אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפל שוב עוקבת אחריכם

אפל שוב עוקבת אחריכם

למרות שאפל נתפסה בעבר עוקבת ומשתמשת במידע של לקוחותיה, הלקח כנראה לא הספיק לה. דיווח מגלה כי במערכת ההפעלה החדשה של אפל הוטמעה יכולת מעקב של המשתמש לטובת המפרסמים

12.10.2012, 19:06 | רפאל קאהאן

אפל כבר נתפסה בעבר עוקבת ומשתמשת במידע של ועל לקוחותיה, אולם נראה כי השערוריה הקודמת כנראה לא הספיקה לה. דיווח של ה"ביזנס אינסיידר" מגלה כי במערכת ההפעלה החדשה של אפל הוטמעה יכולת מעקב בלי אישור של המשתמש, מדובר על יכולת שניתנת לכיבוי, אך הדרך לבצע זאת כמו גם היכולת עצמה הוצנעה ביסודיות בידי החברה.

קראו עוד בכלכליסט

לפני כן אפל עשתה כל מה שביכולתה על מנת לעקר את היכולת הזו, בין השאר על ידי מניעת הגישה של מפתחי אפליקציות ל-UDID שהוא המספר הסידורי שצרוב בכל מכשיר נייד של החברה. כך יצא שבחודשים האחרונים, לקוחותיה של אפל נהנו מסביבה (כמעט) נטולת מעקב של מפרסמים.

אולם כל זה כאמור הינו נחלת העבר, אפל משתמשת בטכנולוגיית מעקב חדשה שנקראת IFA או IDFA. ה-IDFA מיועדת לכלל המפרסמים ואילו ה-IFA מוגבלת למפרסם ספציפי. ניתן להקביל את הטכנולוגיה הזו למעין Cookie עקשנית שקשה מאוד למחוק או לחסום.

האייפון יודע היכן אתם נמצאים ולאן אתם גולשים, צילום: אוראל כהן האייפון יודע היכן אתם נמצאים ולאן אתם גולשים | צילום: אוראל כהן האייפון יודע היכן אתם נמצאים ולאן אתם גולשים, צילום: אוראל כהן

היתרון הגדול למפרסמים של ה-IDFA ביחס לשיטת הזיהוי הקודמת, הוא שב-UDID המידע על בעל המכשיר לא היה משתנה, כך שאם הייתם מוכרים למשל את האייפון שלכם למישהו אחר, המידע שהמפרסמים היו מקבלים היה מתערבב עם המידע שלכם והיה נהפך לחסר ערך.

פירוש השם IFA הוא "identifier for advertisers." זהו מעין מספר רנדומלי המשוייך למכשיר שלכם. המספר זמני וניתן לחסום אותו. כאשר אתם גולשים לאתר או משתמשים באפליקציה, המערכת מעבירה לשרת פרסום את ה-IFA שלכם וכך משווה את הנתונים הקיימים עם העדפותיכם. למשל, אם אתם גולשים לאתרים למכירת מכוניות, המערכת תסיק שאתם מחפשים לקנות מכונית ותגביר את החשיפה שלכם לפרסומות למכוניות.

חשוב יותר, המפרסמים יוכלו לעקוב אחר ההתנהלות שלכם ויהיו מסוגלים לדעת אם הפרסומת הביאה להשלמת העסקה. למרות הכל, מערכת ה-IFA אינה יודעת לזהות אתכם באופן אישי, היא מסתפקת באיסוף הנתונים ושליחתם למפרסמים.

התכונה הזו עברה מתחת לראדר של רבים מהמשתמשים פשוט בגלל הסיבה שההפעלה והכיבוי שלה נעשים דרך לשונית ההגדרות "כללי" ולא דרך לשונית ה"פרטיות" כמצופה. מערכת iOS 6 מגיעה עם היכולת הזו מופעלת, כך שאם תרצו לכבות אותה תצטרכו לבצע את הפעולות הבאות: היכנסו ל"הגדרות", משם ללשונית ה"כללי" ומשם לאפשרות "הגבל מעקב פרסום" והעבירו את האפשרות ל"הפעל". השיטה הזו מבלבלת מפני שעל מנת לכבות את המעקב יש להצע "הפעלה", זו כנראה עוד דרך לבלבל את המשתמשים ולשמור על המעקב פעיל אצל רובם.

"זהו פתרון אלגנטי ופשוט" מסביר מנכ"ל חברת הפרסום "Mobile Theory", סקוט סוונסון, "הדבר הגדול במערכת הזו הוא שהמעקב פעיל כברירת מחדל, כך שאנחנו מצפים שרוב האנשים פשוט ישאירו אותו כך" הוא מוסיף.

תגיות