אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלכוד של תשובה מול הבנקים צילום: אוראל כהן

המלכוד של תשובה מול הבנקים

התנהלותם המרוככת של הבנקים במו"מ מול דלק נדל"ן עלולה להשתנות עם הפיכתה לפרטית

15.10.2012, 08:30 | לירוי פרי

השתלטות הבנקים הזרים על פורטופוליו החניונים של דלק נדל"ן בבריטניה מעמידה את הבנקים בישראל במבוכה. בעוד ש־RBS ובלאקסטון מובילים מהלך קשוח, ארבעה מתוך חמישה מלווים ישראליים - לאומי, פועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט ומרכנתיל - עושים את דרכם ל'מספרה' של תשובה, כשרובם נתנו את הסכמתם העקרונית.

לא ברור כיצד הבנקים החזקים ביותר מתקפלים במאבק זה. עד לפני כחודשיים, כשעוד דובר על הסדר חוב מול דלק נדל"ן הציבורית, היה יכול תשובה לטעון כי החוב הוא גם של הציבור. אלא שב-27 לספטמבר נפל דבר - נחתם הסדר חוב שקבע כי דלק נדל"ן תהפוך לחברה פרטית של תשובה.

הפרט "השולי" הזה, הפיכתה מחברה ציבורית לחברה פרטית, הדליק מיד נורה אדומה אצל בכיר בחטיבה העסקית של אחד מן המלווים הישראלים שהסביר כי "אם דלק נדל"ן הופכת לפרטית, זה משנה את הכללים וההתנהלות מול החברה תהיה שונה מדרך ההתנהלות מול חברה ציבורית". במלים אחרות, כעת כשמדובר בהתנהלות ישירה מול תשובה, הרבה יותר קל לבנקים להציב אולטימטום: תביא את הכסף או שנסגור לך את הברז.

תספורת של 40% ללאומי

בנק לאומי נחשב, לכאורה, לנושה מובטח של דלק נדל"ן שכן גובה הבטוחה שעומדת לרשותו - פרויקט המלונאות והמסחר חוף הכרמל - מוערך בספרי החברה בכ־280 מיליון שקל. אם כך, גובה הבטוחה גבוה משמעותית מהיקף החוב (248 מיליון שקל). אך לאומי, בניגוד ל־RBS ובלאקסטון, מנהל מו"מ מול דלק נדל"ן סביב החזר של כ־150 מיליון שקל בלבד - תספורת של 40%. כנראה שלאומי לא פועל כך מטעמים פילנתרופים, אלא מתוך הערכה שפרויקט חוף הכרמל לא שווה יותר מ־150 מיליון שקל. אם כך מדוע בספרי דלק נדל"ן רשומה ההשקעה ב־280 מיליון שקל, בשעה שלא ניתן למצוא לה קונה אפילו במחצית מהסכום?

למרות התנהלות זו, כעת הפיכתה של דלק נדל"ן לפרטית עלולה לטרוף את הקלפים ולגרום ללאומי להקשיח עמדות.

לאן נעלמו הביטחונות?

 

אם נראה היה כאילו שניים מתוך חמשת הבנקים - דיסקונט והפועלים - הצליחו לחמוק מהתספורת בזכות שעבודים חזקים הגבוהים משווי החוב, הרי שמשמעות החבטה שספג תשובה בסוף השבוע - אובדן החניונים באנגליה לידי הבנקים הזרים והספק המרחף מעל עסקת בקינגהם - מצניחים את שווי הבטוחות שעומדות לרשות שני הבנקים. החובות עבור דיסקונט ופועלים עומדים על 213 מיליון שקל ולרשותם עומדות בטוחות הכוללות בין היתר את מניות החברה־הבת DGRE, שנשענה עד כה על שני נכסים עיקריים - פורטפוליו החניונים שמופקע מדלק נדל"ן בימים אלו, ומשרדי בקינגאהם שמניבים כיום תזרים זניח לחברה.

ברור כי ללא פורטפוליו החניונים, מניות DGRE שוות הרבה פחות. במצב הדברים הנוכחי, לא ניתן לשלול אפשרות כי דיסקונט והפועלים יפנו לתשובה כבר השבוע בדרישה למקצה שיפורים במצבת הבטוחות שעומדות עבורם. סירוב מצד תשובה לדרישה שכזאת עלול להטעין את נשק יום הדין של הבנקים - נעילת ברז האשראי בפניו.

החוב עבור מזרחי טפחות מסתכם ב־87.4 מיליון שקל, ובמסגרת הסדר החוב בדלק נדל"ן הוא מתבקש לספוג תספורת שתנוע סביב 50%. החוב מובטח בשעבודים המוערכים בכמחצית מגובה החוב. כעת, כשדלק נדל"ן הופכת לעוד אחת מהחברות הפרטיות של תשובה, למזרחי יש נשק נוסף, וקוראים לו ברז האשראי העתידי לעסקיו הפרטיים.

בנק מרכנתיל, שהחוב עבורו מסתכם בכ־55 מיליון שקל, הוא היחיד שצפוי לצאת ללא פגע, שכן השעבודים עבורו מלאים ואינם מקרב נכסי DGRE המדשדשת.

תגיות