אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמה בביטוח הלאומי: נכים לא ייאלצו לתווך בין הרשויות כדי לקבל הטבות צילום: חיים הורנשטיין

רפורמה בביטוח הלאומי: נכים לא ייאלצו לתווך בין הרשויות כדי לקבל הטבות

אחרי החגים צפוי שר הרווחה כחלון להגיש הצעת מחליטים לממשלה: הביטוח הלאומי יעביר בעצמו מידע לרשויות המדינה על זכאות להנחות

03.09.2012, 14:10 | מיקי פלד
רפורמה חדשה של הביטוח הלאומי אמורה לחסוך ממקבלי קצבאות את תפקיד המתווך בין הביטוח הלאומי לרשויות המדינה השונות. שר התקשורת והרווחה משה כחלון הודיע היום (ב') כי יעלה הצעת חוק שלפיה הביטוח הלאומי הוא זה שיודיע לרשויות ציבוריות שנותנות הנחות לנכים, מקבלי הבטחת הכנסה וקצבאות אחרות של הביטוח הלאומי על שמות האזרחים מקבלי הקצבה, ואלו בתורן ישקללו את ההנחות והזכאויות במחיר שנדרש לשלם מקבל הקצבה. עם זאת, כחלון צפוי להגיש את הצעת המחליטים בנושא לאישור הממשלה לאחר חגי תשרי.

כך, לדוגמה, נכה הזכאי להנחה בארנונה לא יצטרך לפנות לביטוח הלאומי לקבל אישור על נכותו ולפנות איתו אל העירייה, אלא הביטוח הלאומי הוא זה שיפנה לעירייה וזו תחזור לביטוח הלאומי במקרה של חוסרים באישורים. הנכה ייבל בסופו של דבר את טופס תשלום הארנונה לאחר ההנחה. באותו אופן תנהג חברת החשמל בקשישים המקבלים הבטחת הכנסה, רשות השידור לגבי הנחות באגרה למקבלי השלמת הכנסה ועוד.

השאלה עתה היא אם הרשויות המקומיות וגופי מדינה אחרים לא יתנגדו לכך שהן מאבדות את השליטה על מקבלי ההנחות, שכן קודם כל אחד מהם היה נבחן בנפרד, ולאחר הרפורמה הן יקבלו קובץ מהביטוח הלאומי ויצטרכו לפעול על פיו.

ביטוח לאומי. בקשת אישורי הקצבה מייצרת עומס מיותר, צילום: חיים הורנשטיין ביטוח לאומי. בקשת אישורי הקצבה מייצרת עומס מיותר | צילום: חיים הורנשטיין ביטוח לאומי. בקשת אישורי הקצבה מייצרת עומס מיותר, צילום: חיים הורנשטיין

בביטוח הלאומי טוענים זה זמן רב כי הצורך של מקבלי קצבאות לבקש אישורי קצבה לצורך הנחות גורם לעומס עבודה

רב ומיותר. אמנם כיום ניתן להזמין את האישור דרך אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, אולם רבים עוד מעדיפים להגיע בעצמם אל הסניפים, וכך גדל העומס על הפקידים. על פי רישומי הביטוח הלאומי, כ-4 מיליון אישורים שונים מונפקים על ידי ערוצי השירות השונים שלו. מפניות של אזרחים רבים שהגיעו למשרד הרווחה עולה כי לא אחת נדרשים זכאים להנחה להטריח את עצמם פעמים רבות לסניפי המוסד לשם קבלת אישורים כאלה ואחרים לצורך קבלת ההטבה.

כחלון אמר היום כי "כיום הציבור קורס תחת נטל הבירוקרטיה וחסר התיאום בין הגופים והמשרדים השונים. ההצעה היא למעשה רפורמה משמעותית שתביא לשיפור שירות ולמיצוי זכויות, וכן תמנע טרטור של אזרחים בין משרדים, ותקל על האזרח מקבל הקצבה למצות את זכויותיו במשרדים אחרים. לרפורמה המוצעת חשיבות יתר כי היא מכוונת לשיפור תנאיהם של האוכלוסיות החלשות הנזקקות לקצבאות הביטוח הלאומי".

בכמה מארגוני הנשים העוסקים בסיוע לנשים נתמכות קצבאות, בהם תנועת אחותי, מרכז אדווה ועוד, הגיבו בלשון מעורבת כלפי הרפורמה המוצעת על ידי כחלון. לדברי הארגונים, "הנגשת המידע לאלו שנתמכים בקצבאות, שברובן נשים, יהווה אמנם הקלה משמעותית עבורן וימנע טרטור מביש ומשפיל שמתקיים עד כה, אלא שללא העלאת גובה הקצבאות, יוותרו עדיין כל אותן נשים ואנשים, עניים וחסרי אפשרות להתקיים בכבוד.

"גובה הקצבאות כיום מהווה לעג לרש, ועל כן יש ברפורמה זו כדי להושיט יד אחת למקבלות הקצבאות ולאלו שתלויות בהן למחייתן המינימלית, אך להותיר את היד השנייה – זו האמורה להיות אחראית על קיום בכבוד של אזרחיות ואזרחים בישראל, קפוצה וסגורה מפניהן".

תגיות