אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המשפחתית החדשה של אופל: בת חורגת למשפחת הליסינג

אופל אסטרה ברלינה מציעה מנוע חזק, נוחות נסיעה גבוהה, אבזור רב ותא נוסעים מרווח. אלא שהמשפחתית הראשונה בעלת ארבע דלתות שמציעה יבואנית אופל לא צפויה להגיע לחברות הליסינג בגלל הברית הבלתי כתובה שלהן נגד שלמה שמלצר

11.11.2012, 23:44 | תומר הדר

אופל אסטרה ברלינה

מנוע: בנזין, נפח 1,364 סמ"ק, הספק מרבי 140 כ"ס, מומנט מרבי 20.3 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 205 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־10.3 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 15.1 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 9.6 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: 5

מחיר: 125 אלף שקל

שלמה שמלצר חייב מכונית משפחתית. על הקמה של חברת הליסינג שלמה SIXT, שמלצר כבר עשה סימן וי. על קבלה של מותג רכב, אופל, שמלצר גם עשה וי וכבר רשם אלפי מסירות. אבל לאופל יש חור מהותי במערך הדגמים: עד עכשיו לא היתה לה מכונית משפחתית בעלת ארבע דלתות. למי זה בכלל חשוב בתקופה שבה הציבור אומר שלום למכוניות המשפחתיות ונדחק למכוניות קטנות או מתרווח בג'יפונים? התשובה היא שלשלמה, ולא בכדי: בשונה מיבואני רכב אחרים, שיכולים להכניס את המכוניות שלהם כמעט לכל חברות הליסינג במחיר הנכון, מכוניות האופל של שלמה נושאות אות קלון - בין חלק מחברות הליסינג שמתחרות בשלמה SIXT יש ברית בלתי כתובה לא לפרגן ליבואן הטרי של אופל ולמעט לרכוש את מרכולתו. שלמה חורק שיניים וממשיך הלאה, אך בענף הליסינג, ששלמה מחזיק בנתח נאה מהיקפו, המצב שונה מן השוק הפרטי. בענף הזה מה שקובע הוא מה שכתוב במכרזי הליסינג, ושם אחת הדרישות העיקריות היא למכונית משפחתית בעלת ארבע דלתות ותיבת הילוכים אוטומטית, ושלמה נאלץ לחרוק שיניים, לחייך ולהציע יונדאי, או מאזדה. עד עכשיו.

מסיבה זו, לא יהיה מוגזם לומר שאופל אסטרה ברלינה היא אחת המכוניות החשובות ביותר שמגיעות לישראל. המתמטיקה פשוטה: שלמה SIXT היא חברת הליסינג הגדולה בישראל, ומטבע הדברים ינסו שם להחדיר בצורה אגרסיבית את המכוניות ששלמה עצמו מייבא.

לנו יש אופל ברלינה חומה. כבר על מחזיק המפתחות כתוב שהרכב הוא של שלמה SIXT. אגב, עד היום הסתדרו באופל היטב גם בלי גרסת חמש דלתות. אחרי הכל, אופל משווקת בעיקר באירופה, שם קשה מאוד למצוא מכוניות סדאן, אך בשנתיים האחרונות באופל התקבלה החלטה להשקיע במה שמכונה "שווקים מתפתחים", ובשפה יפה: ברית המועצות לשעבר. ושם, במה שנחשב מבחינתם של יצרני הרכב לשוקי עולם שלישי, אוהבים מכוניות סדאן. ואפרופו עולם שלישי, מדובר במכוניות פופולריות גם בישראל.

נוקשות גרמנית

אופל ברלינה מבלבלת את העין. אסטרה בעלת חמש דלתות היא מכונית נאה, אך כאשר המעצב מתבקש להוסיף לישבנה חטוטרת הוא מתבלבל. המראה הכללי מרמז בכיוונה של האחות הגדולה אינסיגניה, אך בפועל הקווים הנאים של האסטרה מתקשים מעט עם הישבן. תא המטען עצמו גדול מאוד, 460 ליטר. לרעתה יצוין שאי אפשר לפתוח את תא המטען מבחוץ (אך אפשר בעזרת מפתח הרכב).

מבפנים הברלינה אינה שונה באופן מהותי מאחותה בעלת חמש הדלתות. לוח המחוונים עצמו אמנם כבר מראה סימני זקנה, במיוחד בכל הקשור בבחירת החומרים, אך עדיין מדובר בלוח מחוונים נאה מאוד ומעוצב כך שהוא מקיף את הנהג והנוסע ומעניק תחושה אינטימית. עם זאת, למאפיין העיצובי הזה יש חיסרון: אף שתא הנוסעים עצמו מרווח מאוד, גם בספסל האחורי. חלקו העליון של לוח המחוונים פולש אל תוך חלקה הקדמי של המכונית וגוזל מרווח פנימי. המושבים הקדמיים מעט נוקשים, כנהוג בגרמניות, ונעדרי תמיכה צדית מספקת, אך לאחר תקופת הסתגלות של כמה דקות הנוסעים יוכלו ליהנות מנסיעות ארוכות. מעבר לכך, בדומה לאסטרה הרגילה, לוח המחוונים סובל מריבוי לא נחוץ של כפתורים ומתגים, אך היו בטוחים שלכל כפתור יש תפקיד. בשלמה הבינו היטב שהצרכנים רוצים כיום הרבה ומהכל, כלומר דיבורית מקורית, בקרת שיוט, בקרת אקלים ומערכת סטריאו משוכללת שתהיה ניתנת לשליטה ישירות מגלגל ההגה. את החיבור לסמארטפון לא מצאנו, כי אין כזה באסטרה ברלינה, וגם לא בלם יד אלקטרוני, אך כל השאר פועל ללא דופי.

לוח המכוונים סובל מריבוי לא נחוץ של כפתורים ומתגים, צילום: תומר הדר לוח המכוונים סובל מריבוי לא נחוץ של כפתורים ומתגים | צילום: תומר הדר לוח המכוונים סובל מריבוי לא נחוץ של כפתורים ומתגים, צילום: תומר הדר

ואיך הברלינה נוסעת? ראשית המנוע: בשונה מהרבה מתחרות בקטגוריה שמצוידות במנוע 1.6 ליטרים, לברלינה יש מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטרים ותיבה בעלת שש מהירויות. השילוב בין השניים אמנם אינו חלק כמו התיבה כפולת המצמדים שבמכוניות פולקסווגן, אך כאן מדובר בתיבת הילוכים הידראולית.

בסך הכל, בהתחשב בהיצע המכוניות המשפחתיות הקיים כיום בישראל, הברלינה היא ללא ספק אחת המשפחתיות היותר חזקות בכביש. עם זאת, כאשר הדוושה נלחצת ומנוע הטורבו הקטן מתאמץ, צריכת הדלק מזנקת בהתאם וגם רמת השאון בתא הנוסעים. כשהברלינה לא מתאמצת, הנסיעה יחסית שקטה, אף שהברלינה מצוידת בגרסת המבחן בחישוקים גדולים ובצמיגים רחבים. ואיך השיכוך? כאן ניכר שהברלינה בקונפליקט. ג'נרל מוטורס, האמא האמריקאית של הברלינה, דורשת רכות מוגזמת שמתבטאת בדוושת בלם ספוגית ובהגה נטול משקל. לרוב הנהגים זה יתאים, לנו לקח זמן להתרגל לשילוב. מאידך, אופל, הסבתא הגרמנית, דורשת איכות נסיעה גבוהה, כנהוג בגרמניה, לכן לברלינה יש מערכת מתלים שמכוילת היטב ומספקת מחד נוחות נסיעה גבוהה ושיכוך מצוין של מהמורות, ומאידך גם מכוילת בדיוק ברמת הנוקשות הדרושה כדי לאפשר לנהג ליהנות מנסיעה בין־עירונית במהירות גבוהה. בסך הכל, בקטגוריית המשפחתיות הברלינה נמצאת במקום טוב מבחינת הנסיעה וההתנהגות.

הפסד של הלקוח

לסיכום: הברלינה היא בדיוק מה שאופל ישראל צריכה. למרות חסרונות קטנים המתבטאים בעיקר בתא הנוסעים, מדובר בנוסחה מנצחת שמציעה מנוע חזק, נוחות נסיעה גבוהה, אבזור רב ותא נוסעים מרווח. עם זאת, לא הכל ורוד. אם נידרש להמר לאן יגיעו עיקר הברלינות, תשובתנו תהיה "לציי הרכב הגדולים", וכאן אנו חוזרים לשלמה וליחסיו עם חברות הליסינג המתחרות. חברות הליסינג הן אלה שמספקות מכוניות לציי הרכב הגדולים, וחלק מחברות הליסינג ממעטות לרכוש מכוניות אופל ולא יציעו את אסטרה ברלינה ללקוחותיהן. לאור יתרונותיה של האסטרה ברלינה, ההפסד כולו של הלקוח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות