אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברשות ההגבלים נערכים לקרב על יישום המלצות ועדת קדמי צילום: עמית שעל

ברשות ההגבלים נערכים לקרב על יישום המלצות ועדת קדמי

נערכים למאבק בשתי חזיתות - עם הספקים ועם רשתות השיווק. על פי ההערכות, העימות המרכזי יעסוק בהפעלת מערכת חשבוניות הקנייה החכמות, שתאפשר לצרכנים להשוות מיידית בין מחירי מוצרים

22.10.2012, 07:38 | הדר קנה

אחת ההמלצות המהפכניות בהצעת המחליטים המבוססת על המלצות דו"ח הצוות לבחינת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזוןשהוגשה אתמול לממשלה עשויה לעורר התנגדות גדולה בקרב רשתות השיווק. על פי ההמלצה, קמעונאים גדולים יחויבו לפרסם באופן מקוון את מחירי כל המוצרים הנמכרים בסניפיהן. ברשות ההגבלים העסקיים סבורים כי הצעה זו עומדת לשנות את השוק, ולאור זאת חוששים מאוד מהתנגדות גורפת וחזקה של הקמעונאים.

קראו עוד בכלכליסט

על פי רשות ההגבלים, המהפך המקוון כולל שיטה חדשה לסריקת מחיריהם של המוצרים והשוואתם לאלו בסניפים סמוכים של רשתות מתחרות. לפי התוכנית, בכל קנייה יקבל הלקוח חשבונית אלקטרונית, שבעזרתה הוא יוכל לקבל מידע לגבי המחירים הנמוכים ביותר של אותו סל מוצרים שרכש באזור שבו הוא נמצא. בכל מקרה, ברשות ההגבלים עוד לא יודעים לומר באיזה אופן טכני תתבצע סריקת החשבונית.

מסקנות ועדת המזון המרוככות אושרו יצרניות המזון חמקו מפגיעה בדרך לממשלה תנובה, אסם, שטראוס וקוקה קולה לא ייפגעו מהמלצות ועדת המזון, הקמעונאים ישנו מעט את ההרגלים והצרכן לא ירגיש בהבדל אורנה יפת, 3 תגובותלכתבה המלאה

ברשות מסבירים כי מדובר במהלך שיאפשר שקיפות גדולה יותר לצרכן ויעודד תחרות, ובהתאם לזאת כבר נערכים לקרב חזיתי מול רשתות השיווק. לדעת הרשות, הקמעונאים יטענו להגנתם כי מדובר בהליך שיישומו מסובך, לא ישים ויקר. להתנגדות זו כבר מכינים ברשות ההגבלים שורה של טענות נגד ובראשן שמדובר במהלך שיעורר תחרות אמיתית ויגרום לקמעונאים להתנהל בצורה יעילה יותר מבחינה תפעולית.

בהצעת המחליטים ישנה גם המלצה לקבוע הסדרים שמטרתם קידום והבטחת התחרות בשיווק הקמעונאי ברמה האזורית. הפרק המדובר כולל הצעה, שלפיה קמעונאי גדול המחזיק בנתח של 30% מפדיון המכירות בקבוצת התחרות יהיה חייב לקבל את אישור הממונה על ההגבלים לפתיחת חנות נוספת באותו אזור ביקוש. כמו כן מוצע כי ספק המחזיק יותר מ־50% מהפדיון לא יקבל אישור אלא תחת תנאים מיוחדים. בנוסף, הוראת שעה לחמש שנים תסמיך את בית הדין להגבלים עסקים להורות למי שמחזיק יותר מ־50% מנתח השוק על מכירת חנות או חלק ממנה.

מגדירים אזורי תחרות

המלצה מרכזית נוספת שאושרה אתמול אמורה לטפל בבעיית הריכוזיות של רשתות באזורים מסוימים. ברשות ההגבלים כבר פיתחו מודל שיודע לבחון מיהם המתחרים הפועלים בכל אזור תחרות. לצורך כך, קבוצות תחרות הוגדרו כאוסף סניפים המתחרים באזור ביקוש מסוים. את אזורי הביקוש הם הגדירו באמצעות חלוקה סטטוטורית של הארץ ל־3,000 אזורים, כשכל האנשים הנמצאים במרחק נסיעה סביר מהסניף, מונח שעדיין לא הוגדר בצורה מדויקת על ידי הרשות, ישתייכו לאזור הביקוש.

נכון למצב החוקי הקיים כיום הרשות, בראשותו של הממונה על הגבלים פרופ' דיויד גילה, יכולה לעצור מיזוג בין שתי רשתות קיימות אם יש סבירות לכך שהמהלך יביא להגדלת הריכוזיות. החידוש הנוכחי בהצעת המחליטים הוא שניתן יהיה לעצור גם הקמה של סניפים חדשים, ובמקרים שבהם רשת מסוימת תחזיק ביותר מ־50% מהפדיון באזור, הם יוכלו לפנות לבית הדין ולדרוש מכירה של סניפים.

גילה. 3,000 אזורי תחרות, צילום: אוראל כהן גילה. 3,000 אזורי תחרות | צילום: אוראל כהן גילה. 3,000 אזורי תחרות, צילום: אוראל כהן

בתוך כך, בתחום ההגבלים העסקיים סבורים שהשימוש בדרישה למכור סניפים ייעשה במשורה: "הרשות תתערב רק כשייווצר חשש אמיתי לפגיעה בתחרות. לממונה על הגבלים יש שיקול דעת מינהלי ואין רשימת חיסול. כשייווצר מצב בעייתי יערך שימוע לרשת ורק לאחריו ייפנו לבית הדין להגבלים", אומר בכיר בתחום ההגבלים.

חומת מגן מול המדפים

 

במקביל, ברשות ההגבלים כבר נערכים להתמודדות משפטית בגזרה אחרת — מול ספקים ריכוזיים. בהצעת המחליטים ישנן הוראות, שלפיהן לספק יהיה אסור להתערב במגע עם הרשת בנושא כניסה של ספקים קטנים לסניפים או בכל הנוגע לסידור המדפים. אם יימצא ספק שינסה להכתיב כללים לרשתות, הדבר ייחשב לעבירה שעשויה להביא להטלת קנסות. ברשות מבהירים כי בחקיקה החדשה הם יסתמו פרצות ויקלו על האכיפה, כך שיהיה ברור שהרשתות הן אלה שיסדרו את המדפים ולא הספקים.

"אם יימצא ספק ברשתות הגדולות שינסה לנצל את כוחו ולמנוע תחרות בין הרשתות לבין עצמן, הדבר ייחשב לעבירה שתיחקר ברשות ההגבלים ויוטלו בגינה עיצומים כספיים ועונשים נוספים", אומר גורם בכיר בתחום ההגבלים העסקיים. "צריך לנתק את הקשר בין הספקים הגדולים למדפים בסופר, בלי שהם יכתיבו איך לסדרם. התחרות בין הקמעונאים צריכה להיות מובהקת ולא ניתן לספקים לקלקל זאת".

על פי הבכיר, "ברשות ההגבלים קיים מידע רב על ספקים ריכוזיים מאוד, אותו מיעוט של ספקים דומיננטיים המחזיק במותגים חזקים שסוגרים 90% מהשוק". ברשות מבקשים שלא לתת לספקים בודדים לנצל את גודלם באופן שיפריע לאחרים.

ברשות מקווים שהחקיקה העתידית תהיה מפורשת, כך שהספקים והקמעונאים יידעו במדויק מה אסור ומה מותר. ברשות מתכוונים להפעיל לשם כך מערכת אכיפה בעלת שיניים, שתוציא לפועל את הוראות החוק ותילחם משפטית במפרים.

 

האחריות של רשות ההגבלים

 

הדו"ח שהוגש אתמול לממשלה גובש יותר משנה לאחר שמונתה הוועדה בראשותו של מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי. הוועדה הוקמה על רקע מחאת קיץ 2011, שבין הנושאים שהועמדו בה על הפרק היה גם יוקר המחיה בתחום המזון. הוועדה קיבלה מנדט לבחון את רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה, מתוך מטרה להביא לשפר את רווחת הצרכן על ידי הגברת התחרותיות.

ההמלצות בהצעת המחליטים מפורטות ומחולקות לפרקים, וחלק מרכזי מיישומן העתידי יופקד בידי רשות ההגבלים העסקיים. ההמלצות מסדירות את יחסי הספקים והקמעונאים בישראל, כך שהממונה על הגבלים יוכל לקבוע בחוק הוראות שמטרתן קידום התחרות.

בכיר בתחום ההגבלים: "אם יימצא ספק שינסה לנצל את כוחו ולמנוע תחרות בין הרשתות, הדבר ייחשב לעבירה שתיחקר ועלולה להוליד קנסות לאותו ספק"

בכיר בתחום ההגבלים: "לממונה על הגבלים יש שיקול דעת מינהלי ואין רשימת חיסול. כשייווצר מצב בעייתי יערך שימוע לרשת ורק לאחריו ייפנו לבית הדין להגבלים"
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות