אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמנות היא חינוך

אמנות היא חינוך

דניאל נתלי קינד יזמה קומונה ייחודית - חבריה מתנדבים לשנת שירות שעוסקת בקשר בין אמנות לחינוך

06.11.2012, 09:35 | רעות ברנע

מדברים אמנות

שם המיזם: מדברים אמנות - גרעין אנ"ת (אמנות נותנת תרומה)

מי היוזם: דניאל נתלי קינד

איפה פעיל: ברחבי הארץ

משתתפים עד כה: מעל 60 בוגרים וכאלפי תלמידים שהשתתפו בפעילויות

המטרה: הרחבת ערוצי תקשורת בעזרת שימוש באמנויות

החזון: חינוך לאמנות ובאמצעות שימוש באמנות

מיזמי חינוך נוספים

  • לאתר הוועידה ליזמות בחינוך בבת ים - לחץ כאן

"השימוש באמנות מאפשר להיכנס לעומקם של דברים", אומרת דניאל נתלי קינד, יוזמת מדברים אמנות וגרעין "אנ"ת. "אמנות נותנת תרומה, ולכן ילדים מגיבים לזה, וגם מבוגרים מגיבים לזה".

פעילות של המיזם. "ילדים ומבוגרים מגיבים לאמנות" פעילות של המיזם. "ילדים ומבוגרים מגיבים לאמנות" פעילות של המיזם. "ילדים ומבוגרים מגיבים לאמנות"

לפני כעשר שנים, כשהיתה תלמידה לפני גיוס, החלה קינד בצעדים הראשונים של המיזם החינוכי. היום מהווה גרעין אנ"ת קהילה המורכבת מקבוצות אמנים שמשקיעים עצמם בשיח שבין יצירה אמנותית וחינוך. המסלול מתחיל בשנת שירות של תנועת הצופים, שבה פועלים חברי הגרעין במסגרת חיי קבוצה משלהם ובמקביל עובדים עם חניכים ותלמידים בפרויקטים שונים.

איך מגיעה נערה בת 17 להקים גרעין?

"הכל התחיל מצורך אישי שלי", מספרת קינד. "אני רוקדת באופן מקצועי מגיל 4, וכאשר הגיע זמני להתגייס, לא הבנתי איך מבקשים ממני לוותר על הדבר שאני הכי אוהבת בשביל לתרום למדינה". בהיותה חברה פעילה בתנועת הצופים, החליטה קינד לפנות אל התנועה כדי שיסייעו לה ביישום הרעיון של הקמת גרעין העוסק באמנויות, שיענה על הצורך שלה. "התשובה שלהם היתה שהם מעולם לא עשו כזה דבר, שאין להם כסף או זמן להתעסק בזה, אבל אם אני בעצמי רוצה לעשות את זה בתוך המסגרת של התנועה – ביתם הוא ביתי. התחלתי לפנות למקומות שונים וגייסתי חבורה של אמנים, יוצאי הצופים, מכל תחומי האמנויות, לגרעין במסגרת שנת שירות – פעילות של שנה טרם הגיוס לצה"ל. הקומונה הראשונה, בשנת 2003, היתה קומונה שתנועת הצופים אפשרה לה לעסוק במחקר חברתי ואמנותי, אחריה היו עוד קומונות הקמה. היום פועלת כבר הקומונה התשיעית".

מהם הערכים החינוכיים שעליהם אתם מתבססים?

"בבסיס תפיסת העולם עומד הרעיון כי אמנות עצמה היא חינוך, ושראוי כי חינוך יהיה גם הוא לאמנות. הרעיון של שימוש באמנות ככלי טיפולי קיים כבר שנים רבות. אנחנו עוסקים בשיח התמידי שבין יצירה אמנותית וחינוך מתוך עשייה המשלבת את השניים ברמה גבוהה ומקצועית".

משתתפים בתוכנית. התחילה מצורך אישי משתתפים בתוכנית. התחילה מצורך אישי משתתפים בתוכנית. התחילה מצורך אישי

מה עושים בפועל חברי הגרעין במהלך אותה שנת שירות?

"שנת השירות של תנועת הצופים היא מה שאנחנו מגדירים כשנת ההכשרה, בה מתנסים המשתתפים בדיבור דרך מתודות אמנותיות. חברי הגרעין מדריכים בפנימיות (הגרעין האחרון ב'מבואות-ים') דרך הכלים של 'מדברים אמנות' ומעבירים חוגים לילדים ובני נוער. מכיוון שכל אחד מהחברים מגיע בדרך כלל מתחום אמנותי שונה – מגוון החוגים הוא רחב. בשנים האחרונות מעניין לגלות שגם נושאי החוגים השתנו, זה כבר לא 'מחול', אלא 'עמידה על במה', זה כבר לא 'אמנות פלסטית'

אלא 'אמנות רב תחומית'. הנושאים הולכים והופכים ספציפיים ובמקביל בין תחומיים מדי שנה. חשוב לציין שבגלל שמדובר באנשים העוסקים באמנות, זה לא אומר שהשירות הצבאי שלהם לאחר מכן יהיה פחות משמעותי. כמעט כל בוגרי הגרעין הולכים בסיומו לתפקידים פיקודיים בצבא, ואפילו שתי טייסות כבר יצאו ממנו".

ומה קורה בתום שנת השירות בגרעין?

"החלק השני של המיזם הוא קהילת הבוגרים של הגרעין שדומה יותר לרשת. השוני מגרעיני הנוער העובד או גרעינים אחרים שיש להם קהילת בוגרים הוא שאצלנו הקהילה לא מבוססת על תפיסה כלכלית משותפת, להיפך – האנשים שונים מאוד אחד מהשני בתפיסות שלהם. קהילת הבוגרים פועלת במתכונת של פרויקטים חינוכיים למיניהם. יש כמה פעילויות שהן מעוגנות, למשל בכל שנה, ביום הולדתה של ענת טל ז"ל, שעל שמה קרוי הגרעין, הולכים כל הבוגרים ליום התנדבות בביה"ח הלל יפה. נוצרה בעצם קהילה של אמנים חברתיים, והקשרים האישיים כבר מולידים פעילויות ויוזמות בעצמם".

תגיות