אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגעים למכירת אליאנס בהודו. המחיר: מיליארד שקל

בלעדי לכלכליסט

מגעים למכירת אליאנס בהודו. המחיר: מיליארד שקל

לפני חמש שנים רכשה קרן ורבורג פינקוס עם שותפה הודית את יצרנית הצמיגים מאליעזר פישמן תמורת 50 מיליון דולר, והעבירה את רוב הייצור להודו. עכשיו היא מנהלת מגעים למכירת אחזקותיה (77%) תמורת 250 מיליון דולר

23.10.2012, 06:57 | גולן חזני

קרן ההשקעות ורבורג פינקוס מחפשת אקזיט בחברת הצמיגים אליאנס במחיר שעשוי להישמע דמיוני. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן שרכשה את השליטה באליאנס (77%) ב־2007 יחד עם משפחת מהאנסריה ההודית (23%), מנהלת מגעים למכירת כל אחזקותיה בחברת הצמיגים תמורת מיליארד שקל (250 מיליון דולר). המחיר משקף לחברה שווי של 1.3 מיליארד שקל.

התהליך מתבצע כולו בהודו, לשם עבר רוב הייצור של אליאנס עם המעבר לידי משפחת מהאנסריה וקרן ורבורג פינקוס ב־2007, שרכשו את החברה מאליעזר פישמן לפי שווי של 50 מיליון דולר. אל השקעה זו יש להוסיף 22.5 מיליון דולר נוספים שהשקיעו הבעלים ב־2009 לצורך רכישת פעילות בארה"ב, כך שהיקף ההשקעה הכולל עמד על 72.5 מיליון דולר. עם זאת, השנה נמכרה פעילות השיווק של הצמיגים לחברת שנפ תמורת 20 מיליון דולר. באם תימכר במחיר המבוקש, הרי שהמדובר ברווח של כ־250 מיליון דולר בחמש שנים ותשואה של כ־500%.

ורבורס פינקוס היא קרן פרייבט אקוויטי בעלת 40 שנות נסיון שמושקעת ב־35 מיליארד דולר ב־600 חברות ברחבי העולם. בעבר השקיעה הקרן בחברת נס טכנולוגיות. אנשי העסקים ההודים יוגש ואשוק מהאנסריה פעילים בתחום הצמיגים בהודו זה 22 שנה.

מבחינתו של אליעזר פישמן מדובר, לכאורה בפספוס גדול, אולם אליאנס נמכרה אז בעיצומו של משבר הלירה הטורקית שבו היה נתון איש העסקים. בנוסף, ההתפתחות של החברה בשנים האחרונות נבעה גם מהמעבר של חלק מהפעילות להודו, שם עלויות הייצור זולות יותר. מדובר אומנם במהלך שרק יצרן הודי יכול היה לבצע, אבל גם כך - טעם ההחמצה נשאר.

אליאנס היא יצרנית הצמיגים היחידה בישראל. בראשה עומד היו"ר איזיה (ישראל) צ'צ'יק והיא מנוהלת בידי אוזקן דמיראבס. ההון העצמי של החברה עמד בסוף הרבעון השני של 2012 על 95 מיליון דולר והיווה 31% מסך המאזן. לחברה הלוואות בהיקף של 40 מיליון דולר, 34 מיליון דולר מתוכם למחזיקי אג"ח בישראל.

המספרים של אליאנס מושפעים ממחיר הנפט. ב־2002, עת נכנס צ'צ'יק לתפקיד היו"ר, עמדו ההכנסות על כ־93 מיליון דולר בשנה וההפסד על 25 מיליון דולר.

בשנים שלאחר מכן הצליחה החברה לעבור לרווחיות, אך לא באופן עקבי. הפריצה הגיעה ב־2011, אז עמדו ההכנסות על 401 מיליון דולר והרווח הכולל על 21 מיליון דולר. את המחצית הראשונה של 2012 סיימה אליאנס עם הכנסות בהיקף של 243 מיליון דולר ורווח כולל של 10 מיליון דולר.

אליאנס היא אחת מחברות התעשייה הגדולות בארץ, שמעסיקה 750 עובדים במפעל הייצור בחדרה. ככל הנראה משפחת מהאנסריה תמשיך להחזיק במניותיה וכל קרן פרייבט אקוויטי שתרכוש את המניות שבידי ורבורג פינקוס תקבל את המשפחה כשותפה וכמנהלת החברה, לאור הנסיון שלה בתחום. כמה קרנות וחברות הודיות כבר מנהלות מגעים עם בנק קרדיט סוויס הודו שנשכר על ידי ורבורג פינקוס הודו לנהל את המכירה.

מה הביא לשינוי בתוצאות של אליאנס עם המעבר לבעלות ההודית? ההודים הכניסו שינוי בשלושה פרמטרים עיקריים: הראשון - תחום הצמיגים שנחלק לצמיגים פשוטים ולצמיגים מתוחכמים, כשהאחרונים מיועדים לחקלאות, עבודות עפר ומשאיות כבדות. שולי הרווח על הצמיגים הפשוטים נמוך מאוד והחברה הפסידה מיליוני דולרים בשנה עת יוצרו בישראל, בשל עלות ייצור גבוהה.

ההודים העבירו את הייצור להודו לחברה נפרדת שבבעלותם, ובישראל נותר ייצור הצמיגים המתוחכמים, ששולי הרווח שלהם גבוה בהרבה.

הפרמטר השני - ההודים הביאו עמם ידע אדיר בייצור ובעלויות נמוכות. בהודו קיימים 40 יצרני צמיגים גדולים, שהקשר עמם הביא לייעול בהוצאות הייצור. במדינה שבה יש מפעל אחד - כמו ישראל - קשה להגיע להתייעלות כזו. במקביל, הועבר חלק מהמטה להודו, כשבישראל נשאר היו"ר צ'צ'יק.

הפרמטר השלישי היה רכישת חברת GPX האמריקאית ב־2009 תמורת 50 מיליון דולר. GPX ייצרה צמיגים בסין, ופשטה את הרגל עם הטלת מכסים גבוהים על ידי הממשל האמריקני על צמיגים מסין. כיום אחראית הפעילות של GPX ליותר ממחצית מהכנסות אליאנס, כשהיא משווקת ל־1,300 נקודות מכירה בארה"ב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות