אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לקראת הבחירות שבפתח: כדאי לנהגי ישראל להתעורר אתר יצרן

ניתוח כלכליסט

לקראת הבחירות שבפתח: כדאי לנהגי ישראל להתעורר

מס קנייה של 83%, דלק יקר, אכיפה מוגזמת על עבירות מהירות ועוד - מצבו של הנהג הישראלי ב-2012 גרוע במיוחד

03.11.2012, 08:23 | תומר הדר

ב-22 לינואר 2013 יתקיימו בחירות בישראל. על התרחשויות אלה ואחרות בזירה הפוליטית, על בריתות של הרגע האחרון ועל עסקאות פוליטיות לבטח נשמע עוד הרבה, כמו גם על שלום, על ביטחון ועל רווחה כלכלית, אך משום מה, בדומה למצב ששרר גם בבחירות הקודמות וגם בבחירות שקדמו להן, על מצבם של נהגי ישראל כמעט ולא נשמע בכלל. סביר להניח שכמו תמיד יספרו לנו המפלגות הגדולות על השקעה בתשתיות ועל צמצום במספר נפגעי תאונות דרכים, נושאים חשובים בפני עצמם, אך בכל מה שנוגע לכיסו של הנהג הישראלי, נדמה שלפוליטיקאים לא באמת אכפת. בכל מקרה, מכיוון שהבחירות הולכות וקרבות, כדאי שתדעו מדוע מצבו של הנהג הישראלי נכון לשנת 2012 גרוע במיוחד.

קראו עוד בכלכליסט

היכן ניתן בכלל להתחיל? נתחיל במחירי המכוניות. כיום בישראל מוטל על כל המכוניות מס קנייה בגובה של 83% שממנו מנוכים סכומים של עד 15 אלף שקל בהתאם לכמות המזהמים שהמכונית פולטת. ברשות המיסים מדגישים שמדובר בשיטה שמפלה לטובה את המכוניות הקטנות ומוזילה אותן באופן ניכר, ואכן בשנים האחרונות המכוניות הקטנות חוו בישראל פריחה. אך מה עם יתר המכוניות? שיעור מס בגובה של 83% הוא שיעור מס גבוה במיוחד, בטח שלעומת אירופה. וזה לא הכל: שיטת חישוב גובה שווי השימוש לרכב צמוד עומדת להשתנות בינואר כך שהנוסחה של חישוב ניכוי הסכומים בגין זיהום אוויר עומדת להפוך מחמירה יותר. ואם הדבר לא יקרה בינואר, הוא יקרה בפברואר. או במרץ.

עבירות מהירות: העבריינים המסוכנים באמת לא נתפסים

נמשיך בנושא אכיפת המהירות. בשנה שעברה החל המשרד לביטחון פנים בפריסת מצלמות המהירות הידועות של פרויקט א3. הנתונים מוכרים היטב: מדובר במצלמות שפרושות בכבישים בינעירוניים, לרוב כאלה שבהם תאונות הדרכים מועטות. הנלכדים במצלמות אינם העבריינים המסוכנים - אלה מצוידים במערכות התראה אלקטרוניות ואפילו מערכות שיבוש. עיקר הנלכדים הם נהגים שהסירו לרגע את עיניהם משעון המהירות וחרגו מן המהירות המותרת באחוזים בודדים.

אכיפת מהירות. כסף קל למדינה, צילום: מאיר פרטוש אכיפת מהירות. כסף קל למדינה | צילום: מאיר פרטוש אכיפת מהירות. כסף קל למדינה, צילום: מאיר פרטוש

בנוסף למצלמות המהירות מצטיידת משטרת ישראל בעוד ועוד אמצעי אכיפת מהירות: אקדחי לייזר משוכללים יותר ומצלמות שיותקנו על בלונים. מדובר כאן בתרחישים שאולי נשמעים כאילו נלקחו מרומן עתידני, אך אלה הן תכניותיו של המשרד לביטחון פנים. ניחא, אם אכן היה מדובר כאן בהצלת חיים, אך נתונים של משטרת ישראל שמתפרסמים שוב ושוב חושפים שמהירות מופרזת אינה אחראית אפילו ל-10% מהיקף תאונות הדרכים.

אך מהירות מופרזת נושאת בחובה שני יתרונות, אחד יחצ"ני ואחד כלכלי. ראשית, בפן היחצ"ני מדובר באכיפה שמצטלמת היטב. מדובר גם באכיפה שאינה דורשת מאמצים מצד השוטרים. לשוטר קל יות לשבת בניידת וללכוד נהגים ממהרים מלצאת לפטרל בכבישים כדי ללכוד נהגים שאינם חוגרים חגורת בטיחות. שנית, מדובר באכיפה כלכלית שמכניסה כסף רב.

נמשיך לנושא מחירי הדלק. בעת האחרונה ירדו מחירי הדלק, אך עוד לפני כן סירבו אנשי האוצר בתוקף להתערב בנושא. באוצר יודעים היטב שעל דלק הציבור לא יכול לבצע חרם צרכנים. יתרה מזאת, כאשר מאות אלפי רכבים צמודים נוסעים בכבישי הארץ ללא הגבלה על צריכת הדלק שלהם, אין כל טעם בפעילות להורדת מחירי הדלק.

הבטחות לרכבים ודלק זולים שלא קוימו

ומה עם ההבטחות שהבטיחו לנו נבחרי הציבור שאמונים על הנושא? ובכן, אם בוחנים את הצהרותיו של שר התחבורה ישראל כץ, הרי שהינו אמורים לחיות בגן עדן לנהגים. בפברואר האחרון נכחנו באירוע מיוחד שקיים שר התחבורה, בו נאמר המשפט המפורש - "נוריד את מחירי הרכב, כמו בענף הסלולר". בהזדמנות אחרת צויין בהודעה רשמית של משרד התחבורה כי "שר התחבורה הודיע כי ידרוש הפחתה במיסוי המוטל כיום על כלי רכב משפחתיים". בסוף שנת 2011 ציין כץ בכנס מהנדסים כי "המיסוי על הרכב בישראל עלה דווקא בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית, והרכב הפרטי הפך מכשיר להעלאת גביית המס. מיסי הרכב הפכו כבר לחלק מתקציב המדינה. זהו מצב בלתי אפשרי - חייבים להוריד את המיסוי על הרכב הפרטי בישראל". עוד ציין כץ בתחילת השנה שעברה כי "יש כמה דברים שצריך לתקן: היום זה מחירי הדלק. אם נתקן אותם היום נוכל להשלים את הכהונה של הממשלה. כשר התחבורה של מדינת ישראל אני אומר לכם: מחירי הדלק האלה הם דבר לא סביר ולא נכון".

שר התחבורה, ישראל כץ. הצהרות למכביר, ציילום: אריאל בשור שר התחבורה, ישראל כץ. הצהרות למכביר | ציילום: אריאל בשור שר התחבורה, ישראל כץ. הצהרות למכביר, ציילום: אריאל בשור

בהפחתה במיסוי על רכב חדש עוד לא נתקלנו. אם כבר, בהעלאה צפויה. הפחתה של המיסוי על כלי רכב משפחתיים? אנחנו עדיין ממתינים. מחירי הדלק הם דבר לא סביר ולא נכון? אז מדוע אין התערבות רגולטורים בנושא? את כל הגזרות שנחתו על ראשי נהגי ישראל, את הגזרות שינחתו על ראשי נהגי ישראל וגם את שלל ההבטחות, כדאי שתזכרו היטב. עוד מעט בחירות.

תגיות

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
חולבים אותנו מכל כיוון - ויתרתי על הרכב
שלום, במדינה מוכת מיסים, בה חולבים אותנו מכל הכיוונים ועושקים את כספינו, אני החלטתי לוותר על רכבי הפרטי, מכרתי אותו כשהיתה לי הזדמנות.... עברתי לאופנים, יותר כיף, יותר כושר... קצת יותר מסוכן (לעיתים נהגים משוגעים)....אבל הכיס התרווח לי פתאום... אין הוצאות - לא דלק, לא ביטוח, לא טסט, לא תיקונים... לא דוחות !!..... אפס שקלים למדינה....ולכל הגנבים שלה... שיושבים על הכסאות שלהם...מדושני עונג....ממכוניות השרד...המשרדים המפוארים שימשיכו לגדל את הכרס שלהם... מציע גם לכם להתרגל לרעיון..... עכשיו, צריך רק לדאוג לשבילי אופניים... כדי שלא ידרסו אותנו... איתן....
איתן ע , השרון  |  11.11.12
28.
הגניבה האמיתית היא מה שעשו לנו עם המים
וזה רשום בפרוטוקולים הרשמיים של מדינת ישראל ומבקר המדינה: שעליית מחירי המים בישראל נובעת מהקמת "תאגידי המים" אך בפועל זהו שם מכובס ויפה לחלוקת ג'ובים לחברי מרכז!! אתם קולטים? אנחנו משלמים הון מיותר לחלוטין כדי שביבי יחלק ג'ובים מדומים למקורבים סטייל מנהל תאגיד אזורי זה או אחר, ועוד אח" כ החצוף הזה מתלונן שאין משילות לי כאזרח אין בעיה עם מסים גבוהים--אך כל זאת אך ורק אם אדע כי המסים שלי חוזרים אליי בצורה כלשהי- מה שבהחלט לא קורה פה כבר יותר מדי שנים
ערן  |  04.11.12
לכל התגובות