אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצינזור הראשון של טוויטר

דו"ח טכנולוגי

הצינזור הראשון של טוויטר

טוויטר מצייתת לחוק הגרמני ומעלימה ציוצים של ניאו נאצים, פינטרסט רוצה להיות גן עדן לחדי-קרן וחיות מצוירות מדברות, פייסבוק דוחפת עוד פרסומות, אמזון מגלה שיש כסף במידע שלכם ושיעור מעניין שטייקוני ישראל יכולים ללמוד ממקביליהם בסין

18.10.2012, 14:35 | יוסי גורביץ

ראוס!

בינואר האחרון, עוררה טוויטר מהומה קלה כשהודיעה שמעתה היא תאפשר למדינות להודיע לה אילו ציוצים אסורים בתחומיהן. משתמשים בשאר העולם יוכלו לראות את הציוץ, אבל לא משתמשים במדינה שבה נאסר עליו.

לאחרונה ביצעה טוויטר את הצינזור הראשון שלה: היא צייתה לדרישת משרד המשפטים של המדינה הגרמנית סקסוניה התחתונה, וחיסלה את חשבון הטוויטר של הארגון Besseres Hannover. הארגון הלז מואשם על ידי משרד הפנים של המדינה בהיותו ניאו-נאצי. לידיעת צרכני התקשורת הישראלית: כשעיתונאי ישראלי מדווח לכם על "מפלגה ניאו נאצית" בגרמניה, הוא מגזים או מצ'זבט. מפלגות כאלה אסורות בחוק שם. משתמשים מחוץ לגרמניה יכולים לראות את החשבון של בסרס האנובר כרגיל, בהתאם למדיניות של טוויטר.

הפגנת ניאו-נאצים. לא בטוויטר, בבקשה, צילום: cc by Elvert Barnes הפגנת ניאו-נאצים. לא בטוויטר, בבקשה | צילום: cc by Elvert Barnes הפגנת ניאו-נאצים. לא בטוויטר, בבקשה, צילום: cc by Elvert Barnes

במקביל, הסתבכה טוויטר עם הליגה נגד השמצה בישראל - ארגון זכויות אדם (שהכחיש את השואה הארמנית עד לתקרית המרמרה, ששינתה את דעתו). הארגון טוען שקשה לדווח לטוויטר על ציוצים אנטישמיים. שורה של ציוצים כאלה הופיעה לאחרונה בצרפת תחת ההאשתג "יהודי טוב הוא" - ואם אתם רוצים לדעת מה נכתב שם, רק החליפו "יהודי" ב"ערבי" ולכו למשחק של בית"ר ירושלים נגד בני סכנין.

בטוויטר אמרו שקודם כל, פשוט מאוד לדווח להם על פעילות מגונה בטוויטר - ושהיא מחויבת לחופש הביטוי ועל כן לא מוחקת ציוצים אלא אם הם בלתי חוקיים במדינה בה נכתבו. ככל הנראה שציוצי המחלוקת אכן לא חוקיים: לצרפת יש חוק נוקשה מאד נגד גזענות. בישראל למשל, קל מאוד לפרסם רעיונות גזעניים: פשוט צריך לציין שאתה עוסק בדיון דתי ולא חס וחלילה, בהסתה.

בלי שליליות, בבקשה, אנחנו פינטרסט

 

במסגרת המגמה המגונה של הפיכת הרשת (שחלק מהחן שלה הוא בהיותה פתוחה לכל דעה) למין סופר-דיסנילנד על סמי הרגעה, התחילה פינטרסט לאפשר למשתמשים לדווח על תוכן שמעצבן אותם.

בתמונה: האינטרנט, בעיני פינטרסט בתמונה: האינטרנט, בעיני פינטרסט בתמונה: האינטרנט, בעיני פינטרסט

החברה מאפשרת כעת למשתמשים שלה להחליט שהם לא רוצים לראות יותר פרסומים של אנשים אחרים, שזה סביר לגמרי. אבל היא גם מאפשרת להם כעת להתלונן בפני החברה על משתמשים שעושים, ובכן, דברים שהם לא "חיוביים או מעוררים כבוד".

וואלה. אני יכול להבין איסור על עירום או אלימות, וכמובן איסורים על איומים, תוכן פוגעני וכו', אבל איסור על משהו "לא חיובי"? להלשין על משתמשים שהם פשוט לא אופטימיים מספיק? השתגעתם?

הנה, קחו עוד פרסומות

 

הדו"ח הרבעוני של פייסבוק מתקרב בצעדי ענק, והחברה עושה צעדים נואשים כדי לשכנע את המשקיעים שלה - אלה שנתקעו עם המניות ולא הספיקו, כמו בכירי החברה והמשקיעים המוקדמים שלה, להפטר מהן - שהיא אשכרה תכניס להם כסף. החשש הגדול של פייסבוק הוא מחודש נובמבר הנורא, בו יוכלו גם העובדים מן השורה (ולא רק המקורבים לצלחת) למכור את המניות שלהם; ההערכה היא שכמות מאוד גדולה של מניות תמצא את דרכה לשוק, מה שיוריד עוד יותר את מחיר המניה.

על כן, החליטה פייסבוק אתמול (ד') לפגוע בנו שוב: היא מאפשרת כעת למפתחי אפליקציות לתקוע פרסומות למוצרים המיותרים שלהם (אם הם לא היו מיותרים, לא היה צורך לפרסם אותם, לדעתי) בפיד הסלולרי של המשתמשים. עד כה פייסבוק עשתה את זה בפיד הרגיל שלה; עכשיו התענוג הנדיר מגיע גם לאפליקציה.

בקיצור, היכונו להגעת פרסומות נוספות לפייסבוק - והרבה מהן. עצתי לכם היא להקליק על הפרסומות ואז להתעלם בגסות ממה שהן מציעות. זה יעלה למפרסמים כסף לשווא - ואולי יעזור להם להבין שכדאי להם לעשות משהו טוב יותר עם כספם. מי יודע, אולי כך יהיו לנו פחות פרסומות בפייסבוק יום אחד. 

אמזון בעקבות פייסבוק

פייסבוק, כידוע, בונה את המודל העסקי שלה על יכולתה להפשיט את פרטיותם של בני אדם מעליהם ואז לשכנע מפרסמים שהמידע הזה יכול לתת להם מושג מה המשתמש מעדיף לקנות. יש חברה שיש לה מכרה זהב אמיתי בתחום: אמזון.

החברה נמצאת בסביבה כבר כמעט 20 שנה, הלקוחות שלה קבועים וחוזרים, היא יודעת מה הם רוצים, בדיוק מה הם רוצים, ויש לה את הכתובות הפיזיות ופרטי כרטיסי האשראי שלהם. והיא נכנסת בזהירות לתחום הפרסום שמתבסס על המידע הזה.

הגם את, אמזון?, צילום: בלומברג הגם את, אמזון? | צילום: בלומברג הגם את, אמזון?, צילום: בלומברג

על פי ההערכות, ההכנסות של אמזון מפרסום צפויות להיות נמוכות - כלומר, במונחים של תאגידי ענק - ולעמוד על משהו כמו מיליארד דולר בשנה. אמזון עצמה אמרה שאכן, יש לה תכניות בנושא, אבל המטרה שלה היא להוריד את מחירי המוצרים על בסיס רווחי הפרסום. בתור לקוח החברה, אני מקווה שהיא תחזור בה: ההכנסות הזעומות לא שוות את מכירת נשמת החברה - ונשמות המשתמשים שלה.

קצרצרים

1. כמיליארד בני אדם ברחבי העולם מחזיקים כעת בסמארטפונים; כך, על כל פנים, מעריכה חברת המעקב Strategy Analytics. זה קצב אימוץ מהיר במיוחד, בהתחשב בכך שאבות הסמארטפונים הופיעו לפני 20 שנה בלבד. להערכת החברה, בשנה האחרונה נוספו כרבע מיליון סמארטפונים, והיא מעריכה כי עד סוף 2015, מספר המחזיקים בהם יעלה לשני מיליארד. מותר לתהות אם יש שני מיליארד אנשים בעולם שבכלל יכולים להרשות לעצמם מכשירים כאלה, אם כי שישה מיליארד כבר מחזיקים ברשותם סלולרים, רובם המוחלט כסילופונים.

מיליארד סמארטפונים לא טועים מיליארד סמארטפונים לא טועים מיליארד סמארטפונים לא טועים

2. אפל, שיכורה מהניצחון על סמסונג בארה"ב (היא מעדיפה שתשכחו את התבוסות ביפן וקוריאה), רוצה עכשיו להגדיל את הפיצויים שסמסונג צריכה לשלם לה. היא טוענת שסמסונג גרמה לה נזק ניכר. כדי לעשות את זה, היא צריכה להציג את המידע הפיננסי שלה - אבל היא מתעקשת שהוא צריך להשאר חשאי. לשופטת קו, שכבר שאלה בעבר את אחד מעוכרי הדין של אפל אם הוא משתמש בסמים, נמאס: היא הסבירה לחברה שהיא לא יכולה גם להשתמש במידע הפיננסי שלה כדי לשתות עוד כמה מאות מיליונים וגם לא לחלוק אותו עם הציבור. אפל מנסה לטעון שמדובר בסוד מסחרי.

3. קורבן ראשון לפרשת הריגול אחרי קים דוטקום בניו זילנד: ברנש בשם "הסוכן CX" נמצא בהליכי פרישה משירות המודיעין GCSB, שעקב אחרי דוטקום בניגוד לחוק. הניו זילנד הראלד דיווח כי CX הוא בעצם יו וולפנסון, היועץ המשפטי של השירות. ל-GCSB מותר לרגל רק אחרי אנשים שאינם אזרחי ניו זילנד, ודוטקום הוא תושב קבע שם.

4. לידיעת מיטב טייקוני ארץ הצבי, שמצצו את לשד החברות שלהם בזמן שהן קרסו: חברת הטלקום הסינית ZTE חשפה דו"חות קשים מאד מבחינתה לאחרונה, הפסד של יותר מ-1.65 מיליארד יואן. במקום לחלק לבכירי החברה בונוסים לרגל המאורע ואחר כך לדרוש מהציבור תספורת, ZTE הודיעה שהיא מקצצת את שכר הבכירים שלה ב-50% והוא לא יחזור לקדמותו עד שהחברה תשוב ותהיה רווחית. וואו, אני מתקשה להאמין שיש לי משהו חיובי להגיד על הנהלת חברה סינית.

5. זוכרים איך אמרו לכם שאסור לממשלה להתערב בשוק, כי היד הנעלמה תסבול מנקע? ובכן, לפני שנה ה-FCC האמריקאית היתה מודאגת מאוד ממה שמכונה שם bill shock: מקרה בו אדם מגלה באחד מחשבונות הסלולר שלו חיוב נלווה לא ברור, בגובה חוב לאומי של מדינה אפריקאית. ה-FCC הפעילה לחץ על חברות הסלולר והן חויבו להודיע למשתמשים על מקרים בהם תתבצע חריגה בולטת מגבולות החבילה שרכשו. איזה פלא: שנה אחרי שחיטת אווזת הזהב של החברות, נפתרה הבעיה כמעט לחלוטין ואף חברת סלולר לא קרסה.  

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

תגיות