אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המיליארד הבאים: פייסבוק רוצה להחליף את האינטרנט צילום מסך: facebook

פרשנות

המיליארד הבאים: פייסבוק רוצה להחליף את האינטרנט

עם מספר עצום כזה, תנסה הרשת החברתית להפוך לכלי המרכזי באמצעותו בני אדם מגלים מידע ומתקשרים. מי בכלל צריך את האינטרנט כשהתמונות, החברים והמשחקים מרוכזים כולם במקום אחד?

04.10.2012, 14:29 | עומר כביר

מיליארד משתמשים פעילים זו לא סתם אבן דרך: זה כוח, כוח עצום שהופך את פייסבוק לאחת הפלטפורמות החזקות בעולם. פייסבוק כבר הוכיחה את עוצמתה עם השקת כפתור הלייק ביולי 2010, שתוך זמן קצר חדר כמעט לכל אתרי התוכן ברשת ושינה מהיסוד את אופן הפצת התכנים ברשת. ואז היו לה רק כחצי מיליארד משתמשים.

השאלה היא מה יכולה עתה פייסבוק לעשות עם הכוח העצום שעומד לרשותה, אילו עוד שינויים היא יכולה ליזום ברשת בעזרת יותר ממיליארד משתמשים. מוצר חדש שתשיק החברה, למשל, סביר שיזכה תוך יממה למאה מיליון משתמשים, ואם יהיה מוצלח יצבור בתוך זמן קצר מאות מיליונים.

פייסבוק: מקשרת בין אנשים, פלטפורמה עולמית לתוכן ומידע, איור: ליאב צברי פייסבוק: מקשרת בין אנשים, פלטפורמה עולמית לתוכן ומידע | איור: ליאב צברי פייסבוק: מקשרת בין אנשים, פלטפורמה עולמית לתוכן ומידע, איור: ליאב צברי

מנגד, מוצר לא מוצלח או בעייתי ייצור תגובה זועמת של מאות מיליוני משתמשי פייסבוק כועסים, שבוודאי לא תעשה טוב ליחסי הציבור ולמניה של החברה; קחו דוגמה את המקרה האחרון בו הודעות פרטיות של משתמשים נחשפו לעיני כל בעקבות המעבר לטיימליין החדש (במקרה זה, באשמת המשתמשים).

המטרה: פלטפורמת מידע עיקרית לאנושות

לאילו תחומים יכולה פייסבוק לנתב את מיליארד החברים בה? מוצר מתבקש הוא מנוע חיפוש מתקדם, שידע לסנן תוצאות בהתאם לפעילות המשתמש וקשריו החברתיים (למשל, לתעדף קישורים לאתרים בהם ביצע המשתמש לייק בעבר). לאור העובדה שגוגל השיקה מתחרה משלה לפייסבוק, נראה אך מתבקש שפייסבוק תנקום ותנסה לפגוע במוקד הפעילות העיקרי של החברה.

כל המידע שתרצו, במקום אחד. אינטרנט? עזבו. יש פייסבוק, צילום: shutterstock כל המידע שתרצו, במקום אחד. אינטרנט? עזבו. יש פייסבוק | צילום: shutterstock כל המידע שתרצו, במקום אחד. אינטרנט? עזבו. יש פייסבוק, צילום: shutterstock

אבל מהלך מעניין יותר הוא להפוך את פייסבוק לפלטפורמת צריכת המידע ויצירתו העיקרית, אולי אף הבלעדית, של המשתמש. כל התשתית למהלך כזה כבר מוכנה: אתרי התוכן הגדולים כבר פעילים בפייסבוק ומקשרים לכתבות שלהם, פלטפורמת המפתחים מאפשרת יצירת אפליקציות רבות הרצות בתוך הרשת החברתית, וחנות האפליקציות החדשה מספקת גישה נוחה אליהן.

במאמץ לא רב יכולה פייסבוק ליצור תשתית שתקיף את כל תחומי הפעילות הדיגיטלית של המשתמשים, שכבר עכשיו מבצעים בה חלק ניכר ממנה. למה לגלוש לאתרים אחרים כשבמאמץ לא רב אפשר להביא את התכנים שלהם במלואם לתוך פייסבוק - היום שבו נראה גופי תוכן שקיימים רק ברשת החברתית, בלי אתר או בלוג חיצוני, כנראה אינו רחוק. למה לכתוב בוורד או בגוגל Docs אם אפליקציה פשוטה תאפשר ליצור מסמכים בפייסבוק - ולשתף בקלות עם חברים. מנוע החיפוש האפשרי ושירות המייל הקיים (אך הלא מקודם) רק יוסיפו למגמה זו.

שליטה לא מוגבלת על המידע שלכם

אם פייסבוק רוצה, באמצעות המהלכים הנכונים היא יכולה להפוך לא רק לאתר העיקרי שדרכו מיליארד אנשים מגלים מידע ומתקשרים, אלא גם יוצרים תוכן, משחקים, שומרים מידע ועוד - גן סגור שמכיל לכאורה את כל מה שהגולשים צריכים. מדובר במהלך קשה, אך לא בלתי אפשרי - בחזיתות רבות כבר רשמה פייסבוק הצלחה או התקדמות משמעותית (איפה אתם שומרים את התמונות שלכם?), ואם תרצה תוכל לשכנע חלק ניכר ממיליארד החברים בה להעביר אליה עוד כמה מהפעילויות הדיגיטלית שלהם.

ואם זה יקרה, ופייסבוק תשלוט באמת ובתמים במרבית ההבטים של החיים הדיגיטליים של מאות מיליוני אנשים, ותוכל באבחת כפתור להעלים מידע זה או אחר או לנתק משתמש מסיבה זו או אחרת, אז תהיה סיבה אמיתית לפחד ממנה.

תגיות