אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זה הזמן לקנות רכב? המחירים יורדים לקראת שינויי הרגולציה ב-2013

זה הזמן לקנות רכב? המחירים יורדים לקראת שינויי הרגולציה ב-2013

חברות הליסינג תקועות עם עשרות אלפי מכוניות חדשות לחלוטין שיבואני הרכב "דחפו" להן בחודשים האחרונים. המכוניות האלה חייבות להימכר לפני שהלקוחות יפנימו שמשנה הבאה הם לא יצטרכו לרכוש רכב שבעליו הראשון היה חברת ליסינג

22.09.2012, 14:15 | תומר הדר

ענף הרכב נמצא בימים אלה בסוג של "לימבו", כלומר תקופה של חוסר ודאות קשה לנוכח מספר שינויים רגולטורים גדולים שעתידים להתרחש כבר בתחילת השנה הבאה. רשימת השינויים הרגולטוריים מוכרת היטב וכוללת, בין היתר, את כניסתו של מתווה מיסוי ירוק חדש, היתר לחברות הליסינג למכור מכוניות "אפס קילומטר" ללקוחות שיהיו בעליהן הראשונים של המכוניות (בניגוד לרישום של יד שניה כיום) ופתיחה של שוק היבוא האישי, שתהפוך את התהליך לפשוט מתמיד.

לנוכח כל כאלה, שלא לדבר כמובן על מצב כלכלי לא מזהיר, נתקעו יבואני רכב רבים עם מלאים בלתי מבוטלים של מכוניות שצריכות להימכר, מה שמדרבן את יבואני הרכב לצאת בשלל מבצעים שהשנה מציעים הנחות שהן באמת חסרות תקדים. כך לדוגמה השבוע פורסם ב"כלכליס"ט כי בחברת הליסינג שלמה SIXT ניתן לרכוש סובארו VX, רכב כביש שטח שרק הוצג לאחרונה במחיר שמשקף הנחה של 23 אלף שקלים מהמחירון הרשמי של היבואן. הסובארו נמסרת ללקוח כנהוג עם אפס קילומטרים ויד אחת ברישיון: זו של חברת הליסינג, אך ההנחה שניתנת על הסובארו היא הרבה יותר גדולה מהמקובל בשוק.

סובארו VX. מבצעי הנחות סובארו VX. מבצעי הנחות סובארו VX. מבצעי הנחות

מדוע ההנחות כה אגרסיביות על רכבים אלה? כיום חברות הליסינג ניצבות בפני מהפך: בקרוב המכוניות שהן ימכרו כבר לא יהיו "יד ראשונה מליסינג" אלא יד ראשונה-כלומר הלקוח יהיה בעליו הראשונים של הרכב ואף אחד לא יוכל לדעת שהרכב אי פעם חלף בחברת ליסינג. אך עד שזה יקרה חברות הליסינג תקועות עם עשרות אלפי מכוניות חדשות לחלוטין שיבואני הרכב "דחפו" להן בחודשים האחרונים. המכוניות האלה חייבות להימכר לפני שהלקוחות יפנימו שמשנה הבאה הם לא יצטרכו לרכוש רכב שבעליו הראשון היה חברת ליסינג. מסיבה זו ההנחות שמציעות חברות הליסינג כיום על רכבי אפס קילומטרים הפכו אגרסיביות במיוחד.

יבואני הרכב גם לא שוקטים על השמרים, אך פעילויות המכירה האגרסיביות נעשות בהיחבא במקרים מסוימים ועוברות "הכשר" במקרים אחרים. ראשית, תחת פני השטח מוכרים יבואני הרכב מכוניות חדשות לחלוטין באמצעות שלל סוחרי רכב. קוראים חדי עין באזור חיפה והצפון לא יתקשו להיתקל ברכבים חדשים לחלוטין שנמכרים בכפרי הגליל, כאשר מלאי המכוניות המוצע גדול במיוחד וסוחר הרכב מתחייב כבר בטלפון לפנות אל יבואן הרכב ולהשיג כל רכב בו הלקוח יחפוץ. במקרים אחרים בשבועות האחרונים החליטו יבואני רכב ש"אם אינך יכול להביס אותם, עדיף שתצטרף אליהם" והודיעו לחברות ליסינג שביכולתן למכור "תחת השולחן" מכוניות חדשות גם בלי שאלה ירשמו על שם חברת הליסינג. כלומר, חברת הליסינג נרשמה באופן זמני כסוכנת של יבואן הרכב ומכרה מכוניות חדשות ללקוחות כאילו קנו אותן ממש מסוכנות היבואן. וישנם כמובן גם המבצעים וימי המכירות הרבים שכמעט כל יבואני הרכב מקיימים.

האם המצב הזה טוב לצרכן? מחד, ניתן לטעון שקיימת כאן בעיה, ואכן יש כאן תרחיש שחושף את ענף הרכב במערומיו: מחירי המכוניות בישראל מנופחים מעבר לכל פרופורציה במקרים רבים ובתקופות כאלה של מכירות אגרסיביות הלקוחות מקבלים סוף סוף מושג בכמה אפשר למכור את המכוניות החדשות באמת. בנוסף, כל ההנחות האגרסיביות הללו אמורות להשפיע על שוק המשומשות, קרי להביא לירידת מחירים במחירון, אך הדבר בקושי קורה ולכן תקופות כאלה יוצרות "פקק" בשוק המשומשות. אחרי הכול, מי ירצה לרכוש מכונית משומשת בת שנתיים כאשר יבואן רכב מוכר דרך חברת ליסינג או במבצע מיוחד את אותה המכונית בהנחה של מעל 15 אלף שקלים. מאידך, אפשר גם לטעון שהתרחיש הזה טוב לצרכנים. אחרי הכול, מי לא רוצה לקנות מכונית חדשה במחיר מוזל? הבעיה היא שלצרכן הישראלי יש זיכרון קצרצר. בינואר הקרוב מחירי הרכב יעלו ואנחנו לא נוכל לעשות דבר בנושא.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה