אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הדלק דורשות: "גורם אובייקטיבי יקבע את מרווח השיווק" צילום: shutterstock

חברות הדלק דורשות: "גורם אובייקטיבי יקבע את מרווח השיווק"

פז, דלק ודור אלון העלו את הדרישה בדיון בעתירה המתוקנת שהגישו לבג"ץ. מרווח השיווק הופחת לפני שנה ב-25% ועומד כעת על 63.6 אגורות לליטר

23.09.2012, 18:16 | חן פונדק

דור אלון, פז ודלק חוזרות להילחם על מרווחי השיווק: בדיון שני בנושא מרווחי השיווק שהתקיים היום (א') בבג"ץ, הציגו חברות הדלק את עתירתן המתוקנת ובה דרישה למנות גורם חיצוני ואובייקטיבי שימליץ לבית המשפט מה ראוי להיות מרווח השיווק.

לטענת העותרות, המדינה טעתה בבדיקתה הקודמת. למעשה דורשות חברות הדלק לא רק להעלות חזרה את מרווח השיווק לגובהו לפני ההורדה, אלא שיש להעלותו יותר מכך.

מרווח השיווק מהווה חלק ממחיר הבנזין לצרכן, ומתעדכן פעמיים בשנה, ב-1 באפריל וב-1 באוקטובר, על פי צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.

לפני שנה נכנסה לתוקף החלטת המדינה להוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק ב-25%, מ-70.2 אגורות ל-58.9 אגורות לליטר, ללא מע"מ, בעקבות המלצת ועדת המחירים הבינמשרדית המשותפת למשרד האוצר ולמשרד האנרגיה והמים, שבמהלכה המדינה ניסתה להבין את מבנה העלויות של חברות הדלקים בכלל ושל ארבע מובילות השוק - פז, דלק ישראל, סונול ודור אלון - בפרט.

תחנת דלק של דור אלון. החברות טוענות כי הורדת מרווח השיווק הנחיתה מכה קשה על הענף, צילום: דורון גולן תחנת דלק של דור אלון. החברות טוענות כי הורדת מרווח השיווק הנחיתה מכה קשה על הענף | צילום: דורון גולן תחנת דלק של דור אלון. החברות טוענות כי הורדת מרווח השיווק הנחיתה מכה קשה על הענף, צילום: דורון גולן

הנתונים ששימשו את הוועדה היו מ-2007, ובספטמבר 2011 פנו חברות הדלק לבג"ץ בטענה כי ההוצאות של חברות הדלק עלו רבות מאז אותה שנה. בית המשפט דרש מחברות הדלק להעביר לוועדה נתונים עדכניים לגבי השנים 2010-2009. באפריל הועברו המלצות מעודכנות של ועדת המחירים להעלות את מרווח השיווק ל-63.6 אגורות לליטר, עלייה של 5 אגורות, וזו נכנסה לתוקף ביוני האחרון. משרד האנרגיה הסביר אז כי עבודת הוועדה התחשבה בעליית מחירים הכוללת עליית שכר המינימום, הוצאות תחזוקה בשל גידול במספר התחנות בהפעלה והגברת האכיפה הסביבתית.

חברות הדלק: הענף ספג מכה קשה

חברות הדלק לא הסתפקו בעלייה, שכן טענו כי הורדת מרווח השיווק הנחיתה מכה קשה על חברות הדלק והובילה להפסד שמוערך ב-250 מיליון שקל בשנה לענף. כמו כן טוענות החברות כי מדובר במהלך פופוליסטי במקום להוריד את המסים, שכן חלקו של מרווח השיווק ביוני עמד על 9% ממחיר הדלק, ועומד כיום על 8%, בעוד הבלו והמע"מ יחדיו הינם יותר מ-50% ממחיר הדלק. מנגד טוען משרד האנרגיה והמים כי בשנים 2010-2002 עלה מרווח השיווק בשיעור מצטבר של 42%, בעוד שהמדד עלה בתקופה זו ב-16.5% בלבד.

החברות דור אלון, פז ודלק הגישו ביוני עתירה מתוקנת לבג"ץ וטענו כי לא רק שהמדינה צמצמה ברבע את רווחיהן ממכירת בנזין, היא גם מסרבת לאפשר להן להעלות את מחירי הבנזין שמקבלים ציי הרכב בבעלות המדינה.

סונול לא הגישה עתירה מתוקנת כי לדעתה יש במקום לתבוע את המדינה תביעה כספית בבית משפט אזרחי ולא בבג"ץ. ההערכה היא כי בעוד כחודש יחליט בית המשפט האם לדחות את העתירות או לקבלן ולמנות גורם חיצוני לבחינת הנושא.

תגיות