אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוקם איגוד לשמירה על זכויות המלצרים צילום: אי פי אי

הוקם איגוד לשמירה על זכויות המלצרים

השבוע הקימה קבוצת פעילים חברתיים איגוד למלצרים, ברמנים ועובדי קייטרינג בניסיון לשים סוף לתופעת הפגיעה בזכויותיהם

12.09.2012, 15:10 | מיקי פלד

קבגוצת פעילים חברתיים הקימה השבוע איגוד למלצרים, ברמנים ועובדי חברות קייטרינג. מייסדי האיגוד מדווחים על מאוות פניות שקיבלו עד כה ממלצרים ברחבי הארץ על הפרה של זכויותיהם כעובדים.

האיגוד פונה אל מלצרים, ברמנים, מארחים ועובדי קייטרינג ומטרתו היא להביא לשיפור תנאי ההעסקה של עובדי ענף המסעדנות, אם באמצעות הסכמים עם המעסיקים ואם באמצעות חקיקה. הפניות וההצטרפות אל האיגוד נעשות באמצעות עמוד הפייסבוק שלו.

התופעה הנפוצה והבעייתית ביותר בצורת ההעסקה של המלצרים היא התשלום החלקי לו הם זוכים. על פי החוק, על בעל המסעדה לשלם למלצר לפחות שכר מינימום, שיכול להיות מורכב מהתשר המתקבל מהלקוחות והשלמה הניתנת על ידי בעל המסעדה, כולל הפרשות לפנסיה, תשלום לביטוח לאומי, דמי הבראה, ימי חופשה ועוד.

אלון-לי גרין, אחד ממייסדי הארגון, אומר כי המציאות שונה מאוד. "ישנם מקומות רבים שבהם המלצרים מקבלים רק את התשר, ללא השלמה לזכויות סוציאליות, ויש מקומות שהתשר אף לא מגיע לרמה של שכר מינימום".

גרין, שבעבר הקים ועד עובדים בסניף של רשת קופי-בין בתל אביב, סיפר כי "בתל אביב יש נוהג שכאשר הלקוח משלם בכרטיס אשראי, בעל המסעדה לוקח אליו 40% מהסכום, למרות שהסועד מעוניין להשאיר אותו למלצר". גרין סבור כי "המצב הרצוי הוא שעל שעת עבודה יינתן שכר עבודה, כשם שמקבל כל עובד בישראל".

בעיה נוספת שמכיר כמעט כל מי שעבד בענף המסעדנות היא של משמרות ההמתנה (סטנד-ביי). במשמרות אלו המלצר או הברמן מוזעק מהבית כדי להוות תיגבור למקרה של עומס, אך בפועל הכניסה לעבודה פעילה יכולה לקחת שעות ארוכות. בזמן הזה, העובד ממתין במסעדה, אך אינו מקבל שכר עבור ההמתנה, בניגוד לחוק שקובע כי עבודה מוגדרת כזמן בו העובד עומד לרשות המעסיק, גם אם רק כממתין להוראות. במקביל, מספר גרין, ח"כ דב חנין החל לגבש קבוצת ח"כים לצורך חקיקה שתמנע חלק מהפרצות באופן התשלום למלצרים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
ענף המסעדנות-מומלץ לא לעבוד בו, אפילו אם זה זמני.
בתור אחד שעבד כמעט שנתיים בעולם המסעדנות, אין ספק שזהו הענף שנמצא ב-"תחתית שרשרת המזון" מבחינת מקומות תעסוקה. זהו הענף שבו העובדים מנוצלים הכי טוב שרק אפשר (מבחינת המעסיק). זהו ענף שמפורסם מאוד בכך שבו המעסיק דורש מהעובדים את המקסימום, אך נותן את המינימום, ואפילו מתחת לזה לעובדים שלו. זהו ענף שבו העובדים כל כך מנוצלים, שלמלצרים\ברמנים יש את העוז (בעצם חוצפה) לרדוף אחרי לקוחות שהשאירו להם שקל או שניים פחות מהמצופה (שזה 10% טיפ). לעניות דעתי, עדיף להתרחק ממקומות העבודה האלו כמה שרק ניתן. שבעלי העסקים יסבלו ממחסור חמור בעובדים, ושאנחנו הלקוחות נפסיק כבר לשפוך טיפים מבלי שום הגיון! אז אולי יחול שינוי. אין שום סיבה לתת טיפ לברמן שבסך הכל הוציא לי בקבוק קולה מהמקרר! בבתי קפה, הברמנים לא מקבלים שקל מהלקוחות שלוקחים טייק-אווי, וזה בסדר גמור. אבל בפאב, כשלא נותנים לברמן\או ברמנית לפחות חמישה שקלים טיפ כי הם הוציאו לי בקבוק שתייה מהמקרר, אנחנו מקבלים מהם פרצופים זעומים ונעלבים, וזוכים מהם להתעלמות למשך שאר הערב. ואני אפילו לא מאשים אותם, הרי המשכורת שלהם מורכבת מהטיפים שלנו, הלקוחות. אם אותו אלון רוצה ליישר בננות, הוא מוזמן ואני מאחל לו בהצלחה.
אורן  |  25.09.12