אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להתחיל מבראשית צילום: לימור רוזיליו

להתחיל מבראשית

חסר מהנדסים? צריך לכוון את התלמידים ללימודי מתמטיקה ופיזיקה כבר בגיל צעיר

19.10.2012, 08:09 | שמואל ברקן

לאחרונה הועלתה יוזמה לחלק מחשבים נייידים וטאבלטים לתלמידים בבתי הספר היסודיים, זאת במטרה לעודד את לימודי המתמטיקה והפיזיקה. כמו-כן, הוחלט באוניברסיטאות להקצות יותר תקציבים לפקולטות להנדסה. כשחשבתי ביני לבין עצמי האם הפתרונות המוצעים נכונים לפתרון בעיית המחסור במהנדסים, הגעתי למסקנה חד משמעית - לא.

בעיית המחסור במהנדסים מעוררת פרדוקס מעניין. מחד, ההייטקיסטים בחברה נחשבים למצליחנים, לבעלי הכנסה גבוהה מהממוצע ולמודל לחיקוי. מאידך, מחקרים ונתונים מראים, כי הנוער לא נמשך ללמוד את המקצועות הריאליים, וכי מדי שנה יורד הביקוש ללימודי ההנדסה והמתמטיקה בישראל. השאלה המתבקשת היא, מדוע וכיצד ניתן לפתור את הפרדוקס?

לכולם ברור שההייטק הוא הקטר של הכלכלה הישראלית ושהדלק של הקטר הם המהנדסים שהביקוש להם גדול מההיצע. תמוה בעיני כיצד נוהגים רובנו לחזור על המנטרה שאין מספיק בוגרי אוניברסיטאות במקצועות ההנדסה, שאין מספיק תלמידים בתיכון שלומדים מתמטיקה ופיזיקה, שאין מספיק חינוך טכנולוגי ושבכלל מערכת החינוך אשמה. תלונות ותירוצים יש למכביר, אך מה באמת ניתן לעשות כדי שלא נצטרך גם בשנה הבאה לחזור על אותן המנטרות?

עיקר הכלכלה מורכבת ממוצרים ומוצרים הם פועל יוצא של טכנולוגיה. הטכנולוגיה, אם כן, היא המפתח לגידול הכלכלי. אחד האלמנטים שמייצרים צמיחה כלכלית הוא חינוך, ולכן אני סבור, כי קיים כאן כשל של מערכת החינוך בדרך שבה היא "משווקת" לתלמידים, כבר בכיתות הנמוכות, את מקצועות המתמטיקה והפיזיקה.

מתמטיקה. במדינת ישראל אין מספיק חינוך טכנולוגי, צילום: shutterstock מתמטיקה. במדינת ישראל אין מספיק חינוך טכנולוגי | צילום: shutterstock מתמטיקה. במדינת ישראל אין מספיק חינוך טכנולוגי, צילום: shutterstock

הילדים שניגשים ללמוד את המקצועות הריאליים לא באמת מבינים מדוע הם לומדים את המקצועות הללו, למי זה תורם, ולמה זה חשוב. החינוך חייב להתחיל מבראשית. כבר בשלב המוקדם יש לעשות חיבור בין המתמטיקה והפיזיקה לבין תחום המאקרו-כלכלה. יש ללמד את הקשר ליצוא, לצמיחה כלכלית, לתחרות ולחדשנות. חשוב לקשר את נושא הטכנולוגיה למוצרים, לשירותים, לשכר, לרמת חיים ובעצם לכל תחומי החיים שכל כך תלויים בפיתוח טכנולוגי. יש להסביר שצמיחה כלכלית ורמת חיים נוצרים מקניין רוחני ושקניין רוחני נוצר מלימודי מתמטיקה ופיזיקה.

אם נחנך כבר מהגיל הרך את הילדים לחשיבות הטכנולוגיה והקשר בינה לבין הגידול הכלכלי, הם ילמדו עד כמה הם יכולים להצליח ולתרום יותר למדינה, יצברו ידע בסיסי שיאפשר להם להשתלב בחברה שיש בה צמיחה כלכלית, וכך הם יגדלו להיות מובילי החברה והכלכלה.

המחנך של הכיתה צריך להסביר לתלמידים הצעירים שלבני אדם יש צרכים רבים ומגוונים ומי שרוצה לחיות ברמת חיים גבוהה, וגם לתרום לצמיחה כלכלית ברמה לאומית, צריך ללמוד מתמטיקה ופיזיקה. את הדלק לקטר יש להכין מבעוד מועד, סוף מעשה במחשבה תחילה. יתרה מזו, גם אנשים שלא יעסקו במישרין בתחומים טכנולוגיים יידרשו להבין ולהטמיע את המוצרים הטכנולוגיים בחיי היום יום, כמו בשימוש ברכב חכם ועד להפעלת בית חכם ובכלל.

הכותב הוא מנכ"ל משותף בפריסקייל ישראל, ודירקטור שיווק ומכירות במזרח התיכון ואפריקה

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
תגובה מעניינת - כולם להיכנס
אני הנדסאי מכונות. עוסק בתחום העיבוד השבבי. המשכורת אמנם די בינונית (מגרד את ה 6.5 - 7) אבל מקומות העבודה לרוב מציעים הטבות רבות, יש אפשרות לעבוד בחו"ל. אני לא מבין למה לא מחנכים ילדים לעסוק במקצועות הטכניים ואז להמשיך למחקר ופיתוח. אני חושב שהתנאי לקבלה לאוניברסיטאות חייב להיות תעודת בגרות ושנתיים ניסיון במקצוע טכני.
דרור כהן  |  20.10.12
4.
הילדים של היום חשופים להרבה יותר מידע ממה שהיה לך (ולי) בילדותנו
לימודים מהקשים שיש, עבודה שוחקת - שעות רבות בכלוב מול מחשב, בשנים שמרוויחים טוב משלמים יותר מדי מס הכנסה שלא חוזר אליך בשנים של אבטלה (כל כמה שנים יש משבר ופיטורין ומעל גיל 40 אף אחד לא מדבר אתך). גם בארה"ב חצי (!) מתלמידי ההנדסה הם בכלל זרים. אמריקני שמכבד את עצמו לא לומד הנדסה. זה רע לכלכלה (לכל מי שאוכל מהצלחת שהמהנדסים ממלאים) אבל כנראה טוב לאמריקאים. לפני 10 שנים שסיפרו לי מה הולך בארה"ב לא הבנתי שזה גם יגיע אלינו, כמו כל מגמה.
מהנדס זה בסה"כ פועל עם דיפלומה  |  20.10.12
לכל התגובות