אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה ויתרה על 40 מיליון שקל כדי לפתוח את נמל אילת לתחרות צילום: חיים זיו

בלעדי לכלכליסט

המדינה ויתרה על 40 מיליון שקל כדי לפתוח את נמל אילת לתחרות

ועדת המכרזים ופפו ספנות סיכמו על העברת הפעלת נמל אילת לחברה של האחים נקש בתמורה ל־120 מיליון שקל. החברה הציעה למדינה להגדיל את התשלום בתמורה להשארת הבלעדיות של נמל אילת על קליטת מכוניות מהמזרח, אך המדינה סירבה

08.11.2012, 07:01 | ליאור גוטמן

המדינה סירבה להצעת פפו ספנות להוסיף 30–40 מיליון שקל למחיר רכישת פעילות נמל אילת בתמורה להשארת בלעדיות הנמל על יבוא מכוניות מהמזרח הרחוק. כך נודע ל"כלכליסט".  

קראו עוד בכלכליסט

ההצעה עלתה במסגרת המשא ומתן הסופי בין ועדת המכרזים של המדינה לבין פפו ספנות ערב סגירת המכרז שלשום, אך נדחתה בשל רצון המדינה לעודד פעילות מכולות בנמל אילת במקום מיקוד בייבוא מכוניות.

בתום המשא ומתן סוכם שתפעול הנמל הדרומי יועבר לפפו ספנות ל־15 שנה בתמורה ל־105 מיליון שקל ועוד כ־15 מיליון שקל במזומן שייגזרו מההכנסות העתידיות של הנמל. כמו כן נקבע כי החברה תקבל אופציה להארכת החוזה בעוד 10 שנים תמורת 105 מיליון שקל נוספים.

 

המדינה הציבה לפפו ספנות רף פריקה של 40–60 אלף מכולות בשנה בנמל, שכיום כמעט אינו קולט מכולות כלל. כדי לעודד את פריקת המכולות ביטלה המדינה את הבלעדיות הקיימת של נמל אילת על קליטת מכוניות המיוצרות במזרח הרחוק כמאזדה וטויוטה, וקבעה שמ־2016 ניתן יהיה לפרוק מכוניות אלו גם בנמלי הארץ האחרים.

ביטול הבלעדיות צפויה לפנות את שטח הנמל מהמכוניות המאופסנות בו, ושנכון לסוף 2011 היוו כ־70% מהפעילות בנמל. לדברי סגן ראש ראשות החברות הממשלתיות מאיר שמרה, שהיה בין האנשים שפיקחו על הליך המכרז, "במידה שהמכוניות היו נשארות צורת העבודה שם לא היתה משתנה. בשיקול שבין תמחור לבין הגברת התחרות בין הנמלים בחרנו בהגברת התחרות".

מתוך 17 מתמודדות במכרז רק אחת הגישה דמי ערבות

הליך מכירת פעילות נמל אילת החל בצעד הצהרתי ב־2005 ועבר לפסים מעשיים באפריל 2011 עם פרסום המכרז הפומבי. ברשות החברות מסבירים כי המדינה ביקשה לעודד את הפעילות בנמל, שבסוף 2011 היוותה רק 6% מתנועת הנמלים בישראל. המחיר הוצב על 150 מיליון שקל שחושב באמצעות מודל של מכפיל 8 על הרווח.

17 קבוצות נרשמו למכרז ובהן כיל של משפחת עופר, גדות של יוסי מימן, ממן של משפחת לבנת, גולדבונד של שלמה מלצר, פימי של ישי דווידי וכן פפו ספנות של האחים נקש. שר האוצר שטייניץ התייחס לריבוי הנרשמים כ"תעודת כבוד למשק".

אך כשנה וחצי לאחר פרסום המכרז התברר שהכבוד נשאר בעיקר על הנייר: בדיקה הנדסית גילתה שהרציף ראשי בנמל שבור, וכי כדי לעמוד ביעדי פריקת המכולות השאפתניים של המדינה בעליו החדש של הנמל יצטרך להשקיע עשרות עד מאות מיליוני שקלים. בנוסף, ועדת המכרזים הודיעה כי תכלול שיקולי ריכוזיות בהליך הפרטת הנמל - אמירה שנתנה את האות לפרישה שקטה של הטייקונים הגדולים במשק מהמכרז. חודש לאחר חודש הצטמצמה רשימת המתמודדים עד שהגיעה ערב המועד האחרון להגשת דמי הערבות למכרז לארבע חברות בלבד: גדות, גולדבונד, כיל ופפו ספנות.

אך בינתיים נקלע מימן לסכנה של הסדר חוב בעקבות התרסקות חברת אספקת הגז המצרי EMG שהוא מחזיק בה. במקביל הבין שמלצר, יבואן אופל ובעל חברת הליסינג הגדולה שלמה Sixt, כי פעילות יבוא המכוניות צפויה לצאת מהנמל. בחודש יולי האחרון, במועד האחרון להגשת הערבויות בגובה 15 מיליון שקל, התברר כי כיל היא היחידה שהגישה את הערבויות. על רקע זה החלו לטעון נבחרי הציבור כי אין להעביר תשתיות מדינה נוספות לידי משפחת עופר שמחזיקה בכיל ובבית הזיקוק בחיפה.

על רקע הביקורת הציבורית החליטה רשות החברות לדחות את מועד סגירת המכרז בחודש ולהשיב כספי דיבידנד בגובה 40 מיליון שקל שמשכה מדינה חזרה אל קופת הנמל. ימים בודדים לאחר דחיית סגירת המכרז הודיעה כיל על פרישתה. לבסוף, בתחילת ספטמבר האחרון, סמוך לסגירת המכרז, התברר כי פפו ספנות היא היחידה שניגשה אליו. משרד האוצר הודיע כי החברה זכתה עקרונית במכרז והחל משא ומתן בין הצדדים על תנאי העסקה הסופיים.

פפו חתמה על חוזה להבאת 1,000 מכולות בחודש

 

פפו ספנות, הזוכה במכרז להפעלת נמל אילת, היא מבעלי ארקיע ורשת מלונות אורכידאה, ותחום התיירות והתעופה בעיר הדרומית אינו חדש לה. "מבחינתנו, הסיבות לגשת למכרז שניהלה המדינה מגוונות. יש לנו בתי מלון ופעילות בתחום התעופה ובעקבות המכרז החלטנו שהפעילות בנמל יכולה להיות סינרגטית לפעילות התיירות שלנו", אומר אבי חורמרו (41) מנכ"ל גורדאש־נקש בישראל, החברה־האם שבאמצעותה מחזיקים האחים ג'ו, רפי ואבי נקש בפפו ספנות.

כדי לעמוד ביעדי המכולות שהציבה המדינה חתמה פפו ספנות בינואר האחרון על חוזה מול חברת הספנות התאילנדית RCL להפעלת קו סדיר של אוניות מכולה בין נמל אילת לבין המזרח הרחוק ואוסטרליה.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שבכוונת המפעילים להגיע לתפוקה של כ־1,000 מכולות בחודש. בנוסף, פפו ספנות מתכננת לבצע השקעות כספיות בנמל שיתמקדו בציוד. בפפו צפויים להשתמש ב־40 מיליון השקל שהשאירה המדינה בקופת הנמל כדי לתקן את הרציף השבור.

כיל, שלבסוף פרשה מהמכרז להפעלת הנמל, צפויה להפוך ללקוחה של פפו ספנות שכן היא משתמשת בנמל הדרומי ליצוא המינרלים שלה. הסכם שנחתם בין המדינה לבין כיל מבטיח לה כ־200 ימי עגינה עם עדיפות על פני פעילויות אחרות, כך שתזרים המזומנים של פפו יישמר. חורמרו מתייחס לנושא בדיפלומטיות: "אין לנו בעיה עם כיל. מדובר באנשים ראויים ואני חושב שהתרומה שלהם למדינה היא גדולה ואפשר רק לפרגן להם".

עובדי נמל אילת זכו לביטחון תעסוקתי והבטחת עבודה וכן לבונוסים נאים: 35–50 אלף שקל לכל אחד מ־130 עובדי הנמל, וכן 3% מתמורת המכירה שתחולק ביניהם על חשבון הזוכה במכרז.

תגיות