קורסים מלאים במרבית תחומי הלימוד - מהיסטוריה, דרך פיננסים, ועד כימיה, רפואה, מדעי המחשב וננוטכנולוגיה. יותר ממיליון לומדים, שמכונים באתר "Coursians", כבר נרשמו לקורס אחד או יותר. הקורסים עצמם אינם חלק מאופנת ה"הרחבת אופקים ברגע", שמציעים אתר ההרצאות TED ודומיו. הם מושתתים על שיעורים פרונטליים בווידיאו, קריאת חומרים, מטלות ומבחנים, ודורשים כמה שעות השקעה שבועיות לאורך כל משך הקורס. הם מאפשרים לכל אחד ללמוד בזמנו החופשי, וגם לשוחח עם עמיתיו לכיתה. זו הוראה גבוהה ואיכותית, מעמיקה בכל קנה מידה, וכזו שחוצה את משוכות המרחק, הזמן והאמצעים. לצד Coursera עלה לרשת האתר החדש EDXOnline.org, מיסודן של אוניברסיטאות הרווארד ו־MIT.

הערך של הקורסים מדבר בעד עצמו, ולכן יש הצדקה לקרוא לפורמט החדש בשם חדש: MOOC, ראשי תיבות של Massive, Open Online Courses (קורסים המוניים, מקוונים ופתוחים). הטרנד עצמו החל כבר לפני כמה שנים, עם אתרים כגון openculture.com שמצטיין בריבוי תכנים דווקא ממדעי הרוח והחברה, ועם אוניברסיטאות רבות, כולל כאלה מליגת הקיסוס האמריקאית, שהעלו צילומי הרצאות ומערכי שיעורים ליוטיוב ואייטיונז. אבל רק עכשיו תוכניות הלימודים החדשות האלה הולכות ומתמסדות. הקורסים מעובדים לפורמט אחיד, כמה מהם גם מלווים בתעודת סיום מטעם האוניברסיטה, וכבר מתנהל דיון סביב ההכרה בנקודות האקדמיות שהם מקנים.

ליזמים של Coursera ו־EDX יש כיסים עמוקים, ועשרות מיליוני דולרים כבר הושקעו במיזמים. המודל העסקי עצמו עדיין מעורפל, וטרם התחוור איך תוחזר ההשקעה. ואולי כרגע לא כל כך חשוב אם זה יהיה דרך פרסומות, תוכנית לגבות שכר לימוד בהמשך, יצירת מאגר לקוחות מזוהים, סיוע באיתור עובדים עבור מחלקות משאבי אנוש או שיווק מערכי הקורסים למוסדות. כרגע, יותר ממיליון איש הצביעו בהקלקת עכבר ונרשמו לקורסים.

MIT MIT MIT

היוזמות האלה, שלצדן פועלים עוד אתרים רבים ללימוד שפות (למשל memrise.com) או לשיעורי אינסטנט בכל נושא, מהנדסת מכונות ועד תקלוט (כמו ב־learni.st), ערות למגמה של "Life Long Learning", חיים של למידה, לא רק כי תואר ראשון ושני כבר אינם מספקים (את המעסיק ואת האמא הפולנייה), אלא כי עבור עוד ועוד אנשים הצימאון להשכלה אינו יודע רוויה.

ויש כמה הערות מודאגות להעיר, בשולי המגמה המתפרצת והמבורכת הזאת: לא ברורה השפעתה על פדגוגיית ההשכלה הגבוהה והממסד האוניברסיטאי. ואם המגמה תהפוך למציאות חדשה שתשכיל ותעצים מיליונים מסביב לעולם, לא ברור איפה זה ישאיר אותנו הישראלים, ואת תלמידינו שרובם מעדיפים ללמוד בעברית. ומה עלייתם של כמה מורים כוכבים בווידיאו תעשה ליתר מורי הבשר והדם? אם יש פה שינוי שהוא יותר מתחילת טרנד, זה עשוי להיות השינוי הגדול.

פרופ' רפאלי הוא ראש מרכז שגיא לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה. sheizaf.rafaeli.net

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
למידה פרונטלית של החומר היא חלק קטן מתהליך הלמידה באוניברסיטה
באוניברסיטאות הגדולות בארץ כבר יש מבחר ענק של קורסים מצולמים שניתן ללמוד מהם את החומר הפרונטלי של הקורס וחלקם אף נגיש לציבור הרחב ביוטייוב. אבל אני חייב לציין שצפייה בהרצאות (בין אם הן הרצאות מוקלטות לבין שהן הרצאות שמועברות באולם או בכיתה באופן "חי") היא חלק קטן מתהליך הלמידה של כל קורס. במהלך הלמידה בקורס תהליך הלמידה העיקרי הוא פתרון מטלות, למידה עצמאית מספרים סיכומים ועוד חומרי לימוד אחרים, התכוננות רבה ופתירת מגוון גדול של בעיות לקראת הבחינה ועוד. חלק נכבד מתהליכי הלמידה האלה נעשים עם חברים ללימודים ושותפים וקשה מאוד לבצע אותם בעצמך ללא המסגרת שבה נמצאים סטודנטים אחרים שנעזרים אחד בשני, לכן קשה לי להאמין שהפורמט הזה יחליף את האוניברסיטאות הממוסדות. בנוסף ישנם דברים שניתן לעשות רק באוניברסיטה שאינה וירטואלית, כמו מעבדות למיניהם לא ניתן לבצע באופן "וירטואלי" וכמובן שבסופו של דבר היכולת להגיע לשיעור לשאול שאלות וללמוד בסביבה שדוחפת אותך ללמוד טוב יותר ולהבין תהליכים בצורה מעמיקה יותר אינה יכולה להתחלף כרגע במהלכי שיעור וירטואליים בלבד.
סטודנט לחשמל בטכניון  |  01.09.12
6.
הכוח בעולם הולך ומתבזר ומגיע להמון
ידע הוא כוח ואלו ששלטו בו לאורך ההיסטוריה היו לבעלי השליטה והעוצמה. האינטרנט מחסל מתווכים מכל מיני סוגים. מהו סוכן נסיעות מול אתרי תיירות אונליין, האם אני זקוק לעיתון על מנת לקרוא את דעתו של מוביל דעה ופרשנות של פרשן מעניין ? האם נדרש לקוטימן גב של חברת תקליטים על מנת להחשף למיליוני מאזינים מכל העולם ? וכן עכשיו מסלולי לימודים גבוהים מצטרפים... רק טבעי. כבר היום ישנם ערוצי בנקאות ומימון מבוססי אינטרנט ובמקומות שונים בעולם עושים ניסיונות בארגון תקציב מדינה דרך האינטרנט . בקניה למשל. לא יירחק היום שפרלמנטים ייעלמו כי גם הם מתווכים ובמקומם נעבור לשיטת ניהול מדינה ישיר.
שחר  |  02.09.12
לכל התגובות