אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
iPad mini: אפל מתחילה לחשוב בקטן

פרשנות

iPad mini: אפל מתחילה לחשוב בקטן

האייפד מיני שיוצג ביום שלישי הבא צפוי להיות התשובה של אפל למתחרות שנושפות בעורפה. הטאבלטים של אמזון וגוגל גונבים את נתח השוק של האייפד, הקהל דורש מוצרים זולים יותר וגם ה-Surface של מיקרוסופט יוצר לראשונה תחרות אמיתית. "כלכליסט" מנתח את שוק הטאבלטים, רגע לפני ההכרזה של אפל

18.10.2012, 19:31 | הראל עילם
על פי ההזמנה ששלחה לאירוע ההשקה, אפל מתכננת לחשוף דגם קטן יותר של האייפד שלה ביום שלישי הבא, וזאת כתגובה ישירה לתחרות הגוברת ולכרסום בנתח השוק שלה מצד המתחרות.

קראו עוד בכלכליסט

אף שהחברה שומרת על שתיקה כהרגלה, הדיווחים והשמועות ברשת כבר יודעים לספר מה יהיה המפרט של המכשיר החדש. אייפד מיני, כפי שכנראה ייקרא, צפוי לכלול מסך בגודל 7.85 אינץ', לעומת דגמי האייפד הגדולים יותר שכוללים מסך 9.7 אינץ'.

מכל שאר הבחינות, הוא צפוי להיות זהה לחלוטין דווקא למפרט של הדגם הקודם של האייפד ולכלול מעבד A5, זיכרון של 512 מגה-בייט, רזולוציית מסך של 1,024 על 768 פיקסל וסוללה קטנה ב-60% משל האייפד הנוכחי.

לגבי נתונים אחרים לא נרשמה הסכמה ועדיין לא ידוע אם האייפד מיני יגיע עם שלושה דגמים בעלי שטח אחסון של 16 עד 64 גיגה-בייט, או אם יהיה גם דגם זול יותר של 8 גיגה-בייט. גורם נוסף שיכול להוזיל אותו ועדיין לא ידוע הוא אם יכלול קישוריות סלולר בדור הרביעי או לא. העיצוב, טוענות ההדלפות, מזכיר אייפוד טאץ' גדול עם גבולות דקים במיוחד ופחות את מראה האייפד הקלאסי.

נתח השוק קטן במהירות לעומת אנדרואיד

אז מדוע אפל צריכה להוציא מוצר חדש עם מפרט טכני זהה למכשיר ששחררה לשוק כבר לפני כ-18 חודשים? הסיבה העיקרית לכך היא העלייה המהירה במכירות הטאבלטים המתחרים, במיוחד נקסוס 7 מבית גוגל וקינדל Fire HD מבית אמזון. אלה הצליחו למלא בהצלחה נישה של טאבלטים קטנים, קלים וזולים יותר. בתוך שנה, לפי סקר עדכני של חברת PEW, נתח השוק של אפל בשוק הטאבלטים ירד מ-81% ל-52%.

השמועות על כך שאפל מעוניינת להוציא מיני-טאבלט הופיעו לראשונה כבר ב-2010, כאשר כמה יצרניות מכשירי אנדרואיד חשפו את הטאבלטים הראשונים המבוססים על מערכת ההפעלה וכללו כולם מסכים קטנים, בדרך כלל בגודל של 7 אינץ'.

סטיב ג'ובס זלזל בטאבלטים הקטנים, וחזה שהם "ייכשלו מיד עם הגעתם לשוק", תחזית שהתבדתה באופן חלקי בלבד. "יש גבולות ברורים לגבי מה שאפשר לעשות עם אלמנטים גרפיים על מסך מגע כך שלא יהפכו לקטנים מדי", אמר ג'ובס ב-2010. "מיני-טאבלטים הם גדולים מדי כדי להתחרות בטלפון חכם, וקטנים מדי כדי להיות טאבלט טוב". אבל מאז, לפי תכתובות פנימיות של אפל שנחשפו במשפט הפטנטים מול סמסונג, שינה ג'ובס את דעתו והמיני-אייפד נולד.

ג ג'ובס בחשיפת האייפד 2. התנגד לטאבלט קטן מ-9.7 אינץ' | צילום: איי אף פי ג

המתחרות מושכות את אפל אחריהן

אי אפשר שלא לראות את אירוע החשיפה של האייפד מיני כסימן משמעותי לשינוי אסטרטגיה עבור החברה. אפל נוהגת להשיק מוצרים חדשים באירועים גדולים במיוחד ובהפרשים קבועים של שנה - והיינו מצפים לשמוע על האייפד מיני עם השקת אייפון 5 או אייפד 4. זה לא קרה, ואפל הלכה הפעם על כנס נפרד שגם העיתוי שלו אינו מקרי.

לרוב אפל מובילה את השוק באירועים שלה וכדוגמה, סמסונג, נוקיה ומוטורולה מיהרו כולן להשיק את הסמארטפונים החדשים שלהן ימים לפני חשיפת אייפון 5. אבל הפעם, זו דווקא אפל שמנסה לגנוב את אור הזרקורים מחברה אחרת: מיקרוסופט, שתשיק את הטאבלט מתוצרתה, Surface, רק יומיים לאחר מכן.

המתחרות מכתיבות לאפל את הקצב. מכשיר הסרפס של מיקרוסופט, צילום: בלומברג המתחרות מכתיבות לאפל את הקצב. מכשיר הסרפס של מיקרוסופט | צילום: בלומברג המתחרות מכתיבות לאפל את הקצב. מכשיר הסרפס של מיקרוסופט, צילום: בלומברג

אפל גם לא נוהגת להוציא בדרך כלל מוצרים נוספים באותה קטגוריה, וכל מוצר בעל גודל מסך שונה מיועד אצלה לנישה שונה - אם אלה האייפודים הקטנים והזולים, האייפוד טאץ' או כמובן האייפון. החברה גם בדרך כלל לא מוציאה מוצרים שניתן להגדיר כזולים, או כאלטרנטיבה למוצרי הפרימיום שלה.

אי אפשר שגם לא לתהות אם האייפד מיני לא ינגוס במכירות האייפד הנוכחי, ואולי אף ייצור בעיה של ריבוי גדלים עבור מפתחי האפליקציות. אמנם מדובר באותה רזולוציית מסך כמו האייפד 2, אבל המסך עצמו קטן ב־35% מהמכשיר הקודם, דבר שידרוש מהמעצבים לתכנן את ממשק המשתמש כך שיתאים גם למסך הקטן יותר.

המחיר יעשה את ההבדל

ההערכות בתעשייה למחיר האייפד מיני נעות בין 200 ל-399 דולר וכל סכום שייקבע בטווח הזה ישפיע רבות על המיתוג ועל קהל היעד של המכשיר. אפל אולי תבחר להשיק מכשיר זול באותה קטגוריית מחיר כמו המתחרים העיקריים, נקסוס 7 וקינדל Fire HD, אבל מכשירים אלו נמכרים במחיר עלות של 200 דולר, לא בדיוק האסטרטגיה המסחרית הרגילה של אפל.

אסטרטגיה נוספת שתוכל לנקוט החברה היא למכור את האייפד החדש תמורת 299 דולר, דבר שאמנם ישמור את שולי הרווח שלה אבל יוכל לכרסם במכירות האייפד המוביל ויטשטש את ההבדלים ביניהם.

 

המחיר ללא ספק ישפיע על יכולתה של אפל למכור את המכשיר החדש בהצלחה. אנליסטים מעריכים כי אפל תמכור בין 4 ל-7 מיליון יחידות ברבעון החגים, בהנחה שהמחיר יהיה תחרותי. עמית דריאנני, אנליסט בחברת RBC, צופה כי החברה תמכור כ-40 מיליון אייפדים במהלך הרבעון הנוכחי, שכולל את החגים. החברה מכרה 15 מיליון אייפדים ברבעון המקביל אשתקד.

תגיות