אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העלייה בקניות מחו"ל ברשת לא הורידה את המחירים בישראל צילום: בלומברג

העלייה בקניות מחו"ל ברשת לא הורידה את המחירים בישראל

היקף ההזמנות באינטרנט זינק פי 3 מאז החלטת הממשלה מלפני שנה להרחיב את הפטור ממסים על מוצרים מחו"ל, אך מטרת המהלך טרם הושגה והעסקים המקומיים לא יישרו קו עם המחירים מבחוץ. בינתיים, כמות התלונות על עמלות המכס והשילוח המפתיעות הולכת וגדלה

16.10.2012, 08:15 | רותי לוי

שנה עברה מאז פרסום המלצת טרכטנברג להפחית את מסי היבוא האישי, ושוק ההזמנות מאתרי האינטרנט בחו"ל פורח. מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מספר המשלוחים שהגיעו לישראל ברכישות פרטיות של צרכנים בחנויות אינטרנט בספטמבר 2012 הוא פי שלושה מהמספר שהגיע בספטמבר אשתקד. הנתונים נסמכים על ניתוח של חברת השילוח המהיר הבינלאומית DHL, חושבו לפי נתוני החברה ונתח השוק שלה בשוק השילוח המהיר ואינם כוללים את דואר ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

שאלות ותשובות: איך להתכונן לעמלות מה חשוב לדעת לפני שמזמינים מחו"ל? רותי לוילכתבה המלאה

אחת הנקודות המעניינות שעולות מהנתונים היא שהקפיצה במספר המשלוחים נצפית בשני מועדים - הגל הראשון התרחש בנובמבר 2011, אז החלו פרסומים בדבר ההקלות הצפויות בתשלום המכס, ומספר החבילות הנכנסות לישראל ביבוא אישי באמצעות חברות השילוח המהיר זינק ב־75%, מכ־15.5 אלף חבילות לכ־27 אלף. הקפיצה השנייה חלה בפברואר 2012, עם כניסת התיקונים בתעריפי המכס לתוקף. חברות השילוח המהיר העבירו לישראל באותו חודש 49,150 חבילות שהוזמנו מאתרי אינטרנט בחו"ל - 18% יותר ממספר החבילות שהועברו בחודש הקודם, ופי 3.5 מהכמות שנשלחה לישראל חצי שנה קודם לכן.

אודי שרון, מנכ"ל DHL, סבור כי הצמיחה המואצת עוד לפני כניסת ההטבה לתוקף נבעה מהסיקור התקשורתי הרחב שקיבל הנושא. לדבריו, "ההטבה עצמה לא משמעותית להיקף המשלוחים כמו החשיפה הרחבה שהיא נתנה לאפשרויות הקנייה בחו"ל.

פרופ פרופ' מנואל טרכטנברג, יוזם ההצעה | צילום: אוראל כהן פרופ

"אמצעי התקשורת החלו לפרסם שלל השוואות שהציגו לצרכנים את פערי המחירים הגבוהים בין ישראל לחו"ל ובכל פעם חזרו והדגישו את אפשרויות השילוח ואת האטרקטיביות של ההזמנה מהרשת. בשורה התחתונה המלצות ועדת טרכטנברג יצרו עניין סביב הנושא, כך שאנשים שחשבו להזמין מחו"ל אך חששו לעשות זאת עד אז קיבלו ביטחון".

מסת המשלוחים עוד לא יצרה תחרות מחירים מקומית

התיקון שנכנס לתוקף בפברואר 2011 קבע פטור גורף ממסים לחבילות שערכן נמוך מ־75 דולר, לעומת רף ה־50 דולר שהיה בתוקף עד אז. בנוסף, נקבע פטור ממכס לחבילות שעלותן נמוכה מ־325 דולר. לתיקון הזה ניבאו השפעות מרחיקות לכת. בוועדת טרכטנברג הסבירו כי מסה של צרכנים שיודעים לרכוש מוצרים באינטרנט עשויה ליצור איום על רשתות השיווק הקמעונאיות, והסבירו אז כי "התקווה שלנו היא שעסקים ישראליים שימצאו עצמם חשופים יותר ליבוא אישי יורידו מחירים כי הם רוצים זכות קיום - עד שלא יהיה כדאי לייבא לבד מחו"ל".

ואולם, על אף ההזמנות הגוברות איום ממשי על בעלי העסקים עוד רחוק ממימוש. בדיקת "כלכליסט" על אפשרות יבוא אישי של מגוון מוצרים דרך אתר אמזון מעלה כי הפערים עוד גדולים והצרכנים הישראלים יכולים לקנות ברשת מוצרים רבים בהנחות של עשרות אחוזים לעומת מחירם בישראל (ראו תרשים).

העמלות הנוספות שמפתיעות את הלקוחות

עם זאת, עם עליית היקף ההזמנות כך גדל גם מספר התלונות של המזמינים. מתברר כי לקוחות רבים שמזמינים מאתרים ששולחים את מוצריהם ישירות לישראל באמצעות הדואר או חברות שילוח מהיר בינלאומיות (כמו DHL ,UPS ופדקס) מופתעים לגלות שורות חיוב לא ברורות כאשר המוצר מגיע לידיהם. אגרת ביטחון, אגרת מחשב, דמי הרשאה, דמי הקצאת אשראי, דמי טיפול או דמי עמילות - כל אלה הם מושגים שגורים בפי חברות שילוח, שבאופן לא שירותי אינם מוסברים בחשבוניות שמוגשות ללקוחות עם הגעת המוצר.

הלקוחות מספרים על חיובים גבוהים שיכולים להגיע למאות שקלים, מנפחים את עלות המוצר והופכים את ההזמנה לבלתי משתלמת. הדרך היחידה להימנע מאותן עלויות היא משלוח בדואר רגיל - הטבה השמורה לחבילות פטורות ממסים שמשקלן נמוך מ־2 ק"ג אשר ניתן לאסוף בסניף הדואר ללא תשלום נוסף. עם זאת, בדואר ישראל קיים מסלול משלוחים נוסף הקרוי EMS, שאליו מופנים פריטים החייבים במס וכאלה שמשקלם עולה על ההגבלה של שירות הדואר הרגיל. EMS מתחרה בחברות השילוח הפרטיות וגובה כמותן תעריף נוסף על הטיפול בחבילה.

במסגרת הטיפול בחבילות מפעילות החברות נציג מטעמן המתפקד כעמיל מכס שמשחרר את החבילות, חותם על טפסים, משלם מראש את האגרות והמסים הנדרשים ומחייב את הלקוח על התהליך שכולל לרוב גם את הפצת המשלוח עד הדלת. החברות מתמחרות את שירות העמיל בצורה שונה לפי דרכן, משתמשות במושגים שונים לתאר עמלות דומות, ורובן אינן חושפות את מחיריהן בשקיפות באתרי האינטרנט שלהן.

אם לא די בכך, על כל אלה מרחף גם קנס גבוה בשם "שחרור פרטני", הליך השמור לחבילות יקרות במיוחד או כאלה שכרוכות באישורים מיוחדים, אך אליו מופנות גם כ־3% מהחבילות הרגילות שנופלות בבדיקה מדגמית של המכס. אותן חבילות עוברות מסלול מיוחד שעליו המכס אינו גובה תשלום נוסף, אך הוא גורר את חברות השילוח להוצאה נוספת שעלותה ללקוח מגיעה ל־200–400 שקל.

בסופו של דבר, ללקוח אין הרבה מה לעשות בנושא. גם השוואת מחירים אינה עוזרת, שכן אפשרות בחירה בחברה שתוביל את המשלוח כמעט אינה קיימת ותלויה בהסדר של האתר הזר עם החברה הבינלאומית. כל שנותר ללקוח הוא להתכונן לעלויות ולנסות לקבל הערכה שלהן מראש.

תגיות

29 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

29.
הזמנתי מספר פעמים מחו"ל ותפרו אותי בעמלות ובמכסים. לא תמיד זה משתלם.
בנוסף, לא ניתן להחזיר. אף פעם לא החזרתם ? לא התבלבלם במידה ? גיליתם כי המוצר שרוט ? מקולקל ? אז כשמזמינים בחול, לא ניתן להחזיר, וגם אם כן, זה כבר לא משתלם כלכלית . נחמד להזמין מחול מוצרים של דולר שניים לא יותר. עכשיו כולם יקפצו ויצעקו לשמיים שהם הזמינו בלה בלה..... ואצלהם עבר הכל חלק. אבל שכל אחד יביט בניסיונו העשיר בקניות בישראל ולא ייזכר אם אי פעם הוא החזיר מוצר או שב עוד פעם לחנות כדי להחליף או לקבל זיכוי.
16.10.12
28.
לי היו שתי חוויות הפוכות - אחת חיובית מאד ואחת שלילית
הזמנתי שלט רחוק אוניברסלי יקר ובאמת חסכתי עליו המון כסף. לאחר תשלום המיסים עדיין יצא ב40% פחות מבארץ. לעומת זאת הזמנתי מכשיר סלולרי (שמתחרז עם פטיפון 5), ואכלתי אותה בגדול. עמלות שלא מהעולם הזה לחברת המשלוחים, עיכובים של שבוע במכס סתם והמתנה מייגעת לעמיל מכס אלמוני שיטפל בי כבר.
אמיר רוש , תל אביב  |  16.10.12
לכל התגובות