אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכונת ההפרטה: פיקוח על היישום צילום: נמרוד גליקמן

מכונת ההפרטה: פיקוח על היישום

המדינה מפריטה גם את הפיקוח על השירותים שהופרטו, ומאבדת את שליטה על איכות השירות לציבור

27.09.2012, 06:59 | שאול אמסטרדמסקי

מה הופרט? הפעלת יום חינוך ארוך לבני 3–9, כולל הפיקוח על יישום המהלך, שירות שאמור להינתן על ידי משרד החינוך.

הסטטוס: בימים אלה פרסם משרד החינוך מכרז ענק למציאת קבלן שיעסיק את המורים והצוותים החינוכיים שייתנו לילדים שיעורי העשרה.

המשמעות: שיעורי ההעשרה המדוברים אמורים להינתן לאחר תום הלימודים ועד השעה 16:00. בשנת הלימודים הקרובה צפויים ללמוד במסגרת התוכנית 240 אלף ילדים בעלות של 900 מיליון שקל, והפרויקט צפוי להתרחב בשנים הבאות. בכל מקרה, זו לא הפרטה קלאסית, כיוון שאין מדובר בהעברת שירות שניתן על ידי הממשלה לגורם פרטי. מדוע? מהסיבה הפשוטה ששירות כזה מעולם לא ניתן על ידי הממשלה.

גן ילדים, צילום: אלעד גרשגורן גן ילדים | צילום: אלעד גרשגורן גן ילדים, צילום: אלעד גרשגורן

הביקורת: על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, "בין ההשלכות השליליות של העסקת עובדי הוראה באמצעות גופים פרטיים, אפשר למנות פגיעה באפשרות הפיקוח והבקרה על איכות ההוראה ועל איכות החינוך שמקבלים התלמידים, לצד פגיעה בזכויותיהם של המורים המועסקים בדרך זו ופגיעה בשוויון ההזדמנויות לתלמידים".

לבד מזאת, כפי שמציין הדו"ח, "חלק ניכר מתפקידי הפיקוח מוטלים על הקבלן עצמו. למרות ההיקף הגדול של התוכנית, למשרד החינוך לא התווספו תקני פיקוח וגם לא תקציבים לצורך פיקוח".

הכשל האפשרי: הקבלן שיזכה במכרז הוא גם זה שיפקח על יישומו, דבר שטומן בחובו ניגוד עניינים מובנה.

המדינה נפרדה מהפיקוח על קווים מופרטים

מה הופרט? הפיקוח על חברות התחבורה הציבורית - אגד, דן והחברות הפרטיות שמפעילות קווים שהופרטו. השירות הזה היה בעבר באחריות משרד התחבורה.

הסטטוס: חברת ריבה יחזקאל ושות' זכתה כבר פעמיים במכרזים שפרסם משרד התחבורה, ומעניקה זה שמונה שנים את השירות למדינה.

המשמעות: עובדי הקבלן של ריבה יחזקאל מקיימים ביקורות סמויות בקווים של חברות התחבורה הציבורית כדי לוודא שהן עומדות בדרישות משרד התחבורה בנושאים כמו תדירות הנסיעות ומספרן. בשנת 2011 הוטלו על החברות קנסות של 17 מיליון שקל בעקבות הביקורות הללו. המדינה משלמת לריבה יחזקאל כ־40 מיליון שקל בשנה.

אוטובוסים של חברת מטרופולין , צילום: צביקה טישלר אוטובוסים של חברת מטרופולין | צילום: צביקה טישלר אוטובוסים של חברת מטרופולין , צילום: צביקה טישלר

הביקורת: במאי האחרון דנה ועדת הכלכלה של הכנסת במה שזכה לשם "שירותי הבקרה על יישום הסכמי המפעילים בתחבורה הציבורית". הח"כים נדהמו לגלות שמשרד התחבורה הפריט את הפיקוח על חברות התחבורה וכי הפיקוח נעשה על ידי חברה חיצונית.

החלק המוזר בכל הסיפור הוא שהחברה שמבצעת את הביקורת על חברות התחבורה הציבורית מעבירה את דו"חותיה לחברה פרטית אחרת, חברת עדליא, שמנהלת עבור משרד התחבורה את הרפורמה בתחבורה הציבורית - שם אחר להליך הפרטת התחבורה הציבורית. במילים אחרות, יש כאן משולש של הפרטות: ראשית הפריטו את התחבורה הציבורית, שנית הפריטו את תהליך הפרטת התחבורה הציבורית, ושלישית הפריטו את תהליך הביקורת על הפרטת הפרטת התחבורה הציבורית. טוב שמשרד התחבורה עוד עושה משהו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הוצאת הפיקוח למיקור־חוץ "מאפשרת למשרד גמישות רבה בניצול התקציב העומד לרשותו" וכן מאפשרת "הפעלת מספר רב של בקרים המועסקים בהתאם לצורכי המשרד". במילים אחרות, אין למשרד מספיק תקציב כדי להעסיק פקחים כעובדי מדינה, אז אין מנוס מהעסקתם כעובדי קבלן.

הכשל האפשרי: לא בטוח שמשרד התחבורה יכול לדעת שהפיקוח טוב.

תגיות