אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
HTML5 – האם התממשה ההבטחה?

HTML5 – האם התממשה ההבטחה?

האם התממשה נבואתו של סטיב ג'ובס שחזה את עליית תקן HTML5 על חשבון הפלאש? מה נשתנה בשנתיים שעברו מאז ההבטחה של ג'ובס, ואיך זה קשור לתעשיית הרכב ולפארמוויל?

11.11.2012, 13:43 | ישע סיון
מלאו שנתיים מאז המכתב הפומבי של סטיב ג'ובס, בו הוא מנה את הסיבות מדוע מכשירי אפל אינם תומכים בטכנולוגיית פלאש, שהיתה מקובלת אז. בין השאר טען ג'ובס, כי הטכנולוגיה הזו נבנתה למחשבים פרטיים בלבד ולא ממש מתאימה לממשקי הסלולר. לצפייה במדיה, תכנים וסרטים המליץ על שימוש בטכנולוגיה אחרת, והשאר היסטוריה כאשר תקן HTML5 התבלט כפתרון הנגיש, הנוח והפתוח לכלל הציבור.

 
שנה מאז אותו המכתב, הכריזה חברת אדובי, כי תחדל מתמיכתה בטכנולוגית פלאש במכשירי סלולר, ואכן גרסאות מערכות ההפעלה אנדרואיד של גוגל יצאו נעדרי התמיכה בטכנולוגיית פלאש, ומביני עניין הבינו כי ג'ובס בעצם ניצח במאבק רב השנים וזה הזמן להתמקד ב-HTML5.

מה שאירע במהלך השנתיים לא נחזה אפילו בתחזיות של סטיב ג'ובס. HTML5 עושה צעדיו גם בתחומים בהם לא היית מצפה לשימוש בתקני הטכנולוגיה הגבוהה, כגון עולם הרכב. מכוניות האאודי החדשות שיוצאות כבר מצוידות בפלטפורמות QNX ניידות והשימוש בגאולוקליזציה והג'י פי אס בתקן HTML5 אפשר פיתוח מתקדם ליישומים ייחודיים לעולם הרכב. כבר השנה מתקיימים כנסים ייחודיים לאנשי הפיתוח בתחום המכוניות. היום 34% ממאה האתרים הפופולאריים בעולם בנויים בתקן זה, ו-75% ממפתחי הרשת נעזרים וכותבים בו.

כל העולם – חווה (עכשיו גם במובייל)

את המגמה של חבירה לתקן מראות גם חברות המשחקים, שתמיד היו השמרניות שבמפתחי הרשת. השנה הצטרפה לפיתוח בתקן HTML5 גם חברת זינגה שהחלה לפתח את המשחקים הפופולאריים ביותר שלה בעזרת HTML5 כגון משחק הפארמוויל, משחק הפוקר, ומשחקי המאפיה. יחד עם תחזית שעד שנת 2016 העולם ייעזר ב-2.1 מיליארד דפדפני HTML5 (לפי תחזית ABI), הרי מדובר במהפכה של ממש .

במהלך השנה גם חברת אמזון פיתחה תקן חדש לספרים אלקטרוניים שהוא חלק מתקן HTML5, והפיתוח שלהם בשיתוף W3C מבטיחה עתיד אינטראקטיבי גם בספרים האלקטרוניים.

התחלת התמיכה של יוטיוב בתקן HTML5 סימנה את מגמת השימוש בווידאו ברשת והפיכת סרטונים לנפוצים ונרחבים ביותר, כאשר לא נדרשים תוספים לדפדפן, ושימוש בטכנולוגיות SVG, Canvas ו-WebGL מאפשרות הצגת גרפיקה מרובת יכולת של דו, ותלת ממד.

היכולות הטכניות החדשות בתקן HTML5, כעת כבר מתורגמים ליכולות עסקיות גבוהות, כגון חיסכון בפיתוח בקוד אחיד לכולם ושימושים בקוד פתוח, חינמי ונגיש למשתמש. לכך תרמה גם תפוצה מרבית של התקן בכל הכלים עם גישה לרשת, מאחר ואין צורך בהורדות נוספות, צריך רק דפדפן והפיתוח מבוצע עבור מערכת פתוחה המתאימה לכלל המכשירים.

HTML5 כבר מזמן הפך לחלק בלתי נפרד מחיי הרשת ומחיינו, ואכן מגשים את הנבואות הטכנולוגיות של ג'ובס המנוח, אך יידרש זמן מה עד אשר התקן יושרש גם במפתחים השמרנים אשר עדיין מעדיפים טכנולוגיות חלופיות לפיתוח, אך גם הם צפויים לזנוח העדפה זו לטובת נוחות, נגישות ומודרניות אשר מציע התקן.

אליה וקוץ בה

אבל … גם בחזון הזה נוצרו פערים. לדוגמא: FACEBOOK שחררה לאחרונה את האפליקציה שלה לאייפון, תוך שהיא בוחרת להוריד את המינון של HTML5 בה. רבים מן המפתחים מאוכזבים מכך שכל חברת דפדפנים מממשת את התקן בצורה טיפה שונה, ובוחרת להדגיש חלקים אחרים בו. למרות המאמצים הרבים של W3C, מובילת התקן, עדיין לא פורסם התקן הרשמי.

לחלק מן הכוחות המסחריים יש אינטרס מובנה להמשיך ולפתח את התקן (ובכך לשמר לעצמם יתרונות תחרותיים). למעשה עבודתם של מפתחי אתרים ושירותים - במיוחד עבור הטאבלטים והניידים - נעשתה מורכבת יותר - כיוון שהיא מחייבת מעקב מתמיד אחרי החידושים והעדכונים של HTML5 מצד אחד, ושל הדפדפנים מצד שני.

הכותב הינו נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, ישתתף בכנס HTML5FEST של משרד ה-W3C הישראלי, שיתקיים ב-20.11.12 בכפר המכבייה, רמת גן.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
כל משחקי הHTML 5 נראים כמו פח...
אני רוצה לראות סרטון אנימציה איכותי רק בHTML 5. אין מה לעשות הפלאש עדיין שולט והוא ישלוט עוד הרבה מאוד זמן. זה שסטיב רצה להרוג את הפלאש זה בגלל דבר אחר לחלוטין! אם היו מלא משחקי פלאש לאייפון אז מה היה שווה בכלל כל ה"APPS" שלהן? הרי הכל יכל להיות בפלאש ואז ממה בדיוק אפל הייתה עושה כל כך הרבה כסף?
שחר  |  11.11.12