אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לידיעת הנהגים: אלה הגזירות שיוטלו בשנה הקרובה צילום: אוראל כהן

לידיעת הנהגים: אלה הגזירות שיוטלו בשנה הקרובה

המיסוי הירוק החדש ייקר את המכוניות הפרטיות, ובעלי הרכבים הצמודים ייאלצו לשלם שווי שימוש גבוה יותר. מבחני הרישוי ייעשו נוקשים יותר והמשטרה תכפיל את מספר מצלמות המהירות הפרוסות בכבישים. לקראת השנה העברית החדשה, "כלכליסט" מונה את השינויים שיהפכו את חייהם של האוחזים בהגה לקשים יותר

10.09.2012, 10:39 | תומר הדר

בשבוע הבא יחגוג עם ישראל את ראש השנה, ושנה עברית חדשה תחל. אך השנה הקרובה עומדת להיות קשה במיוחד לנהגים הישראלים, בשל שורה של גזירות שיהפכו את חייהם של האוחזים בהגה למסובכים ויקרים יותר. האם תשע"ג תהיה שנה טובה? אם אתם נוהגים ברכב, לא בטוח.

רכב צמוד

בעלי הרכב מהעבודה ישלמו פעמיים

לפני כשבועיים נחשפה לראשונה טיוטת חוק ההסדרים, שבה נכללת התייחסות ספציפית למחזיקי הרכב הצמוד ממקום העבודה. לפי המתווה המוצע בחוק, ייאלצו בעלי הרכב הצמוד לשלם שווי שימוש כפול, כאשר לשווי השימוש על הרכב שמשולם כבר היום יתווסף שווי שימוש על הדלק. ככל הנראה, שווי השימוש החודשי ברכב, העומד כיום על 2.48% מערך הרכב, יופחת ואליו יתווסף שווי שימוש על דלק. אולם, כיוון ששווי השימוש על הרכב נגזר ממחיריהן של המכוניות, ואלו עומדות להתייקר בינואר הקרוב כתוצאה מהשינויים במיסוי הירוק, גובהו לא באמת צפוי לרדת.

אף שבטיוטת חוק ההסדרים לא נכתב מה יהיה גובהו של שווי השימוש החדש ברכב ושל שווי השימוש על הדלק, אישור המתווה החדש צפוי להנחית מכה כלכלית קשה על מחזיקי הרכב הצמוד.

המיסוי הירוק

רכבי הדיזל יתייקרו בעד 9,000 שקל

בינואר הקרוב צפוי להיכנס לתוקפו מתווה המיסוי הירוק החדש. כיום שיעור המס המוטל על מכוניות נוסעים בישראל הוא 83%, אך במטרה לעודד שימוש במכוניות מזהמות פחות, מהמס הבסיסי מנוכים סכומים של עד 15 אלף שקל, בהתאם לכמות הגזים המזהמים שפולטות המכוניות כמו פחמימנים ופחמן דו־חמצני. הנוסחה שלפיה מחושבים תמריצי המס אינה קבועה והשנה, לראשונה מאז שנקבע המיסוי הירוק ב־2009, זו צפויה להפוך למחמירה יותר. כלומר, רוב המכוניות שנמכרות בישראל יזכו להטבת מס בגובה נמוך יותר מאשר בעבר.

יבואני הרכב מודעים היטב למצב, וכבר הצהירו שמחיריהן של מכוניות משפחתיות יתייקרו בכ־3,000–5,000 שקל. נוסחת המס הירוק החדשה תחמיר במיוחד עם מכוניות הדיזל, שבפועל צורכות פחות סולר ממקבילותיהן בעלות מנועי הבנזין. מכוניות הדיזל העממיות צפויות להתייקר ב־5,000–9,000 שקל.

מצלמות מהירות

עד סוף 2012 יוצבו 38 מצלמות חדשות

את מצלמות המהירות החדשות אין צורך להציג לנהג הישראלי, הן הפכו לחלק בלתי נפרד מחייו בחצי השנה האחרונה. כך ניתן לזהות את מצלמות המהירות: בדרך כלל הן מותקנות בכבישים שבהם מספר תאונות הדרכים נמוך ובמיקום שבו הנהגים לא יספיקו לראות אותן בזמן.

הנתונים של משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים מדברים בעד עצמם: מתחילת חודש מרץ, עת הוצבו המצלמות הראשונות, ועד יוני, המצלמות הבזיקו וצילמו 11,162 נהגים.

יותר מ־90% מהדו"חות ניתנו בגין נהיגה במהירות מופרזת ומיעוטם בגין חציית צומת באור אדום. כיום מוצבות בכבישי הארץ 22 מצלמות, אך למשרד לביטחון פנים ישנן תוכניות מרחיקות לכת עבור מערך האכיפה האלקטרוני. בחודשים הקרובים, ככל הנראה עוד לפני כניסת שנת 2013, יותקנו בכבישי הארץ לא פחות מ־38 מצלמות מהירות נוספות — וזו רק ההתחלה, כיוון שפריסת מצלמות נוספות בכבישי הארץ מתוכננת בהמשך הדרך.

ציי הרכב

חברות הליסינג ייאלצו להעלות מחירים

בשנים האחרונות הצטמצם נתח השוק של חברות הליסינג באופן משמעותי. על פי נתוני רשות המסים, עד לשנת 2008 יותר מ־50% מהמכוניות שנמכרו בישראל הגיעו ישירות לציי הרכב, אך ב־2010 קטן חלקן של חברות הליסינג ל־44% מהשוק. מצב זה גרם לחברות ליסינג רבות לנסות להמציא את עצמן מחדש כחברות לסחר ברכב, שירותי מוסכים ומכירת מכוניות חדשות מיד ראשונה. אך גם פתרונות אלה אינם יכולים להסתיר את העובדה שענף הליסינג לא נמצא בשיא הצלחתו.

לבעיות של חברות הליסינג יש להוסיף גם פחת של 15% על הרכבים, שייכנס לתוקף ככל הנראה בשנה הבאה, ואת הבנקים שמוטרדים ממצבו של שוק המכוניות המשומשות, שמשמשות כעירבונות לחברות הליסינג. בשל מצבן, חברות הליסינג אינן יכולות להרשות לעצמן עוד למכור חוזים במחירי הפסד כדי להגדיל את הציים שלהן. כתוצאה מכך, בשנה הבאה צפויות חברות הליסינג להעלות את מחירי החוזים, וכך ייווצר מצב שבו מחזיקי הרכב הצמוד לא יצטרכו רק לשלם סכומים גבוהים יותר למדינת ישראל, אלא גם לחברת הליסינג.

הטסט השנתי

בעלי מכוניות ישנות ייתקלו בקשיים

בשנה העברית הקרובה הנהגים בכבישי ישראל ישלמו יותר על המכוניות, על דו"חות המהירות ועל הליסינג. אך בעוד שגזירות אלו מוטלות באופן שווה על כולם, כמעט ללא הבחנה מעמדית, השינויים הצפויים במבחן הרישוי השנתי (טסט) הקרוב יפגעו דווקא באלה שידם אינה משגת לרכוש מכונית חדשה. נהגים אלו יתקשו מהשנה לעבור את הטסט בעקבות אישורן של תקנות זיהום אירופיות, הקובעות כי מכוניות שיוצרו לפני 1995 יידרשו להציג נתוני פליטת מזהמים הזהים לאלה שמפרט יצרן הרכב. כלומר, בעלי מכונית ישנה משנות השמונים והתשעים שיגיעו לטסט יצטרכו לוודא שהמכונית שלהם פולטת מזהמים כמעט בשיעור זהה לזה שפלטה כאשר היתה חדשה, לפני יותר מעשור.

מדובר במשימה כלל לא פשוטה, בהתחשב בעובדה שמכוניות אלה נסעו ברובן מאות אלפי קילומטרים. התקנות החדשות נכנסות לתוקף כבר החודש, והתוצאה תהיה ככל הנראה ריבוי כישלונות במבחני רישוי, במיוחד בקרב נהגים שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות מכונית חדשה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות