אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"חברות סרגלי הכלים הישראליות לא השתלבו במהפיכת המובייל" צילום: אוראל כהן

"חברות סרגלי הכלים הישראליות לא השתלבו במהפיכת המובייל"

כך טוענים ראשי אינפוספייס, שמשרתת חצי משוק הסרגלים הישראלי - וחוזים טלטלה בתעשייה שמגלגלת מיליארד דולר בשנה. "החברות עדיין מתבססות על מוצרים למחשב האישי", הם אומרים, "וגם ווינדוס 8 תשנה את התחום מהקצה אל הקצה"

29.08.2012, 15:38 | אסף גלעד

החברה שרבים זוכרים מראשית ימיה של האינטרנט כיישום "דפי הזהב" הראשון, עסוקה כיום דווקא במתן שירות לתעשייה הישראלית הפורחת של סרגלי החיפוש.

אינפוספייס, שנוסדה ב-1996, עברה תהפוכות רבות שכללו הנפקת ענק, רכישות רבות, תביעת בעלי מניות ענקית באמצע העשור הקודם, ומכירה בחלקים שהסתיימה רק לאחרונה. בשנים האחרונות הצליחה להמציא את עצמה מחדש, פנתה לנישה אחרת, וכיום היא מחוזרת על ידי כמה מהשחקניות הישראליות המובילות בתחום.

החברה, שנמצאת כיום בבעלות חברת האינטרנט Blucora, תאגיד שמפעיל כמה אתרי מטא-חיפוש, הפכה לספקית הראשית של טכנולוגיות חיפוש עבור סרגלי הכלים וכל מי שבעצם בונה את המודל הכלכלי שלו על בסיסן. זו גם הסיבה שישראל מושכת אליה לביקורים תכופים את בכירי אינפוספייס שבביקורם האחרון התראיינו בלעדית ל"כלכליסט".

מבצעים עבודה שחורה עבור גוגל

לפי ההערכה, אינפוספייס משרתת מחצית מתעשיית סרגלי הכלים בישראל שמגלגלת מיליארד דולר בשנה, ועם לקוחותיה כבר נמנות בבילון, וויטסמוק ופריון (אינקרדימייל לשעבר). נוסף לחברות שנסחרות בבורסה, לאינפוספייס ישנו כר עצום ללקוחות פוטנציאליים של ספקיות סרגלי כלים בישראל, אחת המדינות הפוריות ביותר בתעשייה הרווחית הזו. החל מקונדואיט, וויביה ו-SweetIM הוותיקות, וכלה באיירון סורס ואפטר-דאונלוד הצעירות, הפועלות בחשאי.

מנכ"ל אינפוספייס, ביל ראקלסהאוס, צילום: אוראל כהן מנכ"ל אינפוספייס, ביל ראקלסהאוס | צילום: אוראל כהן מנכ"ל אינפוספייס, ביל ראקלסהאוס, צילום: אוראל כהן

החברה מוושינגטון מתווכת בין גוגל, מיקרוסופט ויאהו לבין חברות התוכנה הישראליות, ומסייעת לענקיות החיפוש לשלב את טכנולוגיית החיפוש שלהן בסרגלי הכלים שהחברות המקומיות מפיצות. הצורך בטכנולוגיה הוא קריטי ביותר עבור אותן חברות. כך למשל, במחצית הראשונה של 2012 כ־90% מהכנסות הפרסום של בבילון ו־84% מההכנסות הכלליות של החברה נבעו מגוגל.

אלא שגוגל ויאהו בדרך כלל אינן מעוניינות להתקשר ישירות עם רוב מפיצות סרגלי הכלים. הן חוששות מתדמית שלילית שבדרך כלל מתלווה לתחום, שסופג ביקורת רבה מגולשים ברשת. נוסף על כך, מפיצי סרגלי הכלים לא תמיד מקפידים לשמור על כללי ההפצה המחמירים של גוגל ויאהו, שנועדו למנוע בין השאר פעילות ספאם. על כן מותירים מנועי החיפוש את העבודה השחורה בידיהן של ספקיות קוד חיפוש, הן עבור חלוניות חיפוש והן עבור קישורים ממומנים. אינפוספייס היא אחת המרכזיות שבהן. גם היא, בדיוק כמו ספקיות הסרגלים, תלויה מאוד בהכנסותיה במנועי החיפוש, ובמיוחד גוגל ויאהו שאחראיות יחד ל־95% מהכנסותיה.

מנכ"ל אינפוספייס ביל ראקלסהאוס מתגונן בפני הטענה שהחברה עושה את "העבודה המלוכלכת" של גוגל עבורה. "מצאנו לעצמנו נישה מסוימת ואנחנו פונים לשחקנים הקטנים והבינוניים, בשונה מהמקום שבו התמקמו גוגל ויאהו, שלהן דרכים מיוחדות להיות בשוק. אבל אינפוספייס היא לא מנוע חיפוש. היא יוצרת שוק בין מנועי החיפוש, המפרסמים, ומלאי של שטחי פרסום. הנישה שלנו היא התאמת היצע של חיפוש מהצד האחד עם מלאי מודעות מהצד השני. אנחנו מהווים ערוץ שיווקי עקיף עבור ענקיות החיפוש".

ראקלסהאוס (משמאל) וגלובר, צילום: אוראל כהן ראקלסהאוס (משמאל) וגלובר | צילום: אוראל כהן ראקלסהאוס (משמאל) וגלובר, צילום: אוראל כהן

השוק כולו עומד להשתנות

מייק גלובר, סגן נשיא בחברה ואחראי על תחום החיפוש, מחכה למהפכה הבאה בתחום החיפוש וסרגלי הכלים. שוק סרגלי הכלים, עבורו, עדיין לא ביצע במלואו את המעבר אל המכשירים הניידים, תחום שגם החברות הישראליות עדיין לא נכנסו אליו. "עוד לא ראיתי חברת סרגלי כלים ישראלית שנותנת מענה מספק למובייל", הוא אומר ל"כלכליסט". "רוב חברות סרגלי הכלים כאן עדיין מתבססות על מוצרים למחשבים אישיים".

"למעשה, אין כיום מודל עסקי מוצלח במובייל למה שמילאו סרגלי הכלים בדסקטופ, מה שבאמת מהווה איום על תעשיית סרגלי הכלים. אבל התעשייה צריכה אפליקציות, צריך דרך לממן אותן, וסרגלים הם הדרך הטובה ביותר לממן אפליקציות במקום להציען בתשלום".

אם כך, האם ענף סרגלי הכלים שמפרנס כאן כל כך הרבה חברות נמצא בשקיעה?

"כבר שנים רבות מדברים על סופה של התעשייה הזו, אבל זה לא קורה. ווינדוס 8, שמציגה ממשק חדש למחשב האישי, הולכת לשנות את תעשיית הסרגלים מקצה לקצה, אבל בסוף תמיד מוצאים פתרונות".

חברות סרגלי כלים ישראליות ידועות גם כ"ספאמריות", כאלה שקשה להסירן בקלות ושמפעילות רכיבי תוכנה המפרים את הפרטיות.

כמו בכל עסק, אם אתה בונה מוצר שבו טובת הלקוחות שלך נמצאת במקום גבוה, תמשיך לשגשג. יש כמה חברות שמנסות לגדול במהירות וללא מחשבה על הלקוח, והמודל הזה נמצא תחת לחץ. מי שמנסה לעשות כסף מהיר יינזק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות