אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מערכת החינוך בישראל זקוקה ליזמים שיעצימו אותה" צילום: JVP

"מערכת החינוך בישראל זקוקה ליזמים שיעצימו אותה"

אראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן ההון סיכון JVP וחבר צוות השופטים בתחרות ליזמות בחינוך, מסביר מדוע מקומם של היזמים בתחום החינוך משמעותי: "מכיוון שמשרד החינוך לא מגיע תמיד אל כל המקומות המתקשים, היזמים החינוכיים יכולים לעזור"

04.11.2012, 08:23 | רעות ברנע

כשבוע לפני סגירת ההרשמה כבר הגישו כ־200 מיזמים בתחום החינוך מועמדות לתחרות ליזמות בחינוך של "כלכליסט" ועיריית בת ים. בתחרות, שתתקיים ב־10 בדצמבר בוועידת החינוך, יוכרזו הזוכים, שיזכו בפרסים בסכום כולל של 130 אלף שקל, ובליווי מקצועי בתהליך פיתוח המיזם מהמרכז ליזמות בחינוך בת ים.

כמו כן יזכו לפרסום בגיליון מיוחד של "הד החינוך" שיוקדש לזוכים, ויוכלו להצטרף לרשת היזמים החברתיים הבינלאומית של ארגון אשוֹקה.

מתוך 146 המיזמים שכבר פורסמו יש 61 מיזמים בשלב הרעיון, 17 מיזמים בשלב הפיילוט ו־68 מיזמים שפועלים כבר יותר משנה. המיזמים עוסקים במגוון תחומים, שהמשותף להם הוא חשיבה חינוכית מקורית וחדשנית מחוץ למסגרת המקובלת. באתר התחרות הגולשים מוזמנים להתרשם מהמיזמים השונים ולהמליץ עליהם.

אראל מרגלית. "החינוך הוא הדרך לצמיחה חברתית", צילום: בלומברג אראל מרגלית. "החינוך הוא הדרך לצמיחה חברתית" | צילום: בלומברג אראל מרגלית. "החינוך הוא הדרך לצמיחה חברתית", צילום: בלומברג

הזוכים ייבחרו בידי צוות שופטים, שבראשו שרת החינוך לשעבר ונשיאת מכללת שנקר, פרופ' יולי תמיר. בצוות יישבו גם מייקל אייזנברג, שותף בקרן ההשקעות בנצ'מרק; חנוך ברקת, מייסד קרן דואליס; עדינה בר־שלום, ממייסדי המכללה החרדית ירושלים; דבורה קהת, שניהלה את תיכון "רמות" בבת ים; ד"ר סוהר ריחאני בשאראת, דקאנית הסטודנטים במוסד האקדמי בנצרת; ואראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן ההון סיכון JVP.

"מערכת החינוך בישראל זקוקה ליזמים שיעצימו אותה", אומר מרגלית, שהקים לפני כ־10 שנים את המיזם החינוכי "בקהילה" בירושלים. "התחושה שלי היא שבמדינת ישראל, החינוך הוא הדרך לצמיחה חברתית, ובאמצעותו אפשר לקחת שכבות שלמות באוכלוסייה שנמצאות מאחור ולעזור להן להגיע לחזית היצירתית". מרגלית מוסיף כי מקומם של יזמים פרטיים בתחום החינוך היום משמעותי במיוחד: "מכיוון שמשרד החינוך לא מגיע תמיד לכל המקומות המתקשים, היזמים החינוכיים יכולים לעזור. בסופו של דבר, הייתי שמח אם כל המיזמים היו מתנקזים למערכת החינוך.

"ועידת היזמות בחינוך ותחרות היזמים הן אפיק נוסף, שבעזרתו אנחנו בבת ים מרחיבים את האפשרויות החינוכיות, שתפקידן לגעת בכל תלמיד ותלמיד", אומר שלומי לחיאני, ראש עיריית בת ים. "אני שמח על ההיענות המרשימה בתחרות, דבר שמעיד מעבר לכל ספק כי דברים נפלאים קורים במערכת וצריך לתת להם במה והזדמנות".

בשבוע הקרוב מוזמנים מיזמים נוספים להגיש את מועמדותם. התחרות פתוחה למתמודדים מתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ועליהם לעמוד בשני תנאים: על המיזם שלהם ליצור ערך משמעותי ולבטא אופן חשיבה ודרך פעולה שונים מהמקובל עד היום בסביבתם. מיזם קיים יוכל לזכות בפרס של עד 35 אלף שקל, ורעיון חדש בפרס בגובה עד 25 אלף שקל.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
פחות מינהלות, יותר מורים בשטח, כיתות יותר קטנות, להקטין לחצי את החינוך המיוחד.
שלום, כולנו חכמים כולנו נבונים. כל שנה מתחלפים מנהלים/מפקחים ומדפיסים ספרים חדשים ויש מהפכה בחינוך ועוד מהפכה ועוד מהפכה, ועל הישגים דברתי ? במדינה בה התקציב לתלמיד הינו גבוה עד מאד - הייתי מצפה ליתר תוצאות. אנחנו נסוגים במישור ההתנהגותי בצורה מטורפת - ילדים של שכנים מסתכלים עלי בפנים של פרה ואני לא פרה. משהו בסיסי לא עובד כאן. מישהו יחכים אותנו ויכתוב כאן מה היחס בין הנהלה לבין כמות המורים ? ספרו לי שהיחס הוא 1:1 . מישהו יחכים אותנו ויכתבו כאן איך זה שכל החברות של בתי הינן בחינוך המיוחד ? האם באמת הפכנו למדינה של מפגרים ? הצעה שלי : פחות מנהלים, יותר מורים, כיתות יותר קטנות, להקטין לחצי את החינוך המיוחד, להפסיק עם הדיסלקטים וכו' שהרוב בו כארטה והורים דשנים.
אלי , רעננה  |  08.12.12
6.
מרכז למידה גאווה לאומית
שלום לכולם, כולכם מוזמנים לבוא ולהתרשם ממרכז למידה יחודי שבו לומדים מגי 6 ועד ל 66 . אין עוד מקום שבותראו בן 38 לומד ביחד עם בן 16 על אותו פרוייקט ושנהם נהנים. זוהי תפיסה חדשנית שאני מלמד אותה כבר 28 שנים. רבים מכל הארץ באו לראות ללמוד להפנים ולהקים כאלו מרכזים. זוהי תפיסה חינוכית שאין לה אח ורע באף מקום בישראל אתםמוזמנים לצפות בכך במו עינכם. בכבוד רב, ברנשטייןנמרוד מנכ״ל ובעלים של ״נמרוד פלוס״
נמרוד ברנשטיין , באר טוביה  |  27.11.12
5.
מערכת החינוך צריכה יותר כח למנהלי בית הספר ןחופש בחירה לתלמיד איפה ללמוד
כך בתי ספר לא טובים, ישארו בלי תלמידים ולא כמו היום שיש כפיה!! בחסות חוק חינוך חובה!!!! חינם איפה הילד שלך ילמד, גם אם אתה מתנגד לכך. ברגע שיש חופש בחירה, הברירה הטבעית תקדם את בתי הספר. העניין ידרוש מההורים יותר מעורבות, ומנהלי בתי ספר מוצלחים יתקדמו. מנהלי בתי הספר יוכלו לבחוק את המסלולים ואת המורים ואת התוכניות, ובכך לקדם את בית הספר. יצליחו, מה טוב, לא יצליחו לא יהיו תלמידים ויוחלפו. כיום המערכת משרתת את עצמה ולא את התלמיד. יש היום כפייה ודיכוי של הילדים במערכת מסועבת ומקולקלת העסוקה בלהזין את עצמה בלבד. לתלמיד את כל זכות לבחור איפה ללמוד (אישור לימודי חוץ). להורים אין את היכולת לקדם את בנם. והכל תחת ססמאות דלוחות של שיוויון. לא כל הילדים שווים!! כל ילד יש את המעלות שלו שהן שונות מחברו ויש למצות אותם במסגרת הנאותה. מה שטוב לאחד לא טוב לאחר.
מיקי , מרכז  |  26.11.12
לכל התגובות