אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צוקרברג: אסטרטגיית המובייל שלנו היתה שגויה מיסודה צילום: בלומברג

צוקרברג: אסטרטגיית המובייל שלנו היתה שגויה מיסודה

לראשונה מאז ההנפקה המאכזבת של החברה, מנכ"ל פייסבוק שובר שתיקה, בכנס Disrupt בסן פרנסיסקו. הוא מודה שביצועי המניה מאכזבים, מכחיש את השמועות על פייסבוק-פון, מספר שלא ישלב את אינסטגרם בפייסבוק וקורץ לשוק החיפוש

12.09.2012, 06:49 | אסף גלעד , סן פרנסיסקו
מייסד פייסבוק מארק צוקרברג שבר אמש (ג') שתיקה והתראיין לראשונה אחרי ההנפקה בכנס הסטארט-אפים Disrupt שעורך הבלוג TechCrunch בסן פרנסיסקו. בטרם הגעתו, התמלא אולם ה-Concourse בסן פרנסיסקו מפה לפה באלפי עיתונאים, יזמים ומשקיעים שבאו לשמוע את דבריו של האורקל ממנלו פארק.

צוקרברג סיפק את הסחורה. המראיין, מייסד TechCrunch מייקל ארינגטון, פתח בשאלה הקשה והבוערת מכולם: איך זה שבתוך ארבעה חודשים מאז ההנפקה ירד שוויה של פייסבוק מ-120 מיליארד דולר ל-40 מיליארד בלבד. "ביצועי המניה מאכזבים", הודה צוקרברג. "אבל אנחנו דואגים לבעלי המניות שלנו. אנחנו בונים חברה ששינתה את העולם שתמשיך ותבנה לעצמה ערך בטווח הארוך. בואו ונבדוק בעוד שלוש או חמש שנים מה יקרה עם פייסבוק, ונראה אם קיימנו את ההבטחות שלנו לנוכחות רבה יותר בתחום המובייל".

מארק צוקרברג, צילום: בלומברג מארק צוקרברג | צילום: בלומברג מארק צוקרברג, צילום: בלומברג

"זה קצת מוזר לדבר אחרי חצי שנה של תקופת דממה", אמר צוקרברג בהתייחסו למגבלות המוטלות על ידי רשות ניירות הערך האמריקאית המתייחסות לחברות שיצאו להנפקה. "אבל הרבה השתנה מאז ההנפקה. השקנו שירותים חדשים, אפל השיקה את מערכת ההפעלה החדשה שלה, iOS 6, ויש לנו הרבה יותר משתמשים דרך הסלולר, שמבלים זמן רב יותר בו, ויסייעו לנו להעלות את היקף ההכנסות במובייל ביחס למחשב האישי".

אסטרטגיה שגויה מיסודה

ארינגטון הקשה על צוקרברג ושאל אותו: "האם פלטפורמת המובייל של פייסבוק היא בעצם החולשה שלכם?". צוקרברג גילה כי אסטרטגיית המובייל של פייסבוק היתה מוטעית מהיסוד בתחילתה וכי הבחירה להשען בעיקר על אפליקציות מבוססות דפדפן (HTML5) היתה מוטעית. במקום זאת צוקרברג דואג בימים אלה להתקשר עם חנויות האפליקציות ודואג במיוחד לחיזוק הקשר עם אפל במערכת ההפעלה החדשה iOS6. "פייסבוק על המובייל מביאה יותר ויותר משתמשים, משאירה את המשתמש זמן רב יותר באפליקציה ומאז הגירסה החדשה של היישום ל-iOS, כמות הסטטוסים היומית על גבי המובייל הוכפלה במדידה יומית".

צוקרברג טען כי מבחינת המודל העסקי, הסמארטאפון דומה יותר לטלוויזיה מאשר למחשב. "עלינו לשלב מודעות בגרסת המובייל אבל לעשות זאת בצורה אינטגרטיבית יותר. ההימור על HTML5, לא עזר לנו להגיע לאן שרצינו, כך שהאסטרטגיה החדשה שלנו אמורה לסייע בכך". צוקרברג למעשה טוען כי אפליקציות סלולריות מקומיות המורדות מחנות האפליקציות רווחיות יותר עבור פייסבוק כיוון שהן מקילות על שילוב מודעות פרסום בהן, המקודמות על ידי רשתות הפרסום של ענקיות כגון אפל וגוגל.

"באפל ובאנדדרואיד אתה יכול לעשות הרבה יותר עבודה על אפליקציות מקומיות, שיושבות על הטלפון ולא מסתפקות בהפעלת דפדפן. אני אומר את זה כי אנחנו מאוד ביקורתיים כלפי עצמנו בפייסבוק. לפעמים היו כאלה שהחמיאו לנו שלא כצורך, אבל אני חושב שיש לנו הוגנות עצמית לשנות תהליכים ולתקן אותם. אבל בילינו את התקופה האחרונה בהשקת מגוון אפליקציות חדשות, בשינוי ארגוני מרחיק לכת, והיום אני יכול לומר שפייסבוק היא בעצם חברת מובייל".

פייסבוק פון? סתם התלוצצתי

ארינגטון שאל את מנכ"ל פייסבוק על כיווני התפתחות נוספים של הרשת החברתית, לאור שמועות ודיווחים על פיתוח סמארטפון במיתוג של פייסבוק וכניסה לשוק החיפוש ברשת.

ארינגטון: "ומה לגבי חיפוש? לא מדגדג לך בקצות האצבעות להחזיר לגוגל על השקת גוגל פלוס ולהשיק מנוע חיפוש משלך?

צוקרברג: יש לנו יותר ממיליון חיפושים ביום, ואנחנו אפילו לא השקנו שום שירות חיפוש רשמי שכזה. לדעתי יש בתחום הזה פוטנציאל גדול בשבילנו. אנשים מחפשים הרי אנשים אחרים, מותגים, עסקים, אפליקציות ופעילויות מסחריות. אנשים אמנם רגילים ללכת לבינג וגוגל, אבל אלה מספקים לך ערך רלוונטי למילת חיפוש, לא תשובה לשאלה. לכן פייסבוק נמצאת בנקודת התחלה טובה לענות על שאלה כגון: 'מהי הסושייה שחברים שלך ביקרו בה לאחרונה', על שאלות כאלה אפשר לענות בפייסבוק".

ארינגטון: "ומה לגבי טלפון של פייסבוק? בעבר סיפרת לי שתשיק טלפון משלך".

צוקרברג: "ואתה האמנת לי?" התבדח צוקרברג. "בנייה וייצור של מכשיר טלפון היא עסק שונה לחלוטין ממה שאנחנו בפייסבוק עושים. פייסבוק למעשה הולכת לכיוון ההפוך ורוצה לבנות מערכת שתתאים לכל הטלפונים. ההשקה האחרונה שבה ביצענו אינטגרציה עם מערכת ההפעלה של אפל היא דוגמה לכך. לאחריה, מחצית מהאפליקציות החדשות יכולות להתממשק גם לפייסבוק, ואני מאמין שנוכל לעשות מהפיכה דומה גם עם אפליקציות אנדרואיד".

ארינגטון: למה רכשתם את אינסטגרם?

צוקרברג: "מדובר בקבוצת יזמים מעולה שבנתה מוצר מדהים שרשם עד היום 100 מיליון הורדות. למעשה, אני מכיר אותם זמן רב לפני הרכישה וסיפור ההיכרות ביננו הוא מרתק. היזם קווין סיסטרום פיתח את אינסטגרם מלכתחילה על בסיס הפלטפורמה שלנו, כדי שאנשים יוכלו לחלוק תמונות בפייסבוק. זו דוגמא טובה לאופן שבו עודדנו מפתחים לפתח מעל הפלטפורמה של פייסבוק. ואז שמתי לב לפעילות של סיסטרום ואינטסגרם, בילינו זמן רב יחד, הם הצליחו מאוד מבחינת מספר הורדות והחלו להרהר בשאלה כמה הם רוצים להסתמך על פייסבוק כעל זרוע הפצה מרכזית. אנחנו שאלנו את עצמינו איך נוכל לעזור להם". צוקרברג הוסיף ואמר כי שתי החברות פועלות על תשתיות נפרדות ואין כעת כוונה לשלב את אינסטגרם בתשתיות פייסבוק.

ארינגטון: האם אתה מקודד בעצמך שורות קוד תוכנה?

צוקרברג: "יש חוק בפייסבוק שכל מי שקודד קוד תוכנה חייב לתחזק אותו. אז התשובה היא שאני מפתח לעצמי דברים, אבל לא תראה אותי עובד על קוד של פייסבוק כי בשביל לתקן או לתחזק אותו תצטרך להוציא אותי מישיבות חשובות. האם הקוד שלי לא תמיד מוצלח? זה קורה אבל מתוקן בקלות".

ארינגטון: אתה נהנה מהעשייה שלך היום בפייסבוק?

צוקרברג: "אתה יודע, יש רגעים שבהם אומרים עלינו שאנחנו הדבר הכי מדהים בעולם, ויש רגעים שבהם אנחנו סופגים ביקורת. אני חושב שיש כמה אנשים שלא מעריכים אותנו, אבל אתה יודע מה? אולי זה נשמע סוטה להגיד את זה, אבל הייתי מעדיף שיעריכו אותי פחות ממה שאני באמת. זה גורם לך ללכת ולהרוויח את מה שמגיע לך ולעשות דברים גדולים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות