אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": קואפרטיב אגד נערך לשחרור מתחמי נדל"ן ברחבי המדינה צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": קואפרטיב אגד נערך לשחרור מתחמי נדל"ן ברחבי המדינה

ראשי קואופרטיב אגד חושפים לראשונה תוכנית ענק לרפורמה בנדל"ן של האגודה שגולת הכותרת שלה תהיה נטישת עשרות אלפי מ"ר של נדל"ן יקר. בין השאר הוא ינטוש את התחנה המרכזית של תל אביב, יבנה לעצמו מגדל משרדים שיחליף את בית אגד בחיפה ויקצץ רוחבית את שטחי המוסכים

05.09.2012, 09:10 | ליאור גוטמן

מזכירות קואופרטיב התחבורה הציבורית אגד העלתה בשבוע שעבר הצעת החלטה היסטורית לשינוי מבני בחברה, שבסיומו היא תפסיק לפעול כאגודה שיתופית ותהפוך לפעול כחברה בע"מ. אלא שמתברר כי לא מדובר בשינוי היחיד שמתכנן הקואופרטיב, שהוקם בשנות ה־30 של המאה הקודמת. אגד נערך בימים אלה גם לביצוע תוכנית התייעלות ארצית בתחום הנדל"ן שאמורה להביא לחיסכון ניכר בעלויות השכירות, בתשלומי הארנונה ובכוח האדם.

בשנים האחרונות העבירה המדינה קווי תחבורה ציבורית למפעילים חדשים ואף אישרה את כניסתם לתחנות המרכזיות שהוצבו על ידי אגד לפני עשרות שנים. "נוצר מצב שלפיו אגד משלמת שכירות וארנונה בעד מתקנים גדולים שאינם תואמים את היקף השימוש שלו. אי־ההלימה בין הצרכים הנוכחיים של אגד במציאות החדשה לבין היקף הנדל"ן שהוא שכר הביאה למצב אבסורדי שבו הוא מסבסד את המפעילים החדשים שזכו בקווים שעליהם הוא נאלץ לוותר", אומרים בקואופרטיב.

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב , צילום: עמית שעל התחנה המרכזית החדשה בתל אביב | צילום: עמית שעל התחנה המרכזית החדשה בתל אביב , צילום: עמית שעל

מתקנים זולים יותר

יישום תוכנית ההתייעלות החל בשקט בשקט בשלהי 2009 וצבר תאוצה בחצי השנה האחרונה. באגד אומרים שהרעיון המרכזי הוא ריכוז תשתיות, שיפור מערך התפעול, יציאה ממתקנים שעלותם גבוהה והחלפתם במתקנים אחרים זולים יותר, כולל רכישת שטחים שיהיו בבעלות אגד במטרה להחליף שטחים שכורים. "זוהי התוכנית המקיפה ביותר שנערכה אי פעם באגד, ומכינה את הארגון להתמודדות עם המצב החדש שנוצר בשוק התחבורה הציבורית בישראל. השינויים העיקריים כבר נכנסו לתוקף בכמה מתקנים, ויופעלו בצורה מדורגת מהיום ועד סוף התוכנית. שינויים אלו לא ישפיעו על המשך פעילותו של אגד בתחנות המרכזיות בקווים שנשארו, כפי שנגזר מהנחיות משרד התחבורה. כל המתקנים המשקיים וחניוני הלילה שהיו צמודים לתחנות המרכזיות יעברו לשטחים חדשים שיישכרו או יירכשו על ידי אגד, ועלות תפעולם קטנה לאין שעור", אומר יו"ר מזכירות אגד גדעון מזרחי.

התוכנית תסתיים בסוף 2013 והיא צפויה לחסוך לחברת אגד כ־20 מיליון שקל בשנה, תוצאה של צמצום עלויות שכירות, ארנונה, תחזוקה ואבטחה במקומות שנדרשו לכך. רשימת המהלכים מגוונת ויוצרת שחרור מתחמי נדל"ן בכל רחבי המדינה שלהם כבר יש ייעוד מסחרי. בחלק מהמקרים (כגון עפולה או טבריה) אגד סגרה מוסכים ואיחדה אותם עם אחרים, בחלק מהמקרים החברה החזירה שטחים לעירייה ובמקרים קיצוניים (כגון בחיפה) לא היה מנוס מאשר יצירת מתחם חדש "יש מאין" תוך חכירת עשרות אלפי דונמים ממינהל מקרקעי ישראל.

גולת הכותרת של התוכנית היא פינוי מתחמי אגד בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. השטח נמצא בבעלות נצבא של קובי מימון, וכעת מפעילי התחבורה הציבורית מקווים שמשרד התחבורה יחליט כיצד לטפל במרכז התחבורתי הבא של תל אביב. מדובר ב־1,500–2,000 אוטובוסים שאמור להימצא להם פתרון אחר. מקורות בענף התחבורה מצביעים על כמה חלופות לאחסון כל האוטובוסים - פיצול לארבעה מרכזים ברחבי גוש דן או ריכוז כולם במתחמים שבכל מקרה נמצאים בידי משרד התחבורה, כגון זה שנמצא במשרד הרישוי שבחולון. את שטח התחנה המרכזית הישנה כבר פינתה אגד לפני כעשר שנים.

נכון להיום, אגד עדיין מחזיקה בכ־50% מתנועת האוטובוסים ברחבי ישראל. במקביל להפרטות שמבצע משרד התחבורה החלה החברה לבצע שני מהלכים פנימיים שיעזרו לה לשמור על צבר הכנסות גם ביום שבו אגד לא תסיע את המדינה. הצעד הראשון הוא למצוא מקורות הכנסה אלטרנטיביים בתחום התחבורה הציבורית. כך לדוגמה, עד סוף 2010 אגד החזיקה 20% מהזכיין שהיה אמור להפעיל את הרכבת הקלה בתל אביב (MTS). מדובר בקו הרכבת הראשון ("קו אדום") לאורך 22 ק"מ שנמתח בין פתח תקווה דרך תל אביב, ומסתיים בבת ים.

לרוע המזל, הזכיין לא הצליח להרים את הפרויקט מבחינה פיננסית, ובסוף 2010 הוא הולאם על ידי המדינה והעבודות החלו מחדש על ידי נ.ת.ע. (נתיבי תחבורה עירוניים). בשנה שעברה החלו החפירות בתחומי תל אביב ותאריך ההשקה החדש נקבע ל־2017. מהלך נוסף שכן צלח, לפחות בשלב הראשוני שלו, הוא כניסה של אגד לחברת ההפעלה של הרכבת הקלה בירושלים. רכבת זו, שחוגגת בחודש הבא שנה להפעלתה, מסיעה עשרות אלפי איש ביום, ואגד רוצה לרכוש נתח ממי שמהווה אלטרנטיבה תחבורתית בתוך העיר. העסקה, בשווי 40 מיליון שקל, טרם קיבלה את אישורו של הממונה על הגבלים עסקיים, ולו בשל העובדה שאגד מפעילה את מרבית קווי האוטובוסים בעיר ומחוצה לה, כך שקיים חשש להיווצרות מונופול.

בדרך לשותף עסקי

במקביל, המהלך להפיכת הקואופרטיב לחברה אמור לדברי מזרחי "להסתיים עד סוף השנה תוך שמירה על כל זכויות חברי אגד". לדבריו, הפיכת הקואופרטיב לחברה בע"מ תקל על החברה לגייס כספים בשוק ההון ואולי תוביל להכנסת שותף עסקי. על פי הערכות, החברה תשאף למכור כ־10% בחברה עם אפשרות להגדלת האחזקות החדשות בעוד 10%. יצוין שההחלטה על הכנסת השותף טרם התקבלה מכיוון שעל פי תקנון האגודה, השינוי המבני ידרוש רוב מינימלי של 75% מבעלי זכיות ההצבעה תוך התדיינות עם העובדים וההסתדרות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
מר גדעון מזרחי
בסך הכל רוצה להיות בעל הבית של החברה , להסתיר את ההכנסות וכל שאר העיניינים מהחברים ( שהשקיעו אותה מניה כמוהו ) ולהכריז על המסיע של המדינה , הקואופרטיב הגדול ומלא הגאווה כעל שטח פרטי סגור . הרי אנשים לא טיפשים ובהחלט אין קשר בין היתייעלות לבין הפיכה לחברה בע״ה והאמת היא שגם ככה אין שום מידע על המתרחש באגד ובכל העסקים שלה ברחבי העולם - המזכירות לא משתפת את החברים בדיווידנדים שמגיעים להם ומזלזלת באינטיליגנציה של האנשים שבחרו אותם . אז חס וחלילה להפוך לחברה בע״ה כי זה יביא לסופו של אגד !! עם כל הדיבורים על שותפים עיסקיים 
עובד אגד , חדרה  |  06.09.12
13.
הייתם מאמינים שבאזור שלנו בכלל לא היתה תחבורה ציבורית?
כן סובסידיות לא סובסידיות - 40 שנה לא היתה תחבורה ציבורית ראויה לכל האזור שלנו. הייתם מאמינים? אלא אם אתם קוראים לאוטובוס אחד בבוקר ואחד אחרי הצהרים בכיוון ההפוך, תחבורה ציבורית. תודה לאל שהמועצה האזורית שלנו השיגה אליה את הסובסידיות והרשיונות, ועכשיו יש לנו תחבורה ציבורית בשעות הגיוניות ומחיר הוגן.
לילית הגולנית  |  06.09.12
לכל התגובות