אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל ביג: "המחאה החברתית לא פגעה ברשתות המסורתיות" צילום: עמית שעל

מנכ"ל ביג: "המחאה החברתית לא פגעה ברשתות המסורתיות"

בכנס סוחרים של ביג העריך איתן בר זאב כי 2013 תהיה שנה קשה למרכזי המסחר ולשוכרים בעיקר בגלל המשבר באירופה והמצב במזה"ת. לדבריו, מרכזי ביג יורידו מחירי שכירות לסוחרים והשאיפה שלו שאת הרווח שהסוחרים עושים במרכזי ביג הם יעבירו לצרכנים

23.10.2012, 11:57 | אורנה יפת

האם המחאה החברתית, שאמורה הייתה להעלות את הפדיונות של רשתות דיסקאונט בתחומים שונים, הצליחה לפגוע ברשתות המסורתיות? לפי איתן בר זאב, מנכ"ל ביג, התשובה היא לא.

קראו עוד בכלכליסט

בר זאב דיבר בכנס שוכרים של ביג בתל אביב. לדבריו, "שופרסל ומגה נכנסו בשנים האחרונות לתחרות גוברת מול רשתות הדיסקאונט. המחאה החברתית היתה צריכה לכאורה לתת להן פוש ולדחוף את הצרכנים שנהגו לרכוש ברשתות מאורגנות לקנות ברשתות מוזלות, אבל הנתונים שלנו ממרכזי ביג מראים שלמרות שהפדיונות למ"ר במרכולי הדיסקאונט הם משמעותית גדולים יותר כתוצאה ממכירות גדולות יותר, הרשתות המאורגנות עשו פעולות אגרסיביות ובהחלט נותנות מענה ומצליחות להדוף את הצמיחה של רשתות הדיסקאונט הפרטיות.

"אני מניח שהתהליך הזה יימשך והמגמה תתעצם, כי הכוח שעומד מאחורי הרשתות המאורגנות הוא גדול יותר מזה של הרשתות הפרטיות. בארה"ב מי שמוביל את השוק זה עדיין וולמארט ומרכולים גדולים".

בר זאב אמר כי גם בתחום האופנה, הרשתות המסורתיות לא נפגעו מפתיחתן של חנויות האנגרים שמוכרות פריטי אופנה במחירים מוזלים. "רשתות טקסטיל הדיסקאונט שנכנסות לשוק ובאות עם מחירים אטרקטיביים ומנסות לתפוס נתחי שוק, לא פגעו ברשתות הטקסטיל המסורתיות. הציבור הישראלי התעורר מאז המחאה ב-2011, אבל במרכזים שלנו ראינו שרשתות הטקסטיל המסורתיות עמדו בתחרות מול חנויות טקסטיל הדיסקאונט ואפילו צמחו בפדיונות למ"ר בשנת 2011 ו-2012".

"הבנקים 'מהדקים את הברגים' "

בר זאב העריך כי 2013 תהיה שנה קשה למרכזי המסחר ולשוכרים בעיקר בגלל המשבר באירופה והאיומים הגיאופוליטיים על ישראל. "עדיין לא ברור אם המחאה ב-2011 נעלמה או שהיא עצורה ותפרוץ מחדש. גם לא ברור עד הסוף אם המחאה עשתה שינוי בצריכת הצרכנים שבאים אלינו לחנויות. אבל מה שברור הוא שבשנים הקרובות ניתקל בצמצום באשראי מצד הבנקים וזה נובע מחשש להאטה כלכלית, שבגינה הבנקים 'מהדקים את הברגים' וזה משפיע לשלילה על פעילות השוכרים".

רשת ביג זול בעפולה, צילום: זהר שחר רשת ביג זול בעפולה | צילום: זהר שחר רשת ביג זול בעפולה, צילום: זהר שחר

בשנים האחרונות החלה מגמה של הצפת שטחי מסחר שהדעות עליה חלוקות וההערכה היא שלא כל המרכזים יצליחו לשרוד. "אי אפשר לעצור יזמים ואי אפשר לעצור את התופעה של גידול שטחי מסחר", אמר בר זאב. "עד היום התפתחות שטחי מסחר בישראל לוותה תמיד בתפוסה מלאה של המרכזים החדשים והזימים נהנו מהצלחת היוזמות שלהם. מצד שני, סוחרים פתחו חנויות או שנאלצו לפתוח חנויות, ויצרו קניבליזציה בין החנויות.

"התופעה הזו תהיה בעוכרי התעשייה אבל אי אפשר לעצור אותה. עד היום כל מרכז שנפתח התמלא כמעט בלי בעיות אבל זו תופעה שתעלם. לא כל המרכזים החדשים יצליחו ולא את כולם יממנו  הבנקים. מאזן הכוחות והיכולת של הסוחרים להחליט אם להיכנס ובאיזה שכר דירה, יגדל ככל שהיצע המרכזים יגדל. ב-2013-14 כוחם של הסוחרים יעלה משמעותית

בגלל ההאטה הכלכלית".

בר זאב אמר כי מרכזי ביג יורידו מחירי שכירות לסוחרים והשאיפה שלו שאת הרווח שהסוחרים עושים במרכזי ביג הם יעבירו לצרכנים ולא לקניוני עזריאלי ומלסירון. לדבריו, התשלומים הקבועים שהסוחרים מעבירים לקניוני עזריאלי ומליסרון מגיעים לעד 20% מהפדיון וזה יוצר בעיה לסוחרים. "ברמת אביב הפדיון למ"ר הוא 4600 שקל. העומס בקניון הוא עדיין 12% וזה סביר. לגבי יתר הקניונים שהעומס בהם מגיע ל-17%-20% מתחילה להיווצר בעיה".

הוא הציג נתונים שמראים כי העומס בקניון איילון מגיע ל-18%, בקניון רחובות 17%, בקניון גבעתיים 17%, בגרנד קניון 18% ובקריון 20%. בביג העומס עומד על 7.5%. (על פי צ'מנסקי בן שחר לשנת 2011)".

תגיות