אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכללות הטכנולוגיות: לא נפתח את שנת הלימודים אם לא יועברו 40 מיליון שקל צילום: אוראל כהן

המכללות הטכנולוגיות: לא נפתח את שנת הלימודים אם לא יועברו 40 מיליון שקל

בשלושת החודשים האחרונים מתקיים משא ומתן על מודל התקצוב למכללות. משרד התמ"ת והאוצר דורשים ליישם את המודל שהומלץ בדו"ח המבקר ב-2008 על תקצוב לפי מספר מקבלי התעודה

04.09.2012, 18:35 | חן פונדק
60 מכללות טכנולוגיות מאיימות כי לא יפתחו את שנת הלימודים לאחר ששלושה חודשים של מגעים וישיבות שניהל פורום המכללות הטכנולוגיות עם נציגי משרד התמ"ת והאוצר בנושא שינוי שיטת התקצוב על-פי מודל הדיפלומות (תעודות) הגיעו למבוי סתום. פורום המכללות דורש ממשרד האוצר ומשרד התמ"ת תקציב נוסף בסך 40 מיליון שקל על מנת לפתוח את שנת הלימודים הקרובה. בנוסף ביקשו חברי הפורום תוספת תקצוב למכללות הפריפריאליות כפי שמקובל במועצה להשכלה גבוהה לאור נתוני הזכאות לבגרות. משרד האוצר טוען לעומת זאת כי תחילה יש להסכים על קריטריונים לתקצוב.

לטענת הפורום מודל הדיפלומות החדש שהוצג אינו מוביל לשיפור התנהלות המכללות הטכנולוגיות אלא פוגע בקיומן ואינו מאפשר עידוד וניהול המכללות כנדרש במגבלות התקציביות הקיימות.

סטודנטים על הדשא (ארכיון), צילום: עמית שעל סטודנטים על הדשא (ארכיון) | צילום: עמית שעל סטודנטים על הדשא (ארכיון), צילום: עמית שעל

מודל הדיפלומות הוא תוצאה של דו"ח מבקר המדינה בשנת 2008 שהמליץ על שינוי מודל התקצוב כך שיהיה מותנה בשיעור מקבלי הדיפלומות. לאור זאת הממשלה החליטה לקבל את המלצת המבקר וליישם מודל תקצוב על פי דיפלומות החל משנת הלימודים הקרובה. המודל מתקצב לפי תפוקות כלומר רק סטודנט שזכאי לדיפלומה לאחר עמידה בהצלחה ב-4 מבחנים ממלכתיים והגשת פרויקט גמר. המשמעות שסטודנט שלמד את כל השנים ולא עבר בחינה אחת או לא השלים את הפרויקט אינו זכאי לדיפלומה ואינו מתוקצב. מבחינת המכללות הם אינם מקבלים תקצוב על השקעה בסטודנטים רבים והדבר אף יביא לקיצוץ תקציבים כי היקף הזכאים לדיפלומה הוא כ-41%.

המכללות מסכימות לעקרון שיש לתקצב על פי תפוקות שהן הדיפלומות אך כי לא ניתן להתעלם מהתשומות. יותר מכך, הפורום טוען כי בפועל קיים עיוות בתקצוב הממשלתי להנדסאים בגלל שבמשך 30 שנה הנושא לא טופל וכיום התמחור לסטודנט בהנדסאים עומד על 7,500 שקל לשנת לימודים עבור 1,100 שעות לימוד לעומת 31,800 שקל לשנת לימודים עבור 900 שעות לימוד במכללה אקדמית.

לפני חודשיים בדיון בכנסת בנושא אמר שר התמ"ת שלום שמחון כי "יש הרבה בעלי תארים שאין להם עבודה. לא ברור למה צריך 3,000 איש שמסיימים ביולוגיה מדי שנה, אבל ברור שנצטרך לייבא הנדסאים מחו"ל". לפי הערכות חסרים כיום במשק כ-7,000 הנדסאים. דב תמיר, מנכ"ל המכללה הטכנולוגית ב"ש: מודל הדיפלומות מתבסס על משחק סכום אפס ולא נותן שום תוספת תקציבית למכללות על מנת להתייעל. הבעייתיות, שהתקצוב של הדיפלומות על ידי משרד התמ"ת מביא בפועל לשליש מהתקצוב הקיים, כך שבסוף המכללות הטכנולוגיות מקבלות אותו תקציב של שנה שעברה, שהוא בעייתי ומגלם בתוכו ירידה של עד 10% לעומת שנה שעברה.

ד"ר יוכבד פנחסי - אדיב, יו"ר ועדת ההיגוי של הפורום ומנהלת המרכז לעיצוב וטכנולוגיה באריאל אמר כי "מדובר במצב חירום, ודווקא בימים אלה שיש איומים קיומיים מסביב ונדרש כח עבודה טכנולוגי של הנדסאים בשוק העבודה, המדינה מדירה את רגליה מהעברת תקציבים. גם כך המצב בתעשייה בכי מר ויש מחסור באלפי הנדסאים, כך שנוצר מצב אבסורדי שלמקצועות הנדרשים ביותר אין מענה מחד והאבטלה גואה מאידך".

משרד האוצר מסר כי "המספר הנמוך של בוגרי לימודי הנדסאות שקיבלו תעודה מעיד על הצורך לבצע שינוי בשיטת התקצוב הנוכחית ומעבר לתקצוב על פי מסיימים, "שיטת הדיפלומות", כנהוג במערכת ההשכלה הגבוהה וזאת בהתאם לדוח מבקר המדינה בנושא. בשונה מהשיטה הנהוגה כיום בה המכללות מתוקצבות רק על פי מספר הניגשים לבחינה אחת לפחות, שיטת הדיפלומות מתקצבת על פי מספר המסיימים בהצלחה. לפיכך, משרדי התמ"ת והאוצר פועלים לשינוי שיטת התקצוב לשיטת הדיפלומות, המתמרצת סטודנטים לסיים את לימודיהם בהצלחה. כמו כן, מבצעים המשרדים עבודת מטה מעמיקה לבחינת התמחור של לימודי ההנדסאות לפי המגמות השונות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הגישה של האוצר אינה נכונה
אכן יש בעיה אמיתית של מחסור בהנדסאים וזאת בניגוד למה שמישהו כתב למעלה. העניין הוא שהמחסור הוא בהנדסאים איכותיים ולא חסרי תעודה או חסרי ידע אמיתי כמו שמערכת המכללות מנפיקה. הגישה של האוצר רק תנציח את מעגל הקסמים שבו נמצאות המכללות. אסביר - מי שמגיע למכללות הוא מלכתחילה (ברובו, לא כולם) כאלו שלא יתקבלו ללימודים אקדמאיים. המכללות מתוקצבות בחסר ורמת ההוראה נמוכה בהתאמה. יחד עם זאת רבים מההנדסאים לא מסיימים משלל של סיבות. בין היתר בגלל רמת ההוראה הנמוכה. כעת האוצר מציע להקצין את השיטה בתפיסה כי תגמול לפי דיפלומה יגביר את המוטיבציה של המכללות ושל הסטודנטים לסיים - נו, באמת. המכללות יורידו את הרמה עוד יותר ויתחילו לעשות תרגילים בכדי שהסטודנטים יסיימו. נדרשת גישה שונה לחלוטין. יש לעשות אקדמיזציה של תואר ההנדסאים כמו במדינות אירופה, כך שיהיה שווה ערך לתואר אקדמאי עם מסלול המשך (לדוגמא לתואר שני, או השלמה קצרה לתואר ראשון בהנדסה) - ממילא הלימודים מבחינם אורכם הוא יותר מתואר ראשון מקביל, כלומר 1100 שעות אל מול 900. יש להעלות בצורה משמעותית את התקצוב בדומה לאוניברסיטה להשקיעה ברמת ההוראה ובמעבדות ולהתמקדת באותם מסלולים שבאמת נדרשים בשוק. שילוב המערכת הזו במערכת האקדמית של ישראל ינפיק הנדסאים טובים יותר בכמות מספקת ומתן מענה לדרישות התעשיה. כל זה גם ימשוך סטודנטים ברמה גבוהה יותר.
רונית  |  05.09.12