אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובדן תיאבון זמני? צילום: בלומברג

אובדן תיאבון זמני?

העלייה במחירי חומרי הגלם, קשיי הצמיחה והשחיקה במרווחים נתנו אותותיהם בדו"חות הרבעון השלישי של הענקיות קוקה־קולה ומקדונלד'ס, ומניותיהן איבדו כבר 8% מהשיא השנתי. "כלכליסט" מנתח האם מדובר בתחילת מגמה שלילית שעלולה להחריף, או בתוצר לוואי של חשש כללי שגרר את כל מניות הענף למטה, ועשוי להיות הזדמנות כניסה נוחה לענף המזון

08.11.2012, 07:31 | יעל חלק

הרבעון השלישי של 2012 היה קשה לחברות ציבוריות רבות בארה"ב. בין הטלטלה בשוק האירופי, הקשיים מבית והמרווחים המצטמצמים בשל חוזקת הדולר, החברות התקשו לעמוד ברף הציפיות, ופעמים רבות הציגו שורת הכנסות מאכזבת, צמיחה מקרטעת ורווחים שלא סיפקו נחת למשקיעים. שוק המניות הגיב בבוטות וחתך, לעתים בחדות, את מחירי המניות.

הסיפור הפעם לא נוגע רק לחברות טכנולוגיה או לחברות שצמחו במהירות בשנים האחרונות. ברבעון האחרון נפגעו, כמו שקורה לעתים רחוקות בלבד, גם ענקיות דפנסיביות. מתחילת אוגוסט נחתכה מניית קוקה־קולה ב־8.5%, כשהיא נסחרת במחיר של 37 דולר למניה, ואילו מניית מקדונלד'ס נחתכה ב־7.5% מאז סוף ספטמבר.

 

מניות החברות הללו הן בדרך כלל האחרונות להיפגע בשוק סוער. את המשבר הכלכלי בארה"ב ב־2009–2010 הן צלחו באמצעות התרחבות באירופה ובאסיה, כשאירופה נכנסה לעין הסערה במהלך 2011, ארה"ב חזרה לצמוח, והחברות הגלובליות היטו את המכירות לארה"ב ולאסיה, שצמחה בקצב מרשים. בתקופה הנוכחית אירופה במיתון, הצמיחה הסינית מאטה, ארה"ב מקרטעת - והחברות לא מוצאות עוגן מושיע באף אחד ממוקדי המכירות שלהם. כעת נותר לתהות האם מדובר בתחילתה של מגמה שלילית שעלולה להעיב על ביצועי החברות והמניות הללו לאורך זמן, או שאולי הירידות החדות שנראות במניות הללו בתקופה האחרונה אינן אלא תוצר לוואי של תקופה כלכלית הפכפכה שגוררת את השוק כולו מטה, כשלמעשה מסתתרת כאן הזדמנות רכישה.

תוסס אבל פחות

בפסגת שוק המשקאות המוגזים האמריקאי ניצבות קוקה־קולה ופפסיקו - שתי חברות ענק נסחרות. עונת הדו"חות לרבעון השלישי לא היטיבה עם החברות הללו, שנאלצו להתמודד עם עלייה במחירי חומרי הגלם, קשיים בצמיחה ומרווח רווחיות שהולך ומצטמצם בשל חוזקת הדולר למול מטבעות העולם.

 

קוקה-קולה, צילום: בלומברג קוקה-קולה | צילום: בלומברג קוקה-קולה, צילום: בלומברג

שוק המשקאות הקלים והמוגזים מאופיין בתחרותיות רבה. למאבקי הכוח בין החברות מצטרפים קשיים נוספים, בהם הדרישה של הצרכנים למשקאות בריאים יותר, חקיקה נגד קפאין במשקאות וקריאות לביטולן של מכונות השתייה האוטומטיות. לאחר פרסום דו"חות הרבעון השלישי נדחקו מניות החברות מטה. קוקה־קולה ירדה ב־9% ממחיר השיא השנתי שלה (40.7 דולר), ואילו מניית פפסיקו נסחרת כיום במחיר של 69 דולר למניה בהשוואה לשיא שנתי של 73.7 דולר למניה - ירידה של כ־7%.

ובכל זאת, מבין שתי החברות נראה שקוקה־קולה - שבעל המניות הגדול ביותר בה הוא לא אחר מגורו ההשקעות וורן באפט - ממוצבת טוב יותר בשוק. קוקה־קולה הצליחה להעלות לאחרונה את מחירי המוצרים שלה ב־2%, ונפח המכירות שלה המשיך וצמח ב־4% (לעומת 1% בלבד אצל פפסי). במבט קדימה צופה קוקה־קולה צמיחה של 7.5% בחמש השנים הבאות לעומת קצב צמיחה מתון יותר של 4.7% אצל המתחרה פפסי.

בראיון שהעניק מנכ"ל קוקה־קולה מוכתאר קנט (Muthar Kent) לאחר פרסום הדו"חות, הוא סיפר על תוכניות החברה לצמוח ולהתבסס בסין. החברה גם דיווחה על תהליכי התייעלות שונים, שיימשכו עד 2015, וכבר מתחילת השנה הצליחה לצמצם עלויות בהיקף של בין 40 ל־50 מיליון דולר.

גם ענקיות המזון האמריקאיות נאלצות כעת להתמודד עם שוק תחרותי ושחיקה במרווחים. מאחר שחברות אלו פעילות באופן משמעותי גם מחוץ לארה"ב, חשוב לבחון גם מאיפה מגיע הרווח שלהן. במקרה של מקדונלד'ס, לדוגמה, יותר מ־40% מהרווח התפעולי שלה מגיעים מפעילותה בארה"ב, שם היא מצליחה לייצר שולי רווח תפעולי גבוהים יותר לעומת פעילותה באירופה. יונתן חדד, אנליסט חו"ל בבית ההשקעות מיטב, רואה בכך איתות אזהרה: "בשל התחרותיות הגוברת בשוק המזון המהיר בארה"ב, אנחנו צופים ירידה בשולי הרווח בשנתיים הקרובות, ובשל כך פגיעה גם ברווח הכללי".

באמצע החודש פרסמה מקדונלד'ס את הדו"חות הרבעוניים הגרועים ביותר בתשע השנים האחרונות ואכזבה את המשקיעים עם רווח של 1.43 דולרים למניה - 2 סנטים פחות לעומת הרבעון המקביל. מתברר שאפילו ענקית המזון המהיר, שחולשת על סניפים ב־119 מדינות בעולם, אינה חסינה מפני המיתון העולמי, התחרות הגוברת והעליות במחירי המזון.

 

אלה בדיוק הסיבות שהזכיר מנכ"ל החברה דון תומפסון בשיחה עם המשקיעים לאחר פרסום הדו"חות. לצד זאת, הוא הזכיר את התחרות מצד טאקו בל תחת חברת יום ברנדס (YUM) ורשת המזון המהיר המקסיקני צ'יפוטלה (CMG) וחולשת הדולר. השוק, בתגובה, דחף את מניית מקדונלד'ס מטה: כיום נסחרת המניה במחיר של 86.7 דולר, ירידה של כ־12% מהשיא בשנה האחרונה (102.2 דולר).

לעומת מקדונלד'ס המדשדשת, ענקית מזון אמריקאית אחרת, שפחות מוכרת למשקיעים הישראלים, מהווה אולי הזדמנות השקעה אטרקטיבית יותר. מדובר ב־YUM שמפעילה את המותגים המוכרים טאקו בל, פיצה האט ו־KFC. במהלך השנה האחרונה עלתה מניית החברה בלא פחות מ־22%. היתרון היחסי של החברה הוא בסיס הפעילות הרחב שלה בסין. יותר ממחצית מהרווח התפעולי שלה מגיעה מפעילותה שם, בעוד שארה"ב אחראית לפחות משליש ממנו.

שוק ענקיות המזון מאפשר להסיט לרגע את המבט מהשוק האמריקאי אל עבר השוק האירופי, הסוער לא פחות. מדדי מניות אירופיים רבים פיגרו במהלך השנה האחרונה אחרי מדד הייחוס האמריקאי (S&P 500) בעקבות הטלטלות הרבות שעבר גוש היורו. למרות זאת, חברות מזון אירופיות רבות דיווחו ברבעון האחרון על שיא בשורת ההכנסות. הדבר נובע מכך, שאף שהמטות של החברות הללו ממוקמים באירופה, הן פועלות ברחבי העולם ובעיקר בשווקים מתפתחים - והתלות הכלכלית שלהן איננה בנמל הבית. לאור זאת, מניות אירופיות רבות נסחרות כעת במחיר נמוך ובמכפיל נמוך היסטורית, שמהווה הזדמנות טובה לבחון השקעה בהן.

זה הזמן לקנות?

האם הירידות החדות במחירי המניה הן הזדמנות קנייה? ייתכן שכן. למרות הקושי של ענקיות השתייה לצמוח, קוקה־קולה, למשל, הציגה צמיחה מרשימה בפעילותה במדינות המתפתחות, ובחלק לא מבוטל מהן יש לה מקום לצמוח גם בעתיד.

יונתן חדד מסביר כי "במבט קדימה אפשר לצפות לעלייה של 5% בכל שנה במכירות החברה עד ל־2015. בזכות ההתייעלות שעורכת החברה, ניתן לצפות לעלייה של כ־9% ברווח למניה. למי שקונה היום, מדובר ברכישה של חברת הערך המצוינת ביותר. חשוב לזכור שהיא מתומחרת בהתאם ויש פרמיה על הרכישה. זו חברה טובה מאוד למי שמעוניין לקנות אותה לטווח הארוך".

המצב במקדונלד'ס מעט שונה. התקופה האחרונה שבה נסחרה מניית החברה במחירים שכאלה היתה ברבעון השני של 2011, כשהכנסותיה היו נמוכות יותר משמעותית. ברבעון האחרון דווקא צמחו מכירות החברה בעולם ב־1.9%, והמכפיל הנוכחי של המניה הוא 16.4 בלבד. כמו כן, נראה שהחברה פועלת כדי להתמודד עם התחרות, ולאחרונה היא מציעה תפריטי בריאות ומגדילה את פעילותה בתחום ארוחות הבוקר והקפה.

מנקודת המבט של בעלי המניות, החברה מגדילה באופן עקבי את תשואת הדיבידנד, וזו עומדת כעת על 3.5% לשנה. בעשר השנים האחרונות זינקה המניה ב־414% לעומת עלייה של 78% במדד הייחוס S&P 500.

למרות זאת, אילן שטרק, ראש דסק גלובלי בכלל פיננסים, ממליץ לחכות. "יכול להיות שמניית מקדונלד'ס, שלא מצליחה לחזור לאזור ה־100 דולר שבו נסחרה בפברואר, נמצאת במגמה שלילית. כרגע הייתי ממתין לראות איך החברה ממשיכה מכאן, ומשקמת את הצמיחה שלה בארה"ב".

השורה התחתונה: הירידות האחרונות במקדונלד'ס ובקוקה־קולה עשויות להוות הזדמנות השקעה בהן. כמו כן ניתן לשקול אפשרות להשקיע בחברות מזון אירופיות, שעיקר פעילותן מחוץ ליבשת, שנסחרות כיום במחירים ובמכפילים נמוכים.

תגיות