אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלצות ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב בדרך לחוק ההסדרים צילום: מיקי אלון

המלצות ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב בדרך לחוק ההסדרים

המלצות הוועדה, בהן איסור על בעלות צולבת בין יבואני רכב לחברות ליסינג, נעדרות מטיוטת חוק ההסדרים. במשרד האוצר מדגישים כי נוסח הטיוטה שהודלף בשבוע שעבר אינו סופי

02.09.2012, 22:48 | תומר הדר

שר התחבורה ישראל כץ יביע מחר תמיכה בהכנסת כל מסקנות ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב לחוק ההסדרים. כזכור, בסוף אוגוסט 2011 מונתה הוועדה להסדרת ענף הרכב.

בין המלצותיה העיקריות של הוועדה נקבע כי ייאסר על יבואני רכב המחזיקים ביותר מ־8% מן השוק להחזיק בכמה מותגים, תיאסר בעלות צולבת בין יבואני רכב וחברות ליסינג, ויוגבל גובה ההנחות שיבואני רכב יורשו להעניק לחברות הליסינג.

בפברואר האחרון, לאחר הגשת המסקנות, הודיע שר התחבורה על אימוץ כל המסקנות, אך במקביל הודיע על הקמת ועדה חדשה: הוועדה ליישום מסקנות ועדת זליכה.

ירון זליכה, צילום: אלכס קולומויסקי ירון זליכה | צילום: אלכס קולומויסקי ירון זליכה, צילום: אלכס קולומויסקי

בשונה מהוועדה עצמה, שבה סירבו לשבת נציגי האוצר והממונה על הגבלים עסקיים, בוועדה החדשה כיהנו לצד מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי גם נציגים מרשות המסים, משרד האוצר והממונה על הגבלים, כדי להכניס את מסקנות ועדת זליכה לחוק ההסדרים.

ואולם, בשבוע שעבר נחשפה לראשונה טיוטה של חוק ההסדרים, שממנה עולה כי מסקנותיה העיקריות של ועדת זליכה - אלה שמשקלן נחשב לקריטי ביותר עבור יבואני הרכב - נעדרות מן הטיוטה. מדובר באיסור על בעלות צולבת בין יבואני רכב לחברות ליסינג, הגבלת מספר המותגים שיבואן רכב יורשה להחזיק, והטלת מגבלה על גובה ההנחות שמותר ליבואני הרכב להעניק לחברות הליסינג.

עם זאת, חלק אחר ממסקנותיה של ועדת זליכה נכנס לטיוטה: בין היתר, על פי נוסח הטיוטה נקבע כי המלצותיה של הוועדה בנושא יבוא אישי של רכב יאומצו. כך, מעמד סוכני היבוא האישי יקובע בחוק כ"יבואן זעיר".

יבואנים זעירים יורשו לייבא ארצה מכוניות בנות פחות משנה במהלך השנתיים הבאות. מדובר גם במכוניות משומשות, שנסעו מספר קילומטרים שייקבע על פי שיקולו של שר התחבורה.

בנוסף, על פי נוסח הטיוטה יוקם מאגר מידע לרכב משומש שיעניק, תמורת תשלום, מידע על היסטוריית הטיפולים והתיקונים של כל רכב. כמו כן עלה מנוסח הטיוטה כי שווי השימוש לרכב צמוד יפוצל למרכיב הכולל עלות דלק ועלות רכב, מהלך שלו התנגד כץ בשבוע שעבר.

יתרה מזאת, על פי נוסח טיוטת ההסדרים לא גילתה ועדת היישום חריגות במחירי הרכבים החדשים. למרות המסקנות המפורסמות, ביקשו גורמים במשרד האוצר להדגיש כי מדובר בטיוטה בלבד לפי שעה.

עם זאת, שר התחבורה צפוי להודיע מחר על כוונה להכניס לחוק ההסדרים את כל מסקנות הוועדה.

תגיות