אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניתוח "כלכליסט": "המיתון לא יחלוף בקרוב, צרכני הרכב לא יקנו בכל מחיר" צילום: ג'ו קוט

ניתוח "כלכליסט": "המיתון לא יחלוף בקרוב, צרכני הרכב לא יקנו בכל מחיר"

התחזקות הין היפני והדולר חתכה את רווחי יבואניות הרכב המקומיות, שהתקשו להציג מחירים תחרותיים תחת משקולת ההאטה הכלכלית. מכירות הרכבים של קרסו ירדו ב־7% במחצית הראשונה, הרווח הנקי של UMI צנח ב־95%

04.09.2012, 07:39 | אסף גילעם

החששות מהמיתון המתגלגל במשק הישראלי ניכרים היטב בשוק הרכב המקומי. במחצית הראשונה של 2012 חלה צניחה של 10% במכירות כלי הרכב, שעמדו על 110,403 יחידות בלבד (לפי נתוני משרד האוצר). את הפגיעה הגדולה ספגו בעיקר יבואניות הרכב היפניות, שמלבד הירידה בביקושים, נפגעו גם מהמשך התחזקות הין היפני. הדבר תרם לעובדה שרבות מהן העדיפו לחכות לתום עונות הדו"חות כדי לפרסם את תוצאותיהן.

קרסו רכב נשענים על ניסאן

קרסו רכב, יבואנית רנו, ניסאן ואינפינטי, רשמה רבעון שני ומחצית ראשונה חלשים יחסית. הכנסות החברה ממכירת רכבים חדשים ירדו במחצית ב־7% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו ב־810 מיליון שקל. קרסו הציגה ירידה במכירות בעיקר בדגם המשפחתי של רנו, הפלואונס, בשל כניסת דגמים מתחרים. על החולשה ברנו המשיכו לחפות מכירות ניסאן, שנהנות מביקוש לדגמי ג'וק, קשקאי ומיקרה. למרות שניסאן היא חברה יפנית, קרסו רוכשת את מכוניות היצרנית דווקא מאירופה, ולכן לא סבלה מהייסוף במטבע. מגזרי הפעילות האחרים של קרסו הציגו עלייה מתונה. 

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, צילום: אסף לב איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס | צילום: אסף לב איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, צילום: אסף לב

החברה רשמה במחצית הראשונה הכנסות של 253 מיליון שקל משירותים נלווים - עלייה של 6% לעומת אשתקד. הצמיחה נבעה בעיקר ממכירות חלקי חילוף ומרכזי השירות. בתחום הליסינג, שבו קרסו הרחיבה משמעותית את נוכחותה בשנתיים האחרונות בסדרה של רכישות, עלו ההכנסות ב־3%, והסתכמו במחצית ב־279 מיליון שקל.

קרסו רשמה עלייה חדה בהוצאות מכירה ושיווק, שזינקו ב־21% במחצית הראשונה ל־63 מיליון שקל. העלייה בהוצאות המכירה והשיווק, יחד עם עלייה קלה בהוצאות המימון, הובילו את קרסו לצניחה של 28% בשורה התחתונה, כשהרווח הנקי הסתכם ב־40 מיליון שקל.

רונן שפר, סמכ"ל כספים בקבוצת קרסו הסביר אתמול כי "יש להפריד בין הרבעון הראשון לשני. הרבעון הראשון התאפיין בהמשך ההיקפים היפים של השנה שעברה. ברבעון השני כבר ראינו ירידה בהיקפי המכירות בעקבות המצב הכלכלי והאווירה המשק, שעה שלקוחות פרטיים צמצמו את רכישות הרכב, וכך גם לקוחות עסקיים, שמנסים לצמצם עלויות.

"בקרסו המצב הוא דואלי: מצד אחד אנחנו חווים הצלחה יפה בניסאן, ומנגד דגמי רנו נחשפו לתחרות קשה מיבואנים אחרים בשוק המשפחתי".

"עם זאת", אומר שפר, "בסופו של דבר נראה שתקופת המיתון המורכבת שאנחנו נמצאים בה לא תחלוף כל כך מהר. ולכן יש יותר מקום לרכבים יותר קטנים וחסכנים. השוק עצמו מורכב מאוד, לא נחווה קפיצות גדולות בתקופה הנראת לעין, כשמעל הענף מרחפים סימני שאלה בצורת השינויים הרגולטורים, ועדיין לא ברור מה יוליד יום. אני חושב שהצרכנים נמצאים במצב שונה מבעבר, והם לא ירכשו בכל מחיר". 

UMI נפגעה מהדולר החזק

יבואנית איסוזו וג'נרל מוטורס, UMI, ספגה פגיעה משמעותית אף יותר. החברה, שבשליטת קרדן ישראל (40.5%) ומשפחת עיני (45% דרך חברת המזרח לאחזקות) ספגה במחצית הראשונה צניחה של 95% ברווח הנקי. במחצית הראשונה, הרווח של UMI המיוחס לקרדן הסתכם ב־1.3 מיליון שקל בלבד לעומת 28 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הסיבה העיקרית - צניחה של 45% במסירות רכבים במחצית, שהסתכמו ב־5,599 רכבים בלבד, מה שחתך את המכירות ב־30% לרמה של 957 מיליון שקל.

מטבע הפעילות העיקרי של החברה הוא הדולר, שחווה ייסוף חד במהלך תקופת הדו"ח, ייסוף שהקשה על התחרותיות של החברה, ועל יכולתה להציע רכבים במחירים תחרותיים. שיעור הרווח הגולמי של UMI במחצית הראשונה עמד על 11.5%, לעומת 16.3% בתקופה המקבילה. החברה מסבירה כי הדבר נבע מעלויות שנגזרו כתוצאה מפעילות שנועדה להקטין את המלאי העודף (קרי, מכירת דגמים ישנים יותר), כשמנגד, העלות של רכישת מלאי חדש עלתה.

דלק רכב דורשת פיצוי מדני ברנר

דלק רכב, יבואנית מזדה, פורד וב.מ.וו, פרסמה את תוצאותיה כבר בתחילת אוגוסט. התוצאות הציגו אז צניחה ברווח הנקי של 31% במחצית הראשונה שהסתכם ב־122 מיליון שקל. למרות השיפור במכירות, שכללו לראשונה גם את מכירות ב.מ.וו ומיני שנרכשו מקמור בסוף 2011, החברה סבלה מהתחזקות שער הין, עקב היעדר גידור מספק. ברבעון השני, כששער הין התחזק בכ־9% לעומת השקל, רשמה החברה הוצאות מימון נטו של 163 מיליון שקל. בעקבות זאת, עברה דלק רכב, שבשליטת יצחק תשובה, להפסד של 60 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח נקי של 181 מיליון שקל ברבעון הראשון.

אתמול התברר כי רכישת השליטה ביבואנית ב.מ.וו ומיני מקמור, שבשליטת דני ברנר, לא עברה באופן חלק. זמן קצר לאחר שחתמה על רכישת מניות השליטה בקמור מוטורס במהלך הרבעון השני של 2011, תמורת 162 מיליון שקל, רשמה חברת קמור מוטורס הפסד חריג בתוצאות אותו הרבעון של 100 מיליון שקל.

הגורם העיקרי להפסד נבע מהפרשה חריגה שביצעה קמור, בגובה של כ־51 מיליון שקל, לחובות מסופקים (לעומת מיליון שקל בלבד במהלך 2010 כולה). את ההפרשה הסבירה אז קמור מוטורס בכך ש"התגלו אירועים המעידים על קשיים פיננסיים משמעותיים של לקוחות אחדים. כתוצאה מכך, ולאחר ניתוח החוב והתייעצות משפטית, כללה החברה בתקופת הדו"ח הוצאות בגין חובות מסופקים".

אתמול, כאמור, נחשף כי ביוני השנה פנתה דלק רכב לקמור לקיום מו"מ בגין מצג שווא לכאורה בהסכם, שעשוי לזכות אותה בשיפוי בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בין דלק רכב לקמור נוהלו מגעים שבסופם הוחלט לפנות להליך גישור.

"אפשר לקרוא לזה מזל, או אסטרטגיה, שדלק רכב עובדת בשלושה מותגים ושלושה וחצי מטבעות", אמר אתמול יובל בן־זאב מכלל פיננסים. "הדבר אפשר לה להתמודד עם הין החזק על ידי הגדלת המכירות במכוניות שהיא רוכשת ביורו. הפעילות הרגילה של דלק רכב ממשיכה להיות מאוד רווחית, בדיווחים של מכירות ביולי ובאוגוסט ראינו מכירות מאוד יפות גם בפורד וגם בב.מ.וו. בהינתן שערי החליפין הנוכחיים, היא תרוויח לא רע בכלל, גם אם לא באותם שיעורים כמו בעבר. זה גם תלוי גם במכירות של מאזדה 6 החדשה, שהחברה מאוד מאמינה בה".

יפנאוטו תלות במותג אחד

יבואנית רכב נוספת שפרסמה את דו"חותיה בסוף השבוע היתה יבואנית סובארו, יפנאוטו אחזקות, שבשליטת גד זאבי. החברה סובלת מדעיכה בשנים האחרונות, כשהיא מחזיקה בזיכיון אחד בלבד - של יבוא סובארו היפנית, מה שיוצר לה תלות קשה בשער הין. בנוסף, הצונאמי שהכה ביפן בראשית 2011 פגע באספקת הרכבים ליפנאוטו, וכך נותרה החברה ללא דגמים בקטגוריה העיקרית של שוק הרכב - המשפחתיות - וללא יכולת להציג מחירים תחרותיים.

בדו"חות חשפה החברה כי נתח השוק שלה עמד בסוף המחצית על 0.8% בלבד מענף הרכב, לעומת שיעור כפול לפני כשנה. בעקבות זאת, מכירות הרכבים הסתכמה ב־862 רכבים בלבד בהיקף כספי של 122 מיליון שקל - ירידה של 54% לעומת התקופה המקבילה.

בימים הקרובים צפוי להתברר האם תצליח יפנאוטו אחזקות ובעל השליטה זאבי להשלים את הסדר החוב מול מחזיקי האג"ח שלה, שלהם חייבת יפנאוטו כ־108 מיליון שקל. ההסדר תלוי באישור של בנק מזרחי, הנושה העיקרי של החברה־הבת יפנאוטו רכב (שדרכה מבוצעת פעילות זכיון סובארו). מזרחי צריך להודיע האם יאפשר לחברה להעביר שיעבוד שניתן לבנק על קרקע בלוד שבבעלות זאבי - לטובת מחזיקי האג"ח.

אתמול ספג זאבי מכה כשנודע כי העסקה למכירת קרקעות בחיפה שבבעלות בעל השליטה לחברת החשמל מהתשתיות מנורה, מכירה שאמורה היתה להזרים כ־15 מיליון שקל להסדר, לא תתבצע לאחר שהרוכשת נסוגה מהעסקה. בעקבות זאת, בהסדר עתידי שיחתם מול מחזיקי האג"ח יחוייב זאבי להזרים 9 מיליון שקל נוספים לפחות מעבר למה שהתחייב.

בתגובה לדו"חות אומר בן־זאב כי "ההשפעה הגדולה ביותר על הדו"חות נבעה משערי המטבע. קשה מאוד למכור מכוניות ולהרוויח ממותגים שמוכרים בין יפני. התוצאה ניכרת בחברה של חברה כמו יפנאוטו המחזיקה במותג אחד בלבד".

בן־זאב הוסיף עוד כי "חברות הרכב נראות טוב. אין ספק שפיחות השקל ביחס למטבעות העיקריים מעלה את מחירי המכוניות כשבנוסף מחירי הדלק הגבוהים יכולים להשפיע על מוטיביציה של לקוחות לקנות, אבל זה לא ישנה את כללי המשחק. הדברים העיקרים שישפיעו הלאה הם שערי החליפין. כיום המותגים החזקים הם יונדאי, קיה (חברה־בת של יונדאי), פורד וטויוטה. מעבר לזה, תמיד יכול להיות שינוי רגולטורי שיכול לשנות את המשחק".

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
המתחרות העיקריות של רנו
שהובילו לתחרות קשה בשוק המשפחתי הן ללא ספק הקוריאניות קיה ויונדאי, צר לי לאכזב אבל הדגמים שלהם הרבה יותר מותאמים לצרכן הישראלי (קיה 7 שנות האחריות, יונדאי- מינימום תקלות ברכב) מאשר דגמי רנו (מדבר מניסיון, הרבה שנים הייתה בבעלותי רנו קליאו ובכסף שהוצאתי על מוסכים יכולתי לקנות דירה). לגבי הניסאן רכבים מעולים, אין לי מילה רעה אחת לומר וזו הסיבה גם שהם נמכרים יותר מדגמי הרנו-על אף ששניהם מאותו חברת אם.
אשר , ירושלים  |  05.09.12
6.
חוסר תחרותיות ומיסוי מנופח יוצרים בועה בחסות הממשלה
ברור שתהיה צניחה במסירות במרבית החברות: מחירים מנופחים עקב מיסוי מנופח בחסות שר האוצר וחוסר תחרותיות . הגיע הזמן להוציא את מונופול הרכבים מ- 10-12 משפחות . מחיר רכב באירופה 10000 יורו 50% ממחירו בישראל. קפיטלים חזירי
איציק , תל אביב  |  05.09.12
לכל התגובות