אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בכיר? מנהל רומן? כדאי מאוד שתוותר על ג'ימייל צילום: אם סי טי

דו"ח טכנולוגי

בכיר? מנהל רומן? כדאי מאוד שתוותר על ג'ימייל

הקריירה של גנרל מבטיח נקטעה בדמי ימיה משום שהשתמש במייל של גוגל, הסיבה לקריסת אפליקציית ניהול הבחירות של מטה רומני, אפל חוטפת בראש על התרגילים שלה בבריטניה, וממשלת אוסטרליה נוטשת את תכנית סינון הרשת

11.11.2012, 16:31 | יוסי גורביץ

רומן? נסה בלי ג'ימייל

עבור כל מי שמחבב פוליטיקה אמריקאית, החדשה המסעירה של סוף השבוע האחרון היתה קיצה המפתיע של הקריירה המבטיחה של הגנרל דייויד פטראוס. הלה היה מפקד הכוחות בעיראק, אחר כך באפגניסטן, אחר כך ראש ה-CIA. בסוף השבוע הודיע על התפטרותו. מדוע עזב? כי נתפס ברומן מחוץ לנישואין, דבר שמנוגד לקוד ההתנהגות של קצינים אמריקאים. ומדוע נתפס? משום שהוא אחד ממיליוני המשתמשים של ג'ימייל.

שירות המייל של גוגל סופג ניסיונות פריצה רבים - במיוחד לחשבונות של בכירים ואנשי ממשל. לפני זמן מה קיבל ה-FBI את הרושם שהחשבון הפרטי של פטראוס נפרץ ונכנס לתמונה. לאחר ניטור של החשבון, למדו אנשי ה-FBI את מה ששרתי גוגל ידעו מזמן: הגנרל מנהל רומן.

מי מטייל בין ההודעות שלכם? , איור: דניאל גולדשטיין מי מטייל בין ההודעות שלכם? | איור: דניאל גולדשטיין מי מטייל בין ההודעות שלכם? , איור: דניאל גולדשטיין

מדובר במידע רגיש מאוד; רומן של בכיר טומן בחובו פוטנציאל כביר לסחיטה - ופטראוס עבר לא רק על הקוד האתי אלא גם על שורה של הנחיות בטחון. אבל פטראוס, יש לציין, הוא רק סימפטום: שורה של בכירים בתחום הפוליטי עמדו במרכזן של שערוריות מין בשנים האחרונות כתוצאה משליחת מסרים או מסרונים שלא היו צריכים להישלח. הבחירות של 2006, למשל, עמדו בסימן חבר קונגרס רפובליקני ששלח מסרים מיניים לעובדי קונגרס צעירים.

אפשר להתנחם בכך שאם ראש ה-CIA - הארגון שהוא המקור לקלישאת "אני יכול לספר לך, אבל אאלץ להרוג אותך" - מצליח להיחשף כך, אז לבני האדם הפשוטים אין כל סיכוי. ואולי זו לא נחמה, אלא נבואה מבעיתה.

לוויתן על החוף

במטה של מיט רומני - זוכרים אותו? - השתבחו ערב הבחירות באפליקציה מהפכנית וקסומה, אורקה שמה (כשם הלווייתן), שאמורה היתה לאפשר לפעילים שלהם לנהל את יום הבחירות ביעילות ובקלות. היא היתה אמורה לאפשר לפעילים של רומני לדעת מי מאנשיהם כבר הצביע, יצא להצביע, או מודיע על בעיות וזקוק לעזרה. השם של האפליקציה היה תגובה לשם המערכת המקבילה של מטה אובמה, Narwhal; האורקה הוא אחד היצורים היחידים בים שטורפים Narwhal (או בעברית חדשן חדקרן).

הלוויתן שלא שחה היטב. רומני, צילום: רויטרס הלוויתן שלא שחה היטב. רומני | צילום: רויטרס הלוויתן שלא שחה היטב. רומני, צילום: רויטרס

בפועל, זה לא עבד: האפליקציה קרסה שוב ושוב. היא לא עמדה בעומס. כל כך הרבה עומס היה שם, שבשלב מסוים ספקית הרשת קומקאסט ניתקה את החיבור למטה רומני, כי היא חשבה שמדובר בהתקפת DDoS. אורקה כשל, בין השאר, משום שהוא היה אפליקציית רשת שנשענה על שרת רשת אחד בודד. מעבר לכך, היו הבעיות הרגילות של קמפיין לא מאורגן: הפעילים קיבלו במקרים רבים את הסיסמאות והיוזרים הלא נכונים. נראה שהמטה של רומני לא הקדיש מספיק משאבים כדי שהעמוד של אורקה יקבל את הפס הרחב שהוא נזקק לו כדי להמשיך להיות פעיל במהלך כל יום הבחירות.

ואם לא היה די בכך, הפעילים לא קיבלו הזדמנות לנסות את אורקה עד יום הבחירות עצמו - ואז כבר היה מאוחר מדי לגלות את שלל נקודות הכשל של היישום. ההנחיות שהם קיבלו הגיעו ערב קודם, בצורת קבצי PDF ענקיים. התוצאה היתה צפויה: עשרות אלפי פעילים הסתובבו כמו ג'וקים מסוממים בבקבוק, מתוסכלים עד אימה, ותסכלו בתורם פעילים אחרים.

במטה רומני התרברבו שהם יאכלו את המערכת של אובמה. זו, מצידה, תפקדה כמו שעון שווייצרי שעומד למסדר שעונים שוויצריים. ספק גדול אם זה מה שהכריע את הבחירות - אנשים שרוצים להצביע ייצאו להצביע - אבל במטה רומני, בו פשוט מעדיפים לא לדבר על המפלה, בחרו להפנות אצבע מאשימה לעבר אנשי ה-IT.

הומור בריטי משובח? לא בבית המשפט

אפל חטפה לפני כחודש בבריטניה צו שהורה לה לפרסם במקום בולט את העובדה שבניגוד לפרסומים שלה, סמסונג לא העתיקה ממנה עיצובי טאבלטים. אפל פרסמה מודעה לעגנית, שציטטה שופט שקבע שהטאבלטים של סמסונג פחות קוליים מאלה שלה.

גלקסי טאב 10.1, המכשיך שעמד במרכז התביעה של אפל בבריטניה, צילום: בלומברג גלקסי טאב 10.1, המכשיך שעמד במרכז התביעה של אפל בבריטניה | צילום: בלומברג גלקסי טאב 10.1, המכשיך שעמד במרכז התביעה של אפל בבריטניה, צילום: בלומברג

בית המשפט הבריטי ממש לא אהב את המשחק הזה, והוא הורה לאפל לפרסם מודעה חדשה, שאומרת את מה שבית המשפט קבע ולא את מה שמחלקת היח"צ שלה רוצה. אז אפל פרסמה מודעה, אבל קברה אותה בתחתית העמוד באמצעות קוד ג'אווה-סקריפט. כשכתבתי על התרגיל הזה לפני שבוע, צפיתי שהשופט כנראה ירתח.

ואכן, כך היה: בית המשפט הורה לאפל לשלם את כל הוצאותיה המשפטיות של סמסונג ולהתייחס לכך כפיצוי. הוא קבע עוד שההתנצלות הראשונית של אפל היתה "שקרית ומוליכת שולל". זמן קצר לאחר מכן, אפל הפסיקה את תעלול הג'אווה-סקריפט שלה. כשהיא התחילה עם התרגיל, האפולוגטיקנים הקבועים שלה אמרו שזו יכולה להיות תקלה, או מקרה, או שהכריש אכל לה את שיעורי הבית. ובכן, לא. זה היה ניסיון ילדותי לשחק עם בית המשפט - ועל ניסיונות כאלה משלמים.

אוסטרליה תולה את שוט הצנזורה 

ממשלת אוסטרליה ניסתה בשנים האחרונות לבחון כמה צורות של צנזורת רשת, בעיקר באמצעות סינון מראש של אתרים. הפרויקט הזה היה בבת עינו של שר התקשורת האוסטרלי, סטיבן קונרוי. התוכנית המקורית קרסה ברעש גדול כשהתברר שהרשימה של קונרוי הכילה גם אתרים תמימים לגמרי, וקונרוי האומלל ניסה אפילו לטעון שהמאפיה הרוסית היא זו שאחראית לכך.

"האח הגדול" כבר לא יפקח על הרשת האוסטרלית, איור: אורן שירי "האח הגדול" כבר לא יפקח על הרשת האוסטרלית | איור: אורן שירי "האח הגדול" כבר לא יפקח על הרשת האוסטרלית, איור: אורן שירי

לפני שנה, ניסתה הממשלה לצמצם את הרשימה מ-22 אלף ל-500 אתרים. גם זה לא עבר בברכה. בסוף השבוע, הרימה הממשלה ידיים והודיעה שהיא נסוגה מרוב תכנית הצנזורה שלה. היא עדיין תסנן את הרשת - אבל האתרים שהיא תאסור עליהם יהיו רק אלה שנמצאים ברשימת האתרים הגרועים ביותר של האינטרפול.

הרשימה של האינטרפול אוסרת על אתרים שבהם נראים ילדים אמיתיים (לא מצוירים או מבוגרים שעברו הצערה באמצעות תוכנות גראפיות), כשהם בתנוחות מיניות. אף אחד, נראה לי, לא יתנגד לחסימת התוכן הזה. ארבע שנים של מאבק פרלמנטרי נדרשו כדי להגיע למה שהשכל הישר הכתיב מזמן.

קצרצרים

1. עד כמה שומם גוגל+? עד כדי כך שכשליש מעובדי גוגל לא משתמשים ברשת החברתית. 32.6% מהם לא כתבו שם דבר במהלך החודש האחרון. 20.5% מעובדי גוגל לא נגעו בגוגל+ בשלושת החודשים האחרונים, ו-12.9% מהם לא כתבו דבר בחצי השנה האחרונה. הח"מ מזכיר שעל פי ההתערבות שלו מלפני שנה וחצי, אם גוגל+ עדיין יהיה גוף משמעותי ביוני הקרוב, הוא יצטרך לאכול כובע, אבל הוא לא מודאג. לפני שנה וחצי, כשגוגל חשפה אותו, הוא אמור היה להיות קוטל הפייסבוק שלה. גוגל בנתה אסטרטגיה שלמה סביבו ובין השאר נטשה את נייטרליות החיפוש שלה עבורו והחלה להציג תוצאות חיפוש מותאמות אישית. כפי שהדברים נראים עכשיו, לארי פייג' הימר בענק על גוגל+, ונכשל.

גוגל פלוס. למה אף אחד לא בא?, איור: רחלי שלו גוגל פלוס. למה אף אחד לא בא? | איור: רחלי שלו גוגל פלוס. למה אף אחד לא בא?, איור: רחלי שלו

2. הטור הזה בועט באפל לעיתים קרובות (משום שהיא מרוויחה ביושר כל בעיטה ובעיטה) - אך לפעמים קורה שמגיעה לה מילה חמה. העריץ האחרון שניהל אותה, סטיב ג'ובס, היה ידוע בקמצנותו ובסירובו לתרום לצדקה - סירוב שבלט על רקע המסורת הפילנטרופית של חברות אמריקאיות. יורשו, טים קוק, פילנטרופי בהרבה: אפל בהנהגתו תרמה 2.5 מיליון דולר לנפגעי הסופה סנדי. התרומה מתווספת להחלטה שקיבל קוק עם כניסתו לתפקיד, על פיה החברה תתרום דולר לצדקה על כל דולר שיתרמו עובדיה. זה מהלך מקובל בהרבה מאוד חברות, אבל כאמור, לא באפל של ג'ובס. אם יש צדק קוסמי וגלגול נשמות, יתכן שג'ובס הבודהיסט יתגלגל לגופו של ילד סיני שיגיע בקרוב מאוד לגיל בו אפשר להתחיל להרכיב אייפונים.

3. ג'ורג' טקיי, שבנה את עצמו כגורו פייסבוק עם שלושה מיליון קוראים אבל מוכר יותר למשתמשים כמיסטר סולו, ההגאי של האנטרפרייז ב"מסע בין כוכבים" עומד להוציא עכשיו ספר חדש. בספר, מתכוון סול... אה, טקיי, להקדיש פרק שלם לנושא ה-edgerank, האלגוריתם השנוי במחלוקת (קרי: נכלולי) של פייסבוק, ששינה את כל הצורה שבה אנשים עובדים עם העמודים של פייסבוק, ומאלץ את טקיי להוציא כסף כדי להגיע לכל הקוראים שלו. זו כנראה הולכת להיות קריאה לא נעימה לפייסבוק. זו האחרונה טוענת בעקשנות שהמטרה שלה היא לא סחיטת כסף - כסף, אנחנו? איכס - אלא למנוע מהמשתמשים שעשו לייק לעמוד מסוים מלהיות מוצפים בספאם. ספאם שהמשתמשים יכולים לחסוך מעצמם על ידי הצעד הקשה של ביטול הלייק שלהם. נסה תירוץ אחר, מארק. זה לא עובד.

4. הנודניק המעיק הידוע כ-Cosmo the God, האקר בן 15, חטף עונש הולם: בית המשפט גזר עליו שש שנים ללא חיבור לרשת, אלא בהשגחת קצין המבחן שלו. קוסמו מתבקש למסור לבית המשפט מיד את כל היוזרים והסיסמאות שלו, כמו גם את כל המחשבים שברשותו וייאסר עליו להשתמש ברשת אלא לצרכי לימודיו. רוב הסיכויים שקוסמו יפר את תנאי השחרור שלו, ואז גם יעוף לכלא - מקום הולם עבור פושעי סייבר.

5. שונאים פרסומות? שונאים אותן כל כך שאתם מוכנים לשלם כדי לא לראות אותן? יש פתרון. AdTrap מייצרת גאדג'ט שיישב בין המודם שלכם לנתב הווייפיי שלכם, ויבלום כל פרסומת שתנסה להגיע אליכם עוד לפני שהיא מגיעה לרשת שלכם בכלל. התענוג יעלה לא מעט כסף: 120 דולר. שווה עבור מי שבאמת שונא פרסומות ולא יודע איך מתקינים AdBlock בדפדפן.

  • דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)
  • לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי"
  • ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

תגיות