אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ישראל כץ: המס על מכוניות חדשות צריך להיות 60% צילום: מיקי אלון

ישראל כץ: המס על מכוניות חדשות צריך להיות 60%

שר התחבורה: "אנשי האוצר רוצים להכליל את נושא שווי השימוש ברפורמה לפתיחת ענף הרכב לתחרות אבל מבחינתי הדבר הזה לא יהיה. מדובר במסלול להעלאת מס במיליארד שקלים"

03.09.2012, 14:06 | תומר הדר

"מרגע שנכנסתי לתפקידי ראיתי את הצורך לשנות את כללי המשחק בענף הרכב על כל שלביו". כך אמר היום שר התחבורה, ישראל כץ, במהלך אירוע בו הוצגו הרפורמות לפתיחת ענף הרכב לתחרות. "הדבר הראשון שהעברתי הייתה תקנת היבוא המקביל. היו לי ציפיות רבות בנוגע לתקנה. ניתן לומר שהיא עדיין לא פתחה את שערי התחרות. אני ייחסתי זאת בעיקר לפעילות של יבואנים אך אני מכיר גם הערכות אחרות לפיהן הבעיה היא במיסוי. אני מאמין שהמיסוי על מכוניות חדשות צריך להיות 60% אך הדבר אינו ישים כעת. השוק במצבו כיום בלם את עיקרי היבוא המקביל.

שר התחבורה ישראל כץ, ציילום: אריאל בשור שר התחבורה ישראל כץ | ציילום: אריאל בשור שר התחבורה ישראל כץ, ציילום: אריאל בשור

"ועדה בראשות פרופ' ירון זליכה ניתחה את הכשל בשוק וזיהתה 53 סעיפים. אותי עניין בעיקר ניתוח הכשלים. חשבתי שבשלב ההוא על מנת להוביל מדיניות ישימה יש לרתום חלקים נוספים בממשלה. לאחר שיחות עם אנשי האוצר הועברו המסקנות ונתבקשה חוות דעתו כדי לבחון יישום יעיל של הדברים ולכן הוקם צוות משותף וביקשתי לצרף את נציגי רשות המיסים במטרה שיורידו את נטל המס-אך הם לא הורידו את המס על רכב".

עוד הוסיף כץ כי: "לאחר שהוועדה החלה לשבת נתתי הנחיה שכל דבר שנראה לי כנכון וניתן ליישום חד צדדי מיועד ליישום מהיר. הדבר השני היה שאם יש דברים שניתן לקדם ולאשר הם יתפסו עדיפות משנית ליישום. הדבר השלישי קשור בחקיקה ראשית ובנטילת זכויות מגורמים הפועלים בענף. כיום מתבצעת בנושא עבודה – באמצעות חוק רישוי שרותים לרכב המצוי בעבודה מול משרד המשפטים. זהו החוק שאמור להיות מונח בכנסת. הדרך להעברת החוק יכולה להיות אחת משתי דרכים: הראשונה היא לשלב זאת בחוק ההסדרים. ואכן במסגרת זו מתקיימים מגעים מול אגף התקציבים באוצר. הדרך המקבילה היא להגיש מטעם משרד התחבורה את חוק מתן רישוי לשרותי רכב לוועדת השרים לעינייני חקיקה. מה שיקרה באופן יותר מהיר יבוצע ויתכן שהדברים יתרחשו במקביל.

"אני נגד בעלות צולבת בין יבואנים וחברות ליסינג. זוהי עמדתי ובכוונתי להפעיל את סמכותי בנושא. ישנם שני דברים שיש לבחון יותר לעומק - האפשרות לפצל מותגים ליבואנים שונים ונושא הגבלת ההנחות לציי רכב. לעיניין זה ישנו סעיף מוסכם לפיו ימונה מעת לעת צוות בין משרדי שיבחן את הנושא. כשאגיע למסקנות הם יישמו. בנושא הבעלות הצולבת אני מגובש אך בנושא ההנחות נדרשת בדיקה נוספת. נכון שועדת זליכה המליצה על הדברים אך אני חייב לבחון את הדברים שנית. הדברים יביאו למהפכה אמיתית ולתחרות. אני משוכנע שהחוק יעבור אם באמצעות חוק ההסדרים ואם באמצעות חקיקה רגילה. אני רואה סימני תחרות בזכות הרפורמה אך איני מסתפק בכך. למדנו מתחום המזון שכאשר יש הורדה, היא חוזרת בסופו של דבר. המלצות ועדת זליכה הן המלצות שהחלטתי ליישם.הודעתי באילו סעיפים בכוונתי לבחון את הדברים ומאז התקדמנו ביישום".

"שווי שימוש מפוצל לא היה ולא יהיה"

בנושא שווי השימוש המפוצל ציין כץ כי: "ישנו נושא שצץ לאחרונה - נושא שווי השימוש-שאגף התקציבים רוצה לכלול ברפורמה. מבחינתי לא היה הדבר ולא יהיה. מדובר במסלול להעלאת מס במיליארד שקלים. בנושא זה יש מחלוקת בין אגף התקציבים באוצר ובינינו ולהערכתי הנושא לא ייכלל ברפורמה. אנשי האוצר לא יכולים להכניס נושא שאינו קשור לתחרותיות בענף הרכב"..

לדברי מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי: "משרד התחבורה פועל במספר תחומים ליישום מסקנות של ועדת זליכה להסדרת השוק. כך לדוגמה פועל בימים אלה משרד החוץ ליבוא של לימוזינות באמצעות יבואנים מקבילים. בנוסף פעל משרד התחבורה להסדרת מחירוני הרכב, להסדרה של קוד דגם אחיד לרכבים משומשים. לדברי יצחקי: "כיום קיימת התעניינות בפתיחת מחירוני רכב חדשים הודות לשינוי הקודים". עוד ציין יצחקי כי בחודשים הקרובים צפוי משרד התחבורה לאשר את מכירתן של מכוניות "אפס קילומטר" כמכוניות חדשות מיד ראשונה, גם אם החליפו יד והעבירו את הרכב לידי חברת ליסינג או סוחר רכב. עם זאת, לדברי יצחקי: "עדיין לא בדקנו את ההשלכות העתידיות של מהלך כזה מבחינת נכונותם של יבואני רכב למכור מכוניות כאלה לחברות סחר רכב".

עוד הוסיף יצחקי כי בעתיד יפתחו מוסכים שיחשבו ל"מוסך מומחה" ויורשו לטפל ברכבים חדשים, במקרים שבהם יבואני רכב יסרבו להעניק אישורי שרות לרכב, כגון במקרים בהם מדובר ברכב ביבוא אישי".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה