אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר: מחיר הבנזין בישראל מהגבוהים ב-OECD - "בגלל המסים" צילום: שאטרסטוק

מחקר: מחיר הבנזין בישראל מהגבוהים ב-OECD - "בגלל המסים"

לפי מחקר של מרכז טאוב, ב-2011 היה מחיר הבנזין בישראל גבוה יותר ממחירו ב-18 מדינות OECD. פרופ' דן בן-דוד: "כולם פה עושים קופה"

29.08.2012, 16:22 | חן פונדק

ישראל לפני צרפת, שוודיה, דנמרק ונורווגיה: מחיר הבנזין בישראל היה גבוה ב-2011 לעומת מחירו ב-18 מדינות OECD, ונמוך רק מיוון, פורטוגל, ובריטניה. המס על בנזין גבוה בישראל יותר מ-16 מתוך 21 מדינות OECD אחרות.

 מדובר בממצאים ראשוניים שמפרסם היום (ד') מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מתוך מחקר בנושא תשתית התחבורה של ישראל, שיופיע בדו"ח מצב המדינה 2012-2011 בעוד חודשיים.

"מחיר הבנזין הוא תוצרת כחול לבן. על חשבון האזרח הישראלי כולם פה עושים קופה", אומר עורך המחקר פרופ' דן בן-דוד, מנהל מרכז טאוב וכלכלן באוניברסיטת תל אביב. אם עד היום היה ניתן להאשים את המשבר הפיננסי, האביב הערבי והסנקציות על איראן שהביאו לעליית מחירי הנפט שגרמו לנו לשלם יותר על הדלק, מחקרו של בן דוד מראה כי ההבדל בין מחיר הבנזין כיום ולפני ארבע שנים כלל אינו קשור למחיר הנפט הנמוך ב-18% כיום מהמחיר ביולי 2008. בגלל פיחות בשער החליפין של השקל, מחירה של חבית נפט בשקלים זהה היום למחיר חבית ביולי 2008. למרות זאת, ב-1 בספטמבר השנה מחירו של ליטר בנזין צפוי לעלות ל-8.20 שקל, לעומת 7 שקלים ביולי 2008.

"כשהתחלנו להסתכל על העסק הזה החלטנו לבדוק כמה אמיתות. גילינו כי מחיר הבנזין גבוה בעיקר בגלל המסים, וכי המרווחים כאן יותר גבוהים מרוב המדינות המערביות, מה שאומר שהסקטור הפרטי עושה כאן קופה. יותר מכך, רק המסים על ליטר בנזין בישראל גבוהים מכל שאר המרכיבים יחדיו - מחירי הנפט, הזיקוק, ההובלה, השיווק והרווחים". אומר בן דוד.

כאשר מחשיבים את הפערים בהכנסות לנפש במדינות השונות, מתברר שהמס הממוצע על הבנזין במדינות אלה היה נמוך ב-35% מהמס בישראל. למעשה המס הכולל על ליטר בנזין בישראל, 4.01 שקלים, גבוה יותר מהמחיר הכולל של ליטר בנזין לצרכן האמריקאי, 3.57 שקלים בשנת 2011. "כיום ההבדל הזה כבר גדל. זאת למרות שהאמריקאי, שהכנסתו גבוהה ב-50% בממוצע מהכנסתו של עמיתו הישראלי, מסוגל גם לשלם יותר. וזה אלמנט שלא נכנס לדיון הישראלי בעבר", אומר בן דוד.

גם המרווח בישראל בין עלות מרכיב הנפט למחיר הבנזין לפני מסים, שמכסה את עלויות הזיקוק, ההפצה והרווחים, גבוה מהמרווחים המקבילים ב-18 מתוך 21 מדינות ה-OECD, וזאת בלי לקחת בחשבון את ההבדלים ברמות החיים במדינות. בממוצע, המרווחים במערב נמוכים ב-38% מהמרווחים על ליטר בנזין בישראל כאשר מתחשבים ברמות החיים.

בן דוד. "המחיר גבוה בעיקר בגלל המסים", צילום: עמית שעל בן דוד. "המחיר גבוה בעיקר בגלל המסים" | צילום: עמית שעל בן דוד. "המחיר גבוה בעיקר בגלל המסים", צילום: עמית שעל

ותודה למע"מ  

מקור העלייה לפי המחקר נובע מעלייה של 0.88 אגורות במסים מאז 2008, וכמו כן המרווח שמקבלות חברות הזיקוק, ההובלה וההפצה בתוך ישראל גדל ב-34 אגורות לליטר. יחד עם ירידה במחיר מרכיב הנפט של 2 אגורות, כלל העלייה בארבע שנים האחרונות עמד על 1.20 שקלים לליטר בנזין.

עוד קובע המחקר כי ממשלת ישראל לא ניסתה למתן את העליות הניכרות במחירי הנפט על ידי הורדת מסים ולו במעט. למעשה המע"מ מטבעו פעל בכיוון ההפוך: ככל שעלה מחיר הנפט, כך גדלו תקבולי הממשלה מגביית מע"מ על הבנזין – מה שהבטיח שסך המסים על הבנזין תמיד היה גבוה ממחיר הנפט, גם כאשר מחירי הנפט היו בשיאם. אף שהמס על הבנזין  הושאר ללא שינוי כאשר מחירי הנפט עלו, הוא לא נשאר קבוע כאשר מחירי הנפט החלו לרדת במחצית השנייה של 2008, המס עלה ב-10% במאי 2009. ב-14 השנים האחרונות עלו המסים על ליטר בנזין ב-21%.

תגיות