אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי רוצה להיות נהג מירוץ? צילום: אי פי אי

מי רוצה להיות נהג מירוץ?

בימים אלה יוזמה חדשה וראשונה מסוגה בעולם של פורמולה-ישראל ומ.מ.ס.י מאפשרת את הגישה למכוניות, למסלול ולתחרות בעלות לא גבוהה יחסית

15.10.2012, 09:45 | ניצן פלד

בזמן שאתם התרוצצתם מארוחת חג אחת לאחרת, בין הצמתים מלאי האדם של יום כיפור לפקקים של חול המועד סוכות, התרחשה היסטוריה ספורטיבית בישראל – ואחת שכדאי לכולם לשים לב אליה. לא, לא מדובר בהחתמת זר יקר במיוחד למכבי תל אביב (כדורסל, כדורגל, תבחרו אתם), וגם לא בעוד תבוסה מחפירה של נבחרת הכדורגל שלנו. הענף המדובר הוא ספורט מוטורי, וההיסטוריה היא שפורמולה-ישראל נותנת לציבור הרחב הזדמנות להפוך לנהגי מירוץ. 

קראו עוד בכלכליסט

 

הבשורה תצא מישראל?

בשנה שעברה נערך בישראל לראשונה אירוע של מירוצי מכוניות, כשפורמולה ישראל ארגנה באילת סוף שבוע של אירועים מוטוריים תחרותיים. גולת הכותרת שלו היתה מירוץ פורמולה עם מכוניות פורמולה-רנו. אלא שניהול שפגם בתחרותיות ושלא באמת היה פתוח לכלל הציבור (לא מבחינת האפשרות להתחרות ולא מבחינת תמחור גבוה מדי לכרטיסים לאירוע) העיב במקצת על האירוע החגיגי וההיסטורי. אנשי פורמולה-ישראל בשיתוף מ.מ.ס.י (נציגתה בישראל של ה-FIA, מקבילתה של פיפ"א בענף המוטורי) הסיקו את המסקנות, ולקחו את קידום הספורט המוטורי בישראל עוד צעד אחד – משמעותי – קדימה.

בכל מקום אחר בעולם, ועד לאחרונה גם בישראל, על מנת להיכנס לעולם נהגי המירוץ יש לשפוך סכומי כסף גדולים מאוד רק כדי לקבל גישה למכוניות ולמסלולים. בהמשך, גם הטובים ביותר, אלה שמקבלים חוזים בקבוצות מקצועניות, נאלצים לתור אחר חוזי חסות שיעזרו לממן את התחביב היקר – שלא לדבר על להפוך אותו לקריירה.

למרבה השמחה, בימים אלה יוזמה חדשה וראשונה מסוגה בעולם של פורמולה-ישראל ומ.מ.ס.י מאפשרת את הגישה למכוניות, למסלול ולתחרות בעלות לא גבוהה (ביחס לענף) של 349 שקל בלבד בהרשמה שפתוחה לכל מי שמחזיק ברשיון תקף. הנרשמים יזכו להציג את כישוריהם, ול-100 הטובים ביותר מבין הנרשמים תינתן אפשרות לרדת לאילת לקראת המשך המיונים (כולל קורס נהיגה מתקדמת המעניק רישיון נהיגה ספורטיבית). המטרה הסופית היא להתברג בין 10 הטובים ביותר שיזכו להתחרות באירוע פורמולה-ישראל 2 שיתקיים ב-21/12 על המסלול הרשמי, במכוניות המירוץ החד מושביות מדגם פורמולה-רנו.

אצטדיון המושבה. משתמשים בחניון למירוצי מכוניות, צילום: אורן אהרוני אצטדיון המושבה. משתמשים בחניון למירוצי מכוניות | צילום: אורן אהרוני אצטדיון המושבה. משתמשים בחניון למירוצי מכוניות, צילום: אורן אהרוני

אז איך זה עובד?

לטובת העניין שונעו לישראל מספר כלי רכב ספורטיביים מדגם סקודה פאביה 1.2 TSI וכמו כן הוקמו בחניון של אצטדיון המושבה בפתח תקווה שני מסלולים קצרים (400 מטר), טכניים מאוד, המבליטים כישורי נהיגה מתקדמים. הנרשמים מקבלים הזדמנות להתחרות ראש בראש מול נהג אחר (שני המתחרים נוהגים במקביל על המסלולים הזהים) בשלוש קטגוריות (כללית, נשים ומקצועיים, כאלה המחזיקים ברשיון נהיגה ספורטיבית), והמנצח עולה שלב. הודות למדידה אלקטרונית מתקדמת גם המפסידים המהירים ביותר יזכו להזדמנות נוספת לעלות שלב ולנסות להתברג בין ה-100 הטובים ביותר.

ההפקה הקימה מתחם הכולל, מלבד המסלולים, גם טריבונה לצופים (המתחרים יכולים להגיע מלווים בחברים ומשפחה) ואוהל הרשמה מאוורר הכולל כיבוד, שתייה ושמציע מפלט מהשמש. ברקע מתנגנת מוזיקה קצבית שעוטפת את המתחם באווירת הפנינג לכל המשפחה.

"אין פורמט בעולם שמציע אפשרות להתחרות בצורה כל כך אינסטנט. פשוט ככה, בלי להירשם לקבוצה אפילו", אומר אופיר פרנק משיווק פורמולה-ישראל, שמסביר כי לימי הגמר והתחרות באילת יגיעו, מלבד מכוניות הפורמולה-רנו, גם אנשי בית ספר לספורט מוטורי מצרפת שיעזרו בבחירת עשרת הנהגים שיתחרו בסופו של דבר במרוץ הרשמי.

קודם כל - תרבות

אבל עם כל הכבוד לאופי התחרותי של האירוע ולאפשרות שהוא מעניק לנהגים מן השורה להגשים חלום ולהתחרות במכוניות פורמולה, הנקודה החשובה ביותר בכל האירוע הזה היא האפשרות שהוא יקדם ויעזור להטמיע תרבות מוטורית בריאה בקרב נהגי ישראל.

התרבות המוטורית בישראל חולה ומקרטעת. מכת תאונות הדרכים ידועה, ובנוסף, בישראל קיימת סברה עממית כי נהיגת מירוצים ונהיגה בטוחה אינן עולות בקנה אחד. זאת בניגוד גמור להתייחסות שהספורט המוטורי זוכה לה בכל מקום מתוקן בעולם. במקומות הרבים שבהם הספורט המוטורי מושרש בצורה בריאה (ומדובר באחד הענפים הגדולים בעולם בכל הקשור לכמויות צופים ולתקציבי הקבוצות) הוא נתפס ככלי העוזר לקדם בטיחות בדרכים. כללי ואמצעי הזהירות והבטיחות שנהגי מירוץ נוקטים בהם, הכבוד שהם מעניקים לרכב, לדרך ולנהגים אחרים והביטחון העצמי והשליטה ברכב שנהגי מרוץ (מקצוענים וחובבנים כאחד) מפתחים הופכים אותם לנהגים הבטוחיםביותר שאפשר למצוא.

ימי המיונים בפתח תקווה פתוחים כאמור מבוקר עד ערב, ויישארו שם עד עמוק אל תוך דצמבר, קצת לפני סוף השבוע המוטורי המתוכנן באילת. דווקא האווירה המשפחתית שהאירוע מציע, לצד העובדה שהוא פתוח לכל מי שמחזיק רישיון בתוקף ומעוניין (ומסוגל) לשלם את דמי ההרשמה הארציים, יכולים לעזור לקדם תרבות מוטורית בריאה בישראל. במדינה עם בעיית תאונות דרכים, שרואה בנהיגת מירוצים עיסוק מסוכן שנוגד תרבות של נהיגה בטוחה – אין מטרה נעלה מזו לקידום עבור פרומולה ישראל, מ.מ.ס.י וכל מי שקשור לדבר, כולל הציבור הרחב.

"אנחנו שמחים לשתף פעולה עם הטמעת התרבות המוטורית בישראל", הכריז שי מייבסקי, סמנכ"ל החברה לפיתוח פתח תקווה, ביום השקת המיונים לאחר יום כיפור. פרנק משיווק פורמולה-ישראל הוסיף: "שיבואו לכאן אישה ובעל ויתחרו, ושהילדים יעודדו מהטריבונה, או אח נגד אחות. אנחנו רוצים לטפח את דור העתיד ואוהדים צעירים לספורט הזה".

ואם תצליחו לרגע להסתכל מעבר לתועלת הכלכלית שיכולה להיות לפתח תקווה ולפורמולה-ישראל מקידום האירוע, תראו מטרה צודקת ובריאה שבימים אלה מקבלת דחיפה בחניון של אצטדיון המושבה. אתם מוזמנים לעזור לה להתניע.

תגיות